הממשלה אישרה: קנס על אי חבישת מסכה ופתיחת חלק מהחנויות

השרים החליטו על דוח בסך 200 שקלים, לאחר אזהרה, על מי שלא יעטה מסכה ברחוב. המשיק יפעל ב-30%. הותרו תפילות בשטח פתוח עד 19 איש. פעילות ספורט תתאפשר עד למרחק של 500 מטר • כל ההקלות

זמן צפייה: 04:22

מגפת הקורונה: בישיבת השרים שהתקיימה במהלך כל הלילה (ראשון) והסתיימה רק בשעות הבוקר בנוגע להקלות על התקנות לשעת חירום, החליטה הממשלה לתת אזהרה לכל מי שלא יעטה מסכה במרחב הציבורי - אולם, בפעם השנייה שאותו אדם ייתפס שוב ללא מסכה, הוא יקבל קנס על סך 200 שקלים. כמו כן, השרים החליטו לאשר קיום תפילה במניין, בשטח פתוח, עד 19 משתתפים. המתפללים יחוייבו לעמוד במרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם.

בתוך כך, במהלך הישיבה הלילית עלה נושא ההפגנות. השרים גלעד ארדן ויובל שטייניץ אמרו שיש לקבוע מדיניות ברורה ולהגביל את מספר האנשים שיכולים להשתתף בהפגנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב כי "זה הגיוני, אבל אם אקדם דבר כזה יגידו שזה פוליטי כי ההפגנות הן נגדי ולכן אני מנוע".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

פסיכולוג עד הבית: כך מטפלים בחרדה בימי מגפת הקורונה

ירידה במספר בדיקות הקורונה: במהלך היום בוצעו פחות מ-10,000

נתניהו לשרים: "אף אסטרטגיית יציאה לא תחזיק הרבה זמן"

מחאה הפגנה עצמאים
הפגנת מחאה של עצמאים בדרישה לסיוע כלכלי מהממשלה

בתוך כך, השר ארדן וכן השר זאב אלקין ביקשו לבטל את המגבלה לפיה מותר לצאת להתאווררות רק במרחק של 100 מטרים, ואילו לפעילות ספורט במרחק של 500 מטרים. לטענתם, לא ניתן יהיה לאכוף מגבלה זו במיוחד לנוכח העובדה כי כעת יש חנויות שונות שפתוחות. מנכ"ל משרד הבריאות וראש המל"ל דרשו להשאיר את ההגבלות האלה על מקומן - ובגיבוי נתניהו, הן אכן נשארו.

כעת מותרת פעילות ספורט של יחיד, או של יחיד עם אדם קבוע אחד בלבד, או של אנשים הגרים באותו מקום, ולמרחק של עד 500 מטרים ממקום המגורים. עם זאת, לא תותר כניסה לחופי ים, פארקים, גני משחקים ומתקני ספורט עירוניים. לא תתאפשר הליכה ושהות בבתים של אחרים.

ישיבת הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה
ישיבת הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

ענפי התעשייה, הייצור והשירותים יוכלו לשוב למתכונת עבודה של 30% ממצבת כוח האדם או עד 10 עובדים בו זמנית במקום העבודה, לפי הגבוה מבינהם. עם זאת, מגבלה זו לא תחול על מקומות עבודה ועסקים שיעמדו בכללי התו הסגול ואלו יוכלו להעסיק היקפי כוח אדם גבוהים יותר. מעסיק לא יאפשר כניסה של עובד בן 67 ומעלה - אלא אם אותו עובד המשיך להגיע לעבודה במהלך כל החודש האחרון.

השרים אלקין ושטייניץ דרשו שכחלק מה"תו הסגול" למקומות העבודה, העובדים יתקינו את אפליקציית "מגן" של משרד הבריאות. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התנגד ובלם את המהלך. לטענתו, לחייב עובד להתקין אפליקציה על הטלפון שלו זה בעייתי. אלקין השיב כי כמו שמחייבים מדידת חום והצהרת בריאות בכניסה למקום עבודה - כך ניתן לחייב התקנת אפליקציה על הטלפון. בימים הקרובים הנושא יעלה לדיון בשנית.

אלקין הצביע נגד ההחלטה להגדיל את מספר העובדים במגזר הפרטי, זאת מכיוון שלא התקבלה הצעתו לתת הגנה מפיטורים ופיצוי כספי להורים לילדים שאחד משניהם לא יגיע לעבודה משום שמערכת החינוך טרם שבה לפעול כרגיל. אלקין הצביע גם נגד ההחלטה על הגדלת מספר העובדים במגזר הציבורי, בטענה כי קיים חוסר הלימה בין המגזר הפרטי שיכול לחזור לפעילות מלאה בתו סגול, לבין והשירות הציבורי - שלא יכול לחזור לשגרה.

המשטרה איתרה חולה קורונה מאומת שהפר את הבידוד
המשטרה איתרה חולה קורונה מאומת שהפר את הבידוד | צילום: דוברות המשטרה

בד בבד, אושרה פתיחה של מספר ענפי מסחר ושירותים בכפוף להתחייבות לעמידה בתנאים הבאים: הצהרת בריאות ומדידת חום לנכנסים, סימון מרחק של 2 מטרים בין הלקוחות בקופה, מחיצה פיזית בין המוכר לקונה, עבודה במשמרות קבועות, שמירה על הגיינה וחיטוי באופן תדיר, הגבלה של מספר הנכנסים לחנות כך שלא יהיו יותר משני לקוחות בו זמנית בחנות או שני לקוחות לכל קופה רושמת פעילה. בחנות שגודלה מעל 100 מ״ר יוכלו לשהות ארבעה אנשים לכל קופה רושמת פעילה. הפעלה של עסק בניגוד לתקנות תחשב כעבירה פלילית וכן כעבירה מנהלית.

החנויות שייפתחו הן: ציוד מידע ותקשורת, ציוד אודיו ווידאו, מחשבים, ציוד היקפי ,תוכנה וציוד תקשורת, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים, מרבדים וחיפויי קיר ורצפה, רהיטים, מוצרי חשמל וגז ביתיים, כלי בית וכן מוצרים אחרים לבית, חפצי תרבות ופנאי, ספרים, עיתונים, ציוד משרדי וצורכי כתיבה, ציוד ספורט ואופניים, כלי נגינה, מוזיקה וסרטים על גבי מדיה, אביזרים רפואיים, מכבסה, מתפרה וסנדלריה. ניתן יהיה לבצע משלוחים מכל החנויות, ואיסוף עצמי מכל החנויות הפתוחות על פי התקנות.

קורונה
קורונה | צילום: רויטרס

תתאפשר יציאה לברית או לחתונה בשטח פתוח בלבד, בהשתתפות של 10 אנשים לכל היותר ותוך שמירה מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם. עוד תותר יציאה למקווה גברים ובלבד שבכל עת לא ישהו במתחם מעל לשלושה אנשים.

ניתן יהיה להפעיל גן חיות, ספארי או גן לאומי לשם קיום פעילות במקום פתוח המיועדת לאדם עם מוגבלות בהתאם להנחיות שנקבעו בתקנות.

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13