6 מיליון נדבקו, 370 אלף מתו: מגפת הקורונה - תמונת מצב עולמית

בארה"ב מספר הנדבקים מתקרב לשני מיליון - כמעט 30% מהחולים בכל העולם. באמריקה הדרומית המגפה מכה במלוא העוצמה, ואילו באירופה מגמת הבלימה נמשכת. ומה המצב באסיה ובמזרח התיכון?

זמן צפייה: 03:20

מגפת הקורונה ממשיכה להכות ברחבי העולם, כאשר ביומיים האחרונים נרשמו מספרי שיא של נדבקים, כ-125 אלף בכל המדינות. עד כה יותר מ-6.15 מיליון חלו, וכ-45% מהם - כמעט 2.74 מיליון - החלימו. המגפה גבתה עד כה את חייהם של יותר מ-371 אלף בני אדם.

ארצות הברית: המגפה עדיין מכה בעוצמה - אך השיא כבר עבר

יותר מרבע ממקרי ההדבקה בעולם נמצאים בארצות הברית, שם 1.85 מיליון אמריקנים כבר לקו במחלה, מתוכם כ-105 אלף מתו, בעוד כ-535 אלף כבר החלימו. בחודשיים האחרונים בכל יום מאובחנים בארה"ב לפחות כ-20 אלף בני אדם, כאשר בחודש מאי המצב התייצב מעט לעומת אפריל, אז המגפה הייתה בשיא.

זאת, על רקע הכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בסוף השבוע, שאמר כי ארצות הברית תעצור את יחסיה עם ארגון הבריאות העולמי. "לסין יש שליטה מוחלטת על הארגון, למרות שהם משלמים לו רק 40 מיליון דולרים בשנה - לעומת ארה"ב שמשלמת כ-450 מיליון דולרים בשנה", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים. עוד הצהיר כי המימון יועבר לגופים אחרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: "אם לא נשמור על הכללים – נצטרך לחזור להגבלות במשק"

גורמים משפטיים: "בעייתיות רבה בכמה סעיפים ב'חוק הקורונה'"

המהומות בארה"ב נמשכות: 1,400 מפגינים נעצרו בסוף השבוע

צוות רפואי עורך בדיקות ללגילוי נגיף הקורונה בקליפורניה שבארה''ב
צוות רפואי עורך בדיקות ללגילוי נגיף הקורונה בקליפורניה שבארה''ב | צילום: רויטרס

אירופה: מגמת בלימת המגפה נמשכת

מנגד, באיטליה ובספרד מגמת היחלשות המגפה נמשכת. בארץ המגף מניין הנדבקים עומד על כ-232 אלף, 155 אלף מתוכם החלימו. יותר מ-33 אלף בני אדם מתו. בספרד חלו כ-286 אלף אזרחים, קרוב ל-70% כבר החלימו. אולם, חרף מספר הנדבקים הגבוה, שיעור המתים מעט נמוך יותר, כאשר במדינה נרשמו 27 אלף מקרי מוות.

בבריטניה, המדינה שבה המגפה גבתה הכי הרבה קורבנות מלבד ארצות הברית, מניין המתים עבר את ה-38 אלף, אך שיעור מקרי המוות נמצא במגמת ירידה. בצרפת, אחת מהמדינות שספגו את המכה הקשה ביותר, נרשמים בימים האחרונים מספר מועט של חולים ומתים, ובגרמניה, שם שיעור המתים נמוך מאוד ביחס למניין החולים, נרשמו ביממה האחרונה רק חמישה מקרי מוות.

קורונה בספרד
קורונה בספרד | צילום: רויטרס

ברוסיה שבמזרח אירופה המגפה ככל הנראה עדיין בשיא, ומניין המקרים חצה במהלך הלילה את ה-400 אלף. שיעור הבדיקות ברוסיה גבוה במיוחד - יותר מ-72 אלף למיליון בני אדם. אולם, שיעור המתים המדווח נמוך מאוד ביחס ליתר המדינות, כאשר עד כה המגפה גבתה את חייהם של פחות מ-4,700 בני אדם.

אמריקה הדרומית: מוקד ההתפרצות המשמעותי בעולם

במקום השני מבחינת מניין הנדבקים נמצאת ברזיל, שם התפשטות המגפה רק מתחזקת, וייתכן כי טרם הגיעה לשיא. עד כה, נדבקו במחלה כחצי מיליון ברזילאים ומספר מקרי המוות במדינה עומד על קרוב ל-29 אלף. כמעט מחצית מהחולים החלימו.

עם זאת, יש לציין כי במדינה הדרום אמריקנית מבצעים לשיעור בדיקות נמוך במיוחד, ולכן מומחים מעריכים כי ממדי המגפה קשים בהרבה. כ-54% מהנבדקים בברזיל מאובחנים חולים - שיעור גבוה במיוחד, הרבה יותר למשל מארצות הברית - 11%.

קורונה בברזיל
קורונה בברזיל | צילום: רויטרס

ברזיל היא מוקד ההתפרצות המרכזי באמריקה הדרומית, אך לא היחיד. למעשה, הנגיף מכה בימים אלו ביבשת במלוא העוצמה. גם בפרו נרשם ביממה האחרונה מספר שיא של חולים - 7,386 - והיא צפויה בקרוב לעבור את טורקיה ולהפוך לאחת מעשר המדינות שבהן הקורונה הכתה באופן הקשה ביותר.

גם במקסיקו המגפה ממשיכה להתפשט בעוצמה ולגבות קורבנות רבים. ביממה האחרונה נרשמו מספר החולים והמתים עלה משמעותית, כאשר 2,885 בני אדם אובחנו חולים ו-364 מתו.

קורונה במקסיקו
קורונה במקסיקו | צילום: רויטרס

עד כה, בקרב כ-129 מיליון התושבים, אובחנו 87,512 מקרי הידבקות ונרשמו 9,779 מקרי מוות. כעת, מקסיקו נמצאת בין שבע המדינות המובילות בעולם מבחינת מניין המתים, ובין ה-15 במניין החולים. זאת, חרף שיעור בדיקות נמוך במיוחד של פחות מ-2,000 לכל מיליון איש.

גם בצ'ילה חלה מגמת עלייה משמעותית והיא צפויה להפוך בימים הקרובים למדינה ה-14 שתחצה את מאה אלף החולים. כ-1,000 בני אדם מתו בצ'ילה מהקורונה, כאשר בימים האחרונים נרשמו מספרי שיא של מתים.

אסיה: הנגיף מתפרץ בהודו ובפקיסטן - אך נבלם לחלוטין בסין

מוקד ההתפרצות המשמעותי ביותר באסיה הוא הודו, שם כבר ארבעה ימים רצופים נרשמים מספרי שיא של נדבקים. הודו נמצאת במקום התשיעי בעולם עם יותר מ-182 אלף מקרים, והיא צפויה לעלות עד מחר למקום השביעי. זאת, חרף, שיעור בדיקות נמוך במיוחד. יותר מ-5,000 מקרי מוות דווחו עד כה.

רופאים בבית החולים בווהאן שבסין
בית חולים בווהאן שבסין | צילום: רויטרס

גם בפקיסטן, מדינה משמעותית נוספת, שבה חיים כ-220 מיליון בני אדם, נרשמת עלייה משמעותית במספר החולים, חרף, שיעור בדיקות נמוך, ועד כה אובחנו במדינה כ-70 אלף בני אדם. בבנגלדש, מדינה עם כ-165 מיליון אזרחים, מספר הנדבקים הרשמי הוא פחות מ-45 אלף, אך מדובר במדינה עם שיעור הבדיקות הנמוך ביותר בקרב 30 המדינות שבהן נרשמו הכי הרבה חולים.

בסין, המדינה שבה התפרץ הווירוס, בלימת המגפה באופן מוחלט נמשכת, וכעת יש כבר 16 מדינות שבהן נרשמו מספרים גבוהים יותר של חולים, ו-14 מדינות שבהן מניין המתים גבוה יותר.

המזרח התיכון: לאחר שהייתה במגמת בלימה - המגפה מתפרצת שוב באיראן

בטורקיה, המדינה הייחידה במזרח התיכון שנמצאת בין העשר עם המקרים הרבים ביותר, חודש מאי הסתכם במגמת ירידה משמעותית ביותר, ובעשרת הימים האחרונים לא נרשמו יותר מ-1,200 מקרים ביממה. עד כה מניין הנדבקים עומד על 163 אלף. גם מספר מקרי המוות, שעומד על יותר מ-4,500 נמצא בירידה חדה.

כבאים מחטאים רחובות באיראן מפני נגיף הקורונה
כבאים מחטאים רחובות באיראן מפני נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

באיראן, שם שיא המגפה היה בתחילת מארס, נרשמה ירידה קבועה עד לסוף חודש אפריל, אלא שאז מגמת העלייה החלה שוב ובימים האחרונים מדווחים במדינה על מספרים קרובים לאלה שהיו לפני כחודשיים. מניין החולים קרוב ל-150 אלף, ומספר המתים עד כה הוא יותר מ-7,700.

מדינה נוספת ששווה לעקוב אחר המתפתח בה היא השכנה מצרים, שבה אומנם נרשמו עד כה רק 23,500 חולים, אך מדובר במספר שלפי ההערכות רחוק מהמציאות, שכן במדינה מבצעים רק 1,321 בדיקות למיליון בני אדם. זה חמישה ימים שנרשמים מספרי שיא, כאשר ביממה האחרונה יותר מ-1,300 בני אדם אובחנו חולים.