הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון מת מקורונה בגיל 79

בשבוע שעבר אושפז הרב, שסבל ממחלות בשנים האחרונות, בשערי צדק לאחר שנדבק בנגיף, אך הערב הוחמר מצבו ובתום החייאה נקבע מותו. בקשי דורון כיהן כרב הראשי בשנים 2001-1993

זמן צפייה: 01:05

מגפת הקורונה: הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך הערב (ראשון) לעולמו לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. בן 79 היה במותו. ‏ההלווייתו תתקיים מחר בבית הלויות הספרדי בגבעת שאול בשעה 10:30. לבקשת המשטרה והמשפחה הציבור מתבקש שלא להגיע להלוויה ולשמור על כל כללי משרד הבריאות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לו: "אני דואב עמוקות, עם עם ישראל כולו, על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים".

"הרב בקשי-דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד. בקיאותו המופלגת במקורות ישראל התמזגה עם מידותיו הנאצלות. הוא ניחן בנועם הליכות וקיבל במאור פנים כל אדם", כתב נתניהו. "הרב בקשי-דורון שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה. לדאבון הלב, הרב בקשי-דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו".

הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון
הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון | צילום: יעקב כהן

הרב, כאמור, נדבק בנגיף ובשבוע שעבר אושפז בבית החולים שערי צדק שבירושלים כשמצבו יציב, אולם הערב חלה החמרה במצבו עד שלבסוף נקבע מותו. מבית החולים שערי צדק נמסר כי "מצבו של הרב שסבל ממחלות רקע מורכבות הידרדר במהלך היום, ולמרות מאמצי החייאה רבים - בשעה האחרונה נאלצו הרופאים לקבוע את מותו".

שר הביטחון נפתלי בנט ספד לרב, ואמר כי הוא היה "איש חסד ונתינה, שפעל רבות לקירוב לבבות בעם ישראל". לדבריו, "מוסדות 'בנין אב' ו'דבי אליהו' שהקים מסמלים את מורשתו, מורשת של אהבת העם והתורה". בנט הוסיף כי "בשמי ובשם מערכת הביטחון, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחה בשעה קשה זו. עם ישראל כולו מחבק אתכם. יהיה זכרו ברוך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"מקווה שאת חגי תשרי נבלה ביוון": כך ייראה נתב"ג אחרי הקורונה

תיעוד: יהודים שמתו בחו"ל מקורונה מובאים לקבורה בישראל

"שיחזרו אחרי הקורונה": העימות בישיבת הממשלה על הטיסות מחו"ל

הרב אליהו בקשי דורון
הרב אליהו בקשי דורון | צילום: וויקיפדיה - מיכאלי

הרב בקשי דורון נולד בירושלים בשנת 1941. כשהיה כבן 30, מונה לרב שכונות רמת הנשיא ורמת יוסף בבת ים, ובשנת 1972 מונה לרב הראשי הספרדי של העיר. לאחר מכן מונה לרב הראשי של חיפה, שם כיהן ברבנות במשך כ-18 שנים.

בשנת 1993 נבחר לתפקיד "הראשון לציון" - הרב הראשי הספרדי לישראל, וכיהן בתפקיד עד שנת 2003. בתקופת כהונתו כרב ראשי סירב לבטל את השימוש בהיתר מכירה בשנת השמיטה, והדבר גרר ביקורת מצד הרבנים הליטאים ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב. במטרה למנוע טענות לכפייה דתית, צידד בהנהגת נישואים אזרחיים בישראל כדי למנוע ניאוף וממזרים, אך דרש כי לא יקראו לזה "נישואין".

הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון | צילום: חדשות 13

הרב בקשי דורון שימש כנשיא ארגוני חסד, חבר בארגון ידידי בית החולים רמב"ם, הנהלת קרן לב"י וחבר נשיאות מכון ירושלים. לאחר יציאתו לגמלאות, הקים בירושלים את מוסדות "בנין אב" בהם הוא כיהן כנשיא המוסדות.

בדצמבר 2012 הוגש נגדו כתב אישום ב"תיק הרבנים", על עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה, הפרת אמונים ומתן תעודה כוזבת, בטענה שבעת כהונתו כרב הראשי אישר להעניק תעודות הסמכה לרבנות למאות מאנשי מערכת הביטחון - בלא שהיו ראויים לכך. התעודות זיכו את בעליהן בהטבות כספיות. במאי 2017 הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מתן תעודה כוזבת ומרמה והפרת אמונים. באותה שנה נגזרו עליו 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 250 אלף שקלים.

הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון
הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון | צילום: יעקב כהן