חלק ממעבדות הקורונה הושבתו בסופ"ש; מיעוט בדיקות בחברה הערבית

בניגוד לטענת משרד הבריאות כי יותר מ-20 מקומות לאיתור הנגיף פועלים במתכונת חירום - ישנן כאלה שלא קיבלו אישורים ופועלים במצבת כוח אדם מצומצמת. "השגרה הזו - היא חירום"

זמן צפייה: 03:56

מגפת הקורונה: בניגוד לטענת משרד הבריאות, מסתבר כי בין 21 המעבדות לאיתור הווירוס, ישנן כאלה שטרם קיבלו את האישורים הנדרשים לעבודה בשבת וכן מעבדות שעובדות במצבת כוח אדם מצומצמת. ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בקופת החולים "לאומית", סיפר: "השגרה הזאת היא חירום. אנחנו מבצעים הרבה יותר בדיקות. צריך להגיד, אלה לא בדיקות פשוטות של חמש דקות. צריך למצוא אנשים מיומנים, להעמיד את השיטות, לעשות את זה. אלה דברים שבדרך כלל אנחנו עושים בהרבה חודשים, ופתאום אנחנו עושים עכשיו בשבוע-שבועיים".

עוד הוסיף ד"ר שנהר ואמר: "אנחנו התחלנו ביום חמישי האחרון לבצע את הבדיקות. צריך להגיד, אנחנו קופת חולים. בדרך כלל אנחנו לא עובדים בכלל בסופי שבוע. פה קיבלנו אישור גם ממשרד הבריאות, גם מהמנכ"ל שלנו, לעבוד באופן מיוחד בסוף השבוע".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חשופים בצריח: מדוע הצוות הרפואי נדבק בנגיף הקורונה?

לאחר שנפגש עם נשאית קורונה: השר סמוטריץ' נכנס לבידוד

7 חולי קורונה ומאות בבידוד במושב בדרום; התושבים נשארים בבתים

ד''ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בקופת החולים ''לאומית''
ד''ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בקופת החולים ''לאומית'' | צילום: חדשות 13

מצוקת המחסור במטושים קיימת לא רק בישראל. העולם כולו מתקשה להתמודד עם הצורך הגובר בבדיקות, אך נראה כי בישראל משרד הבריאות לא נערך בזמן והמחסור חריף במיוחד.

כמו כן, מתוך עדויות עולה כי בחברה הערבית מבוצעת מעט בדיקות. שירותי מד"א לא נכנסים לחלק מהיישובים. זאת, בשל שימוש נרחב באמבולנסים פרטיים. אך הקושי הוא שהצוותים באותם אמבולנסים אינם ממוגנים, ואין להם את הציוד על מנת לבצע בדיקות.

בעקבות הפרסום הערב בחדשות 13 על מיעוט הבדיקות בחברה הערבית, ח"כ יוסף ג'בארין התריע מפני סכנת החיים הכרוכה בכך, ודרש שיקימו מתחם "היבדק וסע" גם ביישוב ערבי גדול. כמו כן, הוא דרש הנגשה של כל שירותי ופרסומי מד"א בשפה הערבית. "זו עדות נוספת לכך שגם הזכות לבריאות בישראל איננה שוויונית, וכי גם בצל משבר בריאות גלובלי האזרחים הערבים אינם זוכים להתייחסות שוויונית. לא ייתכן שמד"א לא תיכנס ליישובים הערביים, כאילו מדובר באקס טריטוריה, ושהאזרחים הערבים יעמדו בסכנת הידבקות והדבקה בנגיף הקורונה בגלל הפלייה מערכתית. פניתי לשר הבריאות ולמנכ"ל מד"א כדי שהמחדל הזה ייפסק מיידית", אמר.