קבינט המומחים: להיערך להמשך התפשטות המגפה בשנה הקרובה

ברקע הקריאות לפתיחת מערכת החינוך, הצוות המקצועי הסביר לחברי קבינט הקורונה כי משום שלא ניתן יהיה לצמצם את מקרי ההדבקה לאפס, יש להיערך למאבק בנגיף ב-12 החודשים הקרובים • פרסום ראשון

זמן צפייה: 09:11

פרסום ראשון: צוות המומחים הציג היום (ראשון) בפני קבינט הקורונה מסמך מפורט, שבו ניתחו את האפשרויות האסטרטגיות של ישראל למאבק בקורונה. על פי הדוח, ישראל צריכה להיערך להמשך התפשטות המגפה ב-12 החודשים הקרובים, מפני שבזמן הזה לא יהיה ניתן להפסיק לגמרי את מקרי ההדבקה.

נוסף על כך, המומחים הבהירו לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין בעיה לפתוח מחדש את מערכת החינוך, ובמיוחד לא את בתי הספר היסודיים. בשל כך, הוצע בפני חברי הקבינט להתחייב לפתיחה של כל מערכת החינוך תוך שבועיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: שוקלים עוצר לילי בערים כתומות וסגירת המסחר ב-19:00

לראשונה: משרד החינוך יתיר לצלם שיעורים שנערכים בכיתות

קורונת החורפנים: שתי הבדיקות הראשונות שבוצעו התגלו כשליליות

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13

על פי עמדת צוות המומחים, ובניגוד לעמדת משרד הבריאות - אין תחלואה מפושטת בישראל. אמנם מקדם ההדבקה עלה, אך הוא יציב ואפשר לבצע הקלות, ואם צריך לנקוט בצעדי מנע בהמשך. הצוות הסביר כי מניסיון של מקומות אחרים ניתן ללמוד כי גם כשהייתה עלייה בתחלואה זה לא היה בגלל מערכת החינוך. עם זאת, נושא פתיחת חטיבות הביניים והתיכונים, שם יש יותר מקרי הדבקה, נמצא עדיין במחלוקת קשה.

בתוך כך, גורמים בקבינט הקורונה מסרו לחדשות 13 כי יש "סיכוי גבוה לפתיחת מערכת החינוך". זאת, לאחר שצוות המומחים תמך בפתיחה המחודשת שת מערכת החינוך, והסבירו לחברי הקבינט כי "סגירת מערכת החינוך פוגעת בבריאות הנפש של הילדים, מגבירה חרדות וגורמת נזק לבריאותם".

בעקבות החשד כי שני ישראלים נדבקו ב"קורונת החורפנים", ראש הממשלה אמר כי חובה להכניס את החוזרים מדנמרק לבידוד כפוי ושיבצעו בדיקה. נתניהו הנחה את השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לוודא מיידית שהחוזרים מדנמרק נכנסים לבידוד וביקש מהיועץ המשפטי לוודא שאכן אפשר משפטית לחייב אותם לעבור בדיקת קורונה. "מדובר במוטציה של הנגיף שיכולה להוות סכנה גדולה לכל אזרחי ישראל", אמר.

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במהלך דיון הקבינט נתניהו הביע הסתייגות מעוצר כללי בכל המדינה. לדבריו, "זה בזבוז זמן להמשיך לדבר על זה - המהלך לא מעשי וזה לא יקרה. ההצעות שעל הפרק כעת הן הרחבת רשימת הערים האדומות, עוצר לילי לערים כתומות וסגירת כל המסחר בשעה 19:00".

שר האוצר ישראל כ"ץ התעמת עם ראש הממשלה, בעקבות עמדתו בנוגע לסגירת המסחר. "זה שאתה מתנגד זה יפה, תן הצעה אחרת. אם לא נסגור בשעה 19:00 בערב את המסחר מקדם ההדבקה יעלה", הפציר נתניהו בכ"ץ. שר האוצר השיב כי "יש גם עסקים ללא קהל".

ממונה הקורונה החדש, פרופסור נחמן אש, המליץ בפני חברי הקבינט על עוצר לילי על 10 ערים כתומות וסגר מלא על שש ערים אדומות. "החתונות הליליות הן מקור הדבקה. צריך לשקול הגדלת קנסות ולתת תמרוץ כספי לעיריות שמגדילות את מספר הבדיקות", אמר.

בנוסף, ממונה הקורונה ציין כי "עוצר לילי אינו יכול לשמש אמצעי המכשיר ביצוע שלבים נוספים ללא עמידה במדדים". מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן גם הביע הסתייגות מהמהלך, וטען שעוצר לילי "יצריך אלפי שוטרים נוספים - נצטרך תגבור של צה"ל". מנגד, מל"ל הציגה בקבינט הצעה, לפיה העוצר הלילי יתקיים בכל המדינה ולא רק בערים האדומות - הצעה שלה גורמי המקצוע מתנגדים.