לוחות הזמנים ותופעות הלוואי: המדריך המלא לקראת מבצע החיסונים

אזרחי ישראל יתחילו להתחסן בקרוב, בתקווה לחזור במהרה לשגרת החיים המוכרת. אך לצד האופטימיות עולות גם לא מעט שאלות: מה רמת היעילות, לכמה זמן תקף החיסון - והאם הוא מסוכן? • כל התשובות

זמן צפייה: 03:13

בעוד שבריטניה כבר החלה לחסן את אזרחיה, ובישראל מתכוננים למבצע החיסונים הנרחב, לא מעט שאלות וחששות עולים בקרב האוכלוסייה באשר לחיסון נגד הקורונה, שבתקווה - יקדם אותנו צעד נוסף לעבר העולם הקודם שהכרנו. אז מהן תופעות הלוואי? האם החיסון מסוכן? ומתי נוכל ללכת בלי מסכות?

עד כמה החיסון יעיל?

לחיסון 95% יעילות. החיסון, למרות זמן השיא שבו פותח, נבדק באחד מהניסויים הקליניים הנרחבים ביותר - בניסוי בן שלושה שלבים, כאשר כל שלב היה גדול, מורכב ומעמיק יותר שהכיל עשרות אלפי בני אדם.

מי לא יתחסנו?

נשים בהיריון, ילדים בני פחות מ-16 וכן אנשים שיש להם אלרגיות חריפות עד כדי צורך במזרק אדרנלין.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

האוצר נגד רגב: עבודות הרכבת הקלה מתעכבות בשל עניין פוליטי

הראשונים להתחסן: רה"מ, נשיא המדינה ובכירי מערכת הבריאות

האצה ממשית במגעים בין ישראל לחמאס לעסקת שבויים תמורת חיסונים

חיסון
חיסון | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

מה הן תופעות הלוואי?

בזריקה הראשונה התופעות מצומצמות יחסית. בזריקה השנייה לעומת זאת, רבים מן המחוסנים דיווחו על תגובות זמניות של סחרחורת, כאבי שרירים, וכ-15% פיתחו חום.

מה המשמעות של התגובות האלה?

המשמעות היא שהמערכת החיסונית שלנו הופעלה. דווקא המחוסנים הצעירים חוו תופעות לוואי חריפות יותר לעומת המחוסנים הקשישים.

האם החיסון מסוכן?

החיסון נבדק בשלושה ניסויים, שהראשון שבהם היה ניסוי בטיחות. הוא נמצא בטוח על ידי ארה"ב, בריטניה וקנדה, וכולן החלו או יתחילו לחסן. שני מתחסנים מתו, אבל מסיבות טבעיות כמו התקף לב של חולה לב. מקבוצת הפלסבו - אלה שקיבלו זריקת דמה - מתו ארבעה. למעשה, החיסון לא גרם למותו של איש והוא כבר הוזרק לעשרות אלפי אנשים.

חיסון קורונה של ''מודרנה''
מי יקבל עדיפות? חיסון קורונה של ''מודרנה'' | צילום: רויטרס

האם הוא עלול להשפיע על הפוריות או שייתכנו השלכות לטווח ארוך שאנחנו לא מודעים להן?

אם יש בעיות בחיסונים, הן בדרך כלל מתעוררות מהר. בכל מקרה, אין כל הוכחה או ממצא מדעי מאחורי שמועת הכזב שתיתכן השפעה על הפוריות. כמו כן ובניגוד לשמועות השווא, חיסון MRNA בהחלט לא יכול לשנות את הדי.אן.איי שלנו, כלומר הוא לא ישפיע על הדורות הבאים ולא יעבור אל ילדיכם.

למה חשוב לקחת שתי מנות של החיסון?

מפני שכך הוא מתוכנן. היעילות אחרי מנה אחת היא בערך 50%, לכן כאשר תתחסנו ייקבע לכם מייד תור  לזריקה השנייה - וחשוב מאוד להגיע אליו.

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

האם נוכל ללכת בלי מסכה משעה שקיבלנו את החיסון?

לא. רק כשבוע לאחר הזריקה השנייה נהיה בערך מחוסנים באמת. לא זו בלבד, אנחנו לא יודעים אם החיסון מונע הדבקה או רק מחלה. החיסון נבדק כדי לראות מי מפתח מחלה עם תסמינים, אבל יש אפשרות שהוא אינו מונע הדבקה - בלי תסמינים או עם מעטים יחסית. סביר שהוא מונע קצת הדבקה, אבל זה טרם נבדק. ככל הנראה, חובת המסכות תימשך בטווח הזמן הקרוב.

לכמה זמן החיסון יעיל?

אנחנו לא באמת יודעים. סביר להניח שבהפחתת מחלה עם תסמינים זה יהיה לתקופה ארוכה, אבל זה בדיוק מסוג הנתונים שנדע רק בעתיד. ההערכה המקובלת היא לפחות לשנה וכנראה אף יותר.