חוקרי המכון הביולוגי: השגנו פריצת דרך - אב טיפוס לחיסון

החוקרים פרסמו מאמר שבו נכתב כי מנה אחת של החיסון שפיתחו - גרמה לעמידות גבוהה של אוגרים בפני המחלה, ולכך שלא יהיו מדבקים • גורמים במל"ל: יש להחליף את פרופ' גרוטו וסדצקי בשל תפקודם

זמן צפייה: 10:09

‏חוקרי המכון הביולוגי בנס ציונה פרסמו אתמול (שישי) מאמר לפני ביקורת עמיתים ובו אב הטיפוס שלהם לחיסון נגד נגיף הקורונה. במאמר נכתב כי מנה אחת של החיסון גרמה לעמידות גבוהה של אוגרים בפני המחלה. כמו כן, נמצא שהחיות שחוסנו לא היו מדבקות בעצמן.

מדובר בצעד חשוב, אך עם זאת יש חברות רבות שנמצאות בשלבים מתקדמים יותר מהמכון הביולוגי במרוץ לחיסון.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הדוח – והביקורת: "אף אחד לא חתום עליו. איפה השקיפות?"

עד 250 אנשים, ללא ריקודים: הממשלה אישרה פתיחת מוסדות תרבות

רישום תוצאות בדיקת קורונה
רישום תוצאות בדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

עוד דוווח בחדשות 13 כי גורמים במל"ל אינם שבעי רצון מתפקודם של בכירי משרד הבריאות, המשנה למנכ"ל פרופ׳ גרוטו ופרופ׳ סדצקי, וחושבים שיש להחליפם בתפקיד בין - היתר בגלל התנהלותם בבניית מערך בדיקות הקורונה. במל"ל מכחישים את הדיווח ואומרים שמתקיים שיתוף פעולה מצוין בין המל"ל לבין צמרת משרד הבריאות, לרבות גרוטו וסדצקי.

מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה לפרסומים כי הם "משוללים כל יסוד. השר אדלשטיין מעריך את המקצועיות של השניים ואין כוונה להזיזם מתפקידם".

בתוך כך, ברקע הדוח שפורסם מוקדם יותר היום מטעם "מרכז המידע למאבק בקורונה", המזהיר כי "ישראל נכנסת בימים אלה לגל שני", במשרד האוצר מתכוננים להילחם במשרד הבריאות נגד סגר נוסף. במשרד האוצר סבורים שהמשק לא יוכל להתמודד עם הסגר מלא נוסף, כיוון שגם כך הכלכלה שילמה מחיר כבד בין היתר בדמות סגירה של עשרות אלפי עסקים - כאשר אלפים מתוכם לא חזרו לפעילות אחרי הגל הראשון.

כמו כן, המדינה לא תוכל שוב להציע את חבילות הפיצויים או הלוואות בערבות מדינה שהציעה בסבב הראשון. ביום שני הקרוב צפוי להתכנס קבינט הקורונה כשעל הפרק הדילמה האם להסתפק בהסברה אכיפה וסגרים נקודתיים - או לנוע לעבר הגבלות.

הקלות בהנחיות משרד הבריאות
הקלות בהנחיות משרד הבריאות | צילום: רויטרס

סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס לדוח בריאיון בחדשות 13 ואמר כי "כל מה שרשום שם אנחנו מכירים. מעבר לכך, כל ההמלצות זה דברים שאנחנו כבר מטפלים. פועלים כדי להגדיל את המערך של החקירות האפדימיולוגיות".

עוד ציין קיש כי "לפני שבוע היינו ב-150 נדבקים, אנחנו רואים עלייה משמעותית. מערכת הבריאות של יוני 2020 זו לא המערכת של מרץ 2020. אנחנו יודעים הרבה יותר על שמירה על אוכלוסיות בסיכון, אנחנו במדיניות אחרת".

כמו כן, סגן השר התייחס לאמצעי המעקב של השב"כ ואמר כי "אחד הדברים שבעיני חסרים וצריך לתקן זה להחזיר את הכלי של השב"כ, שמדינת ישראל החליטה לשים אותו בצד. אין היום כלי אחר שיודע להביא תוצאות ברמה הזו. המשמעות היא הצלה בחיי אדם ובכלכלה".