פוטין הכריז: רוסיה פיתחה חיסון ראשון בעולם לקורונה

נשיא רוסיה טען כי בתו כבר חוסנה מפני הנגיף, וזאת לאחר חודשיים בלבד של ניסויים בבני אדם. כעת נותר השלב הקליני האחרון בבחינת החיסון. המהירות שבה הוא פותח מעוררת דאגה באשר לבטיחותו

זמן צפייה: 04:07

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז היום (שלישי) כי מדעני מדינתו פיתחו חיסון ראשון בעולם לקורונה. לטענתו, בתו כבר חוסנה. זאת, כחודשיים בלבד לאחר תחילת הניסויים בבני אדם. כעת נותר השלב הקליני האחרון בבחינת החיסון. שמו של החיסון - "ספוטניק 5".

צעד זה סולל כבר עכשיו את הדרך לחיסון כלל עולמי. עם זאת, המהירות שבה פותח החיסון מעיד על הנחישות במוסקבה לנצח במרוץ הבין-לאומי למציאתו. לכן, עולה גם החשש כי בקרמלין היוקרה הבין-לאומית חשובה יותר מאשר שהחיסון יהיה אפקטיבי ובטוח.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ישראל עקפה את סין: יותר מ-85 אלף נדבקו מפרוץ מגפת הקורונה

הערעור התקבל: הרופא שהפיץ חומר פדופילי לא ימונה לתפקיד בכיר

אירוע חריג בבית הלבן: טראמפ פונה מתדרוך בשל תקרית ירי • צפו

ולדימיר פוטין נשיא רוסיה נואם
ולדימיר פוטין נשיא רוסיה נואם | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר נודע כי המכון הביולוגי הישראלי יחל בניסוי חיסון הקורונה בבני אדם כבר אחרי החגים. לאחר מכן התברר כי יעברו עוד חודשים עד שישראל תוכל לייצר את החיסון באופן המוני ולחסן את כל האוכלוסייה.

המרוץ לחיסון הוא לא רק קרב בין מדינות, אלא בין תאגידים. ישראל, למשל, אומנם השקיעה בחברת "מודרנה" שהגיעה לשלב השלישי והאחרון בפיתוח החיסון - אולם כרגע, כאמור, אין למדינה את היכולת לייצר כמות המונית של חיסונים ללא שיתוף פעולה בין-לאומי.

תוצאה חיובית לבדיקת קורונה
תוצאה חיובית לבדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

בינתיים, במכון הביולוגי מתכוננים להתחיל בניסויים כבר בחודש אוקטובר הקרוב. בשלב הראשון יחוסנו 100 בני אדם שהתנדבו לכך, בשלב השני - שצפוי להתקיים בדצמבר, יחוסני כאלף בני אדם, ורק בהמשך יחליטו מה באשר לשלב השלישי. ככל הנראה, בשלב זה יחסנו עשרות אלפים.

היעד של המכון הוא לייצר כמה מיליונים של חיסונים עד האביב. אם וכאשר זה יקרה, לישראלים תהיה קדימות על קבלת החיסון - בדגש על צוותי הרפואה. עם הזמן, יחסנו גם את הקשישים וכן את אלה המוגדרים בקבוצת סיכון.

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות כי מניין הנדבקים בקורונה בישראל מתחילת המגפה חצה את זה של סין, כאשר 85,354 ישראלים נדבקו עד כה. אתמול אובחנו 1,641 נדבקים חדשים בנגיף. בכך, מספר החולים המאומתים עלה ל-24,714, מתוכם 381 במצב קשה, בהם 110 מונשמים ו-182 במצב בינוני. מספר מקרי המוות מסיבוכי המחלה טיפס ל-619. כ-60 אלף חולים כבר החלימו. כמו כן, אתמול בוצעו כ-23 אלף בדיקות, מתוכן 7.5% היו חיוביות.

הדמייה של נגיף הקורונה
הדמייה של נגיף הקורונה | צילום: Shutterstock

יש לציין כי עד כה נדבקו בסין 84,712 בני אדם, ורק 44 מקרים חדשים אובחנו ביממה האחרונה. מנגד, בארצות הברית, שבה מספר הנדבקים הוא הגבוה ביותר בעולם, אובחנו יותר מ-5.2 מיליון אמריקנים. בברזיל שניצבת אחריה נדבקו עד כה יותר מ-3 מיליון בני אדם, ולאחר מכן הודו עם יותר מ-2.2 מיליון נדבקים בנגיף. רוסיה ניצבת במקום הרביעי במספר ההדבקות במדינה עם כי 900 אלף רוסים שאובחנו כי נדבקו בווירוס עד כה.