נתניהו: "אם לא נשמור על הכללים - נצטרך לחזור להגבלות במשק"

ברקע העלייה בנתוני התחלואה, הצהיר רה"מ כי חלה התרופפות בשמירה על ההנחיות, והזהיר: "הימים הקרובים - ימי מבחן. נגביר את האכיפה ונערוך בדיקות יזומות במקומות עם פוטנציאל הדבקה גבוה"

זמן צפייה: 21:52

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (שבת) הצהרה ברקע העלייה בנתוני התחלואה שנצפתה בימים האחרונים, הזהיר מפני ההתרופפות במשמעת ופירט את הצעדים הבאים שיינקטו במטרה לשמר על ציות להנחיות. אחריו נשאו דברים שר האוצר ושר החינוך.

"מוקדם מדי לומר אם מדובר בשינוי מגמה כללית בתחלואה, אבל לא מוקדם מדי לומר שיש התרופפות כללית במשמעת", הצהיר נתניהו בפתח דבריו. "הקורונה לא מאחורינו. המגפה משתוללת בעולם והיא עדיין כאן בישראל, אף אחד לא חסין מזה. כל עוד לא נמצא חיסון לנגיף הוא יחזור ויתפשט אם לא נקפיד על כללי הזהירות. כולנו מצווים לחזור ולשמור על הכללים. אם לא נעשה זאת לא תהיה ברירה אלא לחזור להגבלות במשק ובמרחב הציבורי. אם כן נעשה זאת - נוכל לפתוח את הכלכלה שלנו, להחזיר את מקומות העבודה ואת הצמיחה".

עוד בחדשות 13:

יתבצע טיפול נקודתי בלבד במוקדי התפרצות; כלל בתיה"ס לא ייסגרו

מנכ"ל משרד הבריאות: "מזהים עלייה בתחלואה – בעיקר בבתי הספר"

החשש מגל שני: יותר ממאה בני אדם אובחנו בקורונה ביממה האחרונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת | צילום: חדשות 13

נתניהו הצהיר: "מעכשיו נהדק את המשמעת שהתרופפה סביב כללי הקורונה, נעודד פעילות של עסקים שמכבדים משמעת זו ונפעל נגד אלה שלא יקפידו על הכללים ובכך יסכנו את הבריאות של כולנו. בישראל לא הגענו למספרים מבעיתים כמו במדינות אחרות כי נקטנו צעדים יעילים ומהירים בזמן. אבל הצעדים האלה גם גבו מחיר כבד מכלכלת ישראל. לכן עם הורדת קצב ההדבקות – והגענו לקצב של בודדים ביום – החלטנו לפתוח בהדרגה את המשק ויחד איתו את מערכת החינוך. כשהודענו על הסרת ההגבלות אמרנו שהפתיחה הזאת תהיה ניסיונית, שהיא תושפע ממצב התחלואה. קבענו את הימים הקרובים כימי מבחן לראות אם יש כאן שינוי מגמה שמחייב שינוי מדיניות כמו סגירת מוסדות החינוך".

"כרגע החלטנו לא לסגור את כלל בתי הספר כי הנתונים לא מחייבים זאת, ואני מאוד מקווה שלא נידרש לשנות החלטה זאת בהמשך. שנית - נעדכן את התו הסגול של בתי העסק ונתאים אותו. אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו ומדייקים. שלישית, הנחיתי את השר לביטחון הפנים להגביר את הפיקוח והאכיפה של הכללים, וביקשתי ממשרד המשפטים לאפשר הפעלתם של פקחים עירוניים. חייבת להיות אכיפה. רביעית, שר החינוך יפעיל אמצעים נוספים כדי להבטיח את שמירת הכללים בבתי הספר. חמישית - נועדד אנשים להגיע לבדיקות ונעשה בדיקת יזומות במקומות עם פוטנצאיל הדבקה גבוה".

"אני מבקש מכם להקפיד על העיקר", הדגיש ראש הממשלה. "רק לזכור את שלושת הכללים המרכזיים שלצערי הציבור שכח.כל אחד מאיתנו צריך לדאוג שהוא לא יידבק בעצמו שווהא לא ידביק אחרים. כולנו ערבים זה לזה. אם נפעל כך אני בטוח שאנו יכולים לאושש את הכלכלה שלנו ולהחזיר את מקומות העבודה במהרה".

נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

אחרי נתניהו, נשא דברים שר האוצר ישראל כץ. "אנחנו רוצים לפתוח את המשק ולא לסגור, וכדי לעשות את זה אנחנו צריכים להקפיד על הכללים", אמר כץ. "אנחנו בעיצומו של מהלך קריטי של החזרת המשק לפעילות, על ידי מתן תמריצים להשבת מיליון עובדים למקומות העבודה. לשם כך גיבשנו תוכנית שלפיה כל מעסיק שייקח עובד חזרה לעבודה יקבל מענק של 7,500 שקלים, החל מאחד ביוני. החלטנו לתת מענק גם למי שהחזיר עובדים בחודש מאי - בגובה 3,500 שקלים. המענקים מותנים בכך שהעובד יועסק לפחות ארבעה חודשים והמענק יינתן בכל חודש מהם. ככל שעסק יעסיק יותר עובדים - כך יקבל מענק גדול יותר. התוכנית הזאת תאפשר קבלת מענקים מיידיים, רשות המיסים תעביר בחודש יולי כבר את המענק בגובה שנקבע".

שר החינוך יואב גלנט אמר: "בשבוע האחרון חלה עלייה מדאיגה, איתרנו 137 מקרי תחלואה חדשים במערכת החינוך. לאחר הערכת המצב ובהתאם להחלטת ראש הממשלה אנחנו עושים פעולות סלקטיביות, סגירה היכן שצריך, אבל מערכת החינוך ממשיכה לנוע. מאחר שההחלטה הזאת היא כבדת משקל, אנחנו נוקטים בשורה של צעדים נוספים. ראשית, נחדד את הכללים: שמירת המרחק, ההיגיינה והמסכות יהיו נר לרגלנו. בתחילת השבוע יבוצע תדרוך לכל התלמידים בנושא הזה. המנהלים בבתי הספר ימנו נאמני קורונה – אנשים שנוסף על תפקידם ידאגו לכך שיהיה פיקוח הולם ודיווח מתאים. נכין צוות משימה בכל מחוז יחד עם משרד הבריאות וגורמים נוספים. כאשר יתגלה מקרה של קוורנה נגיע מיידית למקום, ההנחיות יהיו בהירות ואני מקווה שנצליח לעצור דברים באיבם".

שר החינוך יואב גלנט בהצהרה מיוחדת
שר החינוך יואב גלנט בהצהרה מיוחדת | צילום: חדשות 13

בהתייעצות שערכו ראש הממשלה וכמה מהשרים, הוחלט כאמור כי יתבצע טיפול נקודתי בלבד במוקדי ההתפרצות, ולא תהיה סגירה כוללת של בתי הספר ומוסדות החינוך. זאת, בסתירה לטענת משרד הבריאות מאמש, לפיה אין "מוקדי התפרצות" אלא פיזור גיאוגרפי ברחבי הארץ. השרים החליטו כי פתיחת אולמות ואירועי תרבות ובידור לא תתעכב, אלא תתבצע כמתוכנן ב-14 ביוני. עוד הוחלט כי יוגברו פעולות ההסברה והאכיפה, כולל קנסות וסגירת עסקים שיפעלו בניגוד להנחיות.

חרף מגמת העלייה שנצפתה בימים האחרונים, משרד הבריאות עדכן הערב כי מהבוקר אותרו 14 נדבקים חדשים בלבד - 25 ביממה האחרונה. מתוך החולים 36 במצב קשה ו-34 מונשמים. במהלך היום בוצעו 671 בדיקות.