הדוח - והביקורת: "אף אחד לא חתום עליו. איפה השקיפות?"

יו"ר איגוד רופאי הציבור תקף את דוח "מרכז המידע למאבק בקורונה" שמזהיר מפני גל שני, וחוזה עליה חדה במספרי המונשמים והמתים ללא צעדי מנע. "הזיה. מדובר באנשי מודיעין, לא אפידמיולוגים"

זמן צפייה: 01:17

לקראת גל שני: יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, תקף אחר הצהריים (שבת) בחריפות את הדוח שפורסם מוקדם יותר היום מטעם "מרכז המידע למאבק בקורונה", המזהיר כי "ישראל נכנסת בימים אלה לגל שני". "זו הזיה", אמר לחדשות 13, "יוצא דוח שאף אחד לא חתום עליו – וכל כלי התקשורת מתבססים על הנאמר בו".

יצויין שאכן איש לא חתום על הדוח שפורסם, ונחשב לחריף ביותר. באתר המרכז נכתב כי "הוא הוקם עם התפרצות הנגיף על ידי אגף המודיעין של צה״ל בהכוונה של משרד הבריאות והמועצה לבטחון לאומי ומהווה גוף המידע הרשמי של מרכז השליטה המשותף עם משרד הבריאות שהוקם בתל השומר". עוד נכתב כי  "המרכז מורכב ממאות חוקרים ואנשי טכנולוגיה מכלל היחידות באמ״ן בשילוב גורמי רפואה ואקדמיה".

"אני מכיר את אנשי המקצוע במרכז הידע למערכה בקורונה", הוסיף לוין, "מדובר באנשי מודיעין, לא אפדימיולוגים שזה תפקידם. מדוע הנתונים שמגיעים למרכז הידע לא מגיעים ללשכות הבריאות ואנשי מקצוע שמתעסקים בזה כבר שנים וזה תפקידם? חיילי אגף המודיעין נגישים למידע בריאותי שאני כיו״ר איגוד רופאי בריאות הציבור לא נגיש לו - איפה השקיפות?".

גורם צבאי מסר כי "הדוח לא הופץ לתקשורת על ידי דובר צה"ל". מצה"ל נמסר כי "הדוח המדובר הופץ היום כחלק מהפצה יומית המתבצעת בכל יום מאז שהוקם המרכז בחודש מארס. הדוחות מופצים לתפוצה קבועה של אנשי צבא, אנשי משרד הבריאות, אנשי המל״ל ומקבלי החלטות נוספים. היות והדוח הינו בסיווג בלמ״ס הוא מופץ על בסיס הרשת האזרחית".

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה רשמית. סגן שר הבריאות יואב קיש אמר הערב בריאיון ל"מהדורת השבת", כי: "כל מה שכתוב בדוח - אנחנו מכירים. כל ההמלצות אלה דברים שאנחנו מטפלים בהם, והשר אדלשטיין כבר התחיל להוביל את השינויים".

קורונה בתל אביב
מצב העניינים הנוכחי עלול להוביל להחלטות כבדות משקל - בהן חידוש הסגר הכולל''. תל אביב בימי הקורונה | צילום: רויטרס

בדוח שפורסם נכתב כי הגל השני אליו נכנסת ישראל "מחייב נקיטת צעדים מיידיים לצמצום השלכותיו", לשון הדוח. להערכת המרכז, מצב העניינים הנוכחי עלול להוביל להחלטות כבדות משקל - בהן חידוש הסגר הכולל - וניתן להימנע מכך רק אם יינקטו צעדים מתונים בימים הקרובים.

בדוח נכתב כי "הגל השני שונה במאפייניו מהגל הראשון, אך לא פחות ממנו בחומרתו". אם לא ינקטו פעולות כלשהן, מזהיר, וקצב הגידול הנוכחי בנדבקים לא יקטן באופן משמעותי, בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יחצה את האלף ומספר מקרי המוות הכולל יעמוד על מאות רבות.

על פי המסמך, מצבנו טוב יותר לעומת הגל הראשון מבחינת מערכת הבריאות שערוכה יותר בהיבטים של ידע, פרוטוקלי טיפול וטיפולים תרופתיים. אלה יסייעו בהנמכת היקף התמותה כתוצאה מהנגיף. בנוסף, חל שינוי בגילי הנדבקים - דבר המשפיע על שיעור החולים במצב קשה בקרבם. בחודשים מארס ואפריל כ-13% מהחולים היו מעל גיל 65, ובחודשים מאי ויוני השיעור ירד ל-8.7%.

לעומת זאת, בגל התחלואה הקודם חלק משמעותי מהחולים החדשים נבע מחזרת ישראלים מחו"ל - אוכלוסייה שבמידה רבה הייתה נוחה יותר לזיהוי והכלה. בגל התחלואה הנוכחי מקור ההדבקה הוא בתוך הקהילה, ולכן קשה יותר להשתלט עליו. בנוסף, ההתנהגות הציבורית - אי עטיית מסכות ושמירה על ריחוק חברתי - והן ההקלות, צפויים להאיץ את העלייה בנדבקים.