משרד הבריאות בעזה: שני חולי קורונה ראשונים אובחנו ברצועה

השניים, בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, ששבו מפקיסטן בשבוע שעבר, הוכנסו לבית חולים שדה שהוקם במעבר רפיח, ולא הוכנסו אל תוך רצועת עזה

זמן צפייה: 01:24

מגפת הקורונה: משרד הבריאות בעזה הודיע הלילה (ראשון) כי שני חולי קורונה ראשונים אובחנו ברצועת עזה. יוסף אבו א-ריש, נציג מסר הלילה במסיבת עיתונאים כי השניים, בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, חזרו ביום חמישי לעזה מפקיסטן. עוד ציין כי עם כניסתם של השניים לרצועה הם נכנסו לבידוד בבית-חולים שדה במעבר רפיח. לכן, הסביר, לא אובחנו מקרים נוספים של קורונה בתוך הרצועה. מניין החולים בגדה המערבית עומד על 58.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בחסות הקורונה: משרד הבריאות מבקש לפנות מרכז גריאטרי בראשל"צ

חלק ממעבדות הקורונה הושבתו בסופ"ש; מיעוט בדיקות בחברה הערבית

חשופים בצריח: מדוע הצוות הרפואי נדבק בנגיף הקורונה?

בווידאו: חיטוי הרחוב בעזה לאחר שהתגלו שני חולי קורונה

Whatsapp Image 2020 03 22 At 0

כעת, 2,100 אנשים ברצועה נמצאים בבידוד ביתי ומתבקשים מהם למלא אחר הנחיות משרד הבריאות בעזה. 600 איש עד כה סיימו לשהות בבידוד. שאר המבודדים מוחזקים ב-19 מרכזי ההסגר ברחבי הרצועה .

לאחר הערכת המצב כללית, החליט משרד הפנים של חמאס על סגירת כלל אולמות החתונות והשווקים, ולאסור על מסיבות רחוב עד ה-27 במרץ. בהמשך תתקיים הערכת מצב באשר לחידוש ההחלטות בהתאם. אין לימודים בבתי הספר והשכלה גבוהה עוד הוחלט על חידוד קמפיין הסברתי לעידוד שמירה על הגיינה בקרב תושבי הרצועה.

אתמול מסרו גורמים בחמאס לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני כי בימים האחרונים נערכו שיחות עם המתווכים המצרים והקטרים, במטרה לעקוב אחר המצב הכלכלי הקשה ברצועה לאור משבר הקורונה. הגורמים ציינו כי אם המצב הכלכלי הקשה ברצועה יימשך –  "הגבול עם ישראל יתחמם עד כדי כך שארגוני הטרור ברצועה יכניסו חצי מהציבור הישראלי למקלטים". בכך, לדבריהם, יוכפל מספר הישראלים החולים בקורונה - וישראל תאבד שליטה על הנגיף.

בנוסף, הזהירו הגורמים בחמאס כי השקט הנוכחי בעזה עלול להידרדר אם יהיה איחור בחלוקת הכסף הקטרי, ואם לא ייכנס לרצועה סיוע נוסף לטיפול בנגיף הקורונה. עוד טענו כי קטר הודיעה לחמאס שאין שינוי בחלוקת הכסף הקטרי וכי ממשלת ישראל מעוניינת בהמשך השקט עם עזה.

חיטוי הרחובות ברצועת עזה
חיטוי הרחובות ברצועת עזה | צילום: חדשות 13
רחוב בעזה
רחוב בעזה | צילום: shutterstock

עם זאת, הקטרים עדיין דנים במנגנון שבאמצעותו יוכנס סכום הכסף החדש לרצועה, לאור הפסקת הטיסות הבין-לאומיות בגלל התפשטות נגיף הקורונה. בין המנגנונים שהוצעו עלתה האפשרות שהכסף יועבר דרך הדואר מבלי שהשליח הקטרי, מוחמד אל-עמאדי, או סגנו יגיעו לרצועה, ופקידי הוועדה הקטרית לשיקום עזה יקבלו את הכסף ויחלקו אותֹו.

נוסף לכך מסרו הגורמים כי חמאס דרשה מהמתווכים שילחצו על ישראל שתעביר את הציוד הרפואי הדרוש להתמודדות עם נגיף הקורונה, כאשר הנגיף יגיע לרצועה.

בתוך כך, הודיע שר הפנים אריה דרעי כי כל העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות ימשיכו בעבודתם ויעזרו לתושבים הזקוקים לסיוע עובדי הרווחה. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס ועם יו״ר מרכז שלטון מקומי, חיים ביבס. דרעי: "משבר הקורונה שכולנו מתמודדים עמו מחייב את המשך עבודת העובדים הסוציאליים שנחוצים בימים אלה יותר מתמיד. התושבים נמצאים בתקופה קשה ונעשה מאמץ גדול כדי שכל העובדים הסוציאליים ברשויות יעמדו לרשות התושבים ברשויות".

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: חדשות 13

אתמול התראיין ראש הממשלה בנימין נתניהו לחדשות 13 בנוגע למשבר הקורונה, ואמר כי "אם לא תהיה ברירה - נטיל קנסות על אזרחים או נלך להסגר מלא". בכך אישר נתניהו את פרסום חדשות 13, לפיו דן בהטלת קנסות על יציאה מהבית שלא לצורך הצטיידות או קבלת טיפול רפואי - אף שצו משרד הבריאות לא אוסר על יציאה גורפת מהבית.

ראש הממשלה התייחס גם לנושא הבדיקות, ולפרסומים לפיהם המעבדות פועלות בצורה חלקית בלבד. "אני לא חושב שתהיה בעיה של בדיקות, מעריך שנעלה לעשרת אלפים בדיקות ביום השבוע – וזה יציב אותנו בראש טבלת הבדיקות העולמית", אמר. כזכור, מוקדם יותר השבוע הורה השבוע על הגברת קצב הבדיקות, אך משרד הבריאות לא הצליח להגיע ליעד של 2,000 בדיקות ביום שהציב לעצמו.

"גם סין לא בדקה מיליארד בני אדם. אם אתה חולה ובדקת ומצאו שאתה חולה, תישאר בבית – הבדיקה לא תרפא אותך", המשיך. "אם אתה בודק או לא בודק, זה בסדר. אנשים עם תסמינים, בין אם הם נבדקים או לא, צריכים להישאר בבית. אנחנו יכולים לדבר עוד על נושא הבדיקות, אבל זה לא מה שיעזור לנו".