אמ"ן: 40% מהחולים הקשים החדשים - צעירים; ירידה במקדם ההדבקה

מדוח אגף המודיעין עולה שהחיסונים הביאו לירידה בתחלואה הקשה בקרב אוכלוסיות מבוגרות, אך שיעור החיוביים מוסיף להיות גבוה וכך גם העומס על בתיה"ח. "בשבועות הקרובים תיתכן עלייה בתחלואה"

זמן צפייה: 01:18

אגף המודיעין פרסם הבוקר (ראשון) את דוח מרכז המידע והידע הלאומי, שמפרט את נתוני התחלואה בקורונה בישראל. מהדוח עולה כי לצד הירידה בשיעור המאומתים ובתחלואה הקשה בקרב בני 60 ומעלה, ניכרת עלייה במספר החולים הקשים שמשתייכים לאוכלוסיות הצעירות יותר - והם מהווים כ-40% מכלל התחלואה הקשה החדשה בשבוע האחרון.

עוד עולה מהדוח כי נמשכת מגמת הירידה במקדם ההדבקה R שנצפתה בימים האחרונים, והוא עומד כעת על 0.85. משמעות הדבר היא שכל נשא של הנגיף מדביק בממוצע פחות מאדם אחד, כך שמסתמנת דעיכה בהתפשטות המגפה.

חרף הנתונים המעודדים, באמ"ן מזהירים כי היקף התחלואה בישראל מוסיף להיות גבוה וכן העומס על בתי החולים נמשך. גם השינוי בתמהיל גילי החולים הקשים לא מביא בשלב זה לירידה משמעותית בתחלואה הקשה. בנוסף, מזהירים, בשבועות הקרובים תיתכן עלייה חוזרת בתחלואה בשל הסרת המגבלות והתפשטות המוטציה הבריטית.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

במקביל, משרד הבריאות עדכן כי אתמול אובחנו 1,869 נדבקים חדשים בקורונה, לאחר שבוצעו כ-24 אלף בדיקות - 7.8% מהן חיוביות. מניין החולים שמצבם קשה חצה שוב את סף האלף, ועומד כעת על 1,008. מניין מקרי המוות עומד על 5,368.

עוד עדכן המשרד כי אותרו 14 מקרים נוספים של נדבקים במוטציה הדרום אפריקנית. אחד מהם חלה בעבר בקורונה ונדבק שוב בווריאנט. עד כה רוצפו בארץ 44 מאומתים למוטציה הדרום אפריקנית. כמו כן, נמצאו 124 מגעים מאומתים שלהם ב-36 שרשראות הדבקה.

מספר הישראלים שקיבלו שתי מנות חיסון מוסיף להתקרב ל-2.5 מיליון. מוקדם יותר הבוקר האיץ שר הבריאות יולי אדלשטיין בישראלים ללכת ולהתחסן: "מה איתכם? תהיו זכאים להיכנס לחדרי כושר ומופעי תרבות או תישארו מאחור? לכו להתחסן!", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

בתוך כך, המשרד אף התייחס לפרסומים יובל אשרוב, שמתנגד למתן החיסונם. על פי הודעת המשרד, "הפועלים על פי פרסומיו, עלולים להימנע מהתנהגות מגינה ומצמצמת הדבקה, תוך הפרות תקנות החירום החוקיות והמלצות משרד הבריאות המתעדכנות באופן תדיר בהתאם להיקפי התחלואה ולידע המקצועי הנצבר, ולסכן את עצמם ואת בני משפחתם, את הסובבים אותם ואת הציבור. בכך פרסומיו מהווים פרסום מסוכן ומטעה לבריאות הציבור והפרט".

"יובל אשרוב אינו מחזיק ברישיון לעסוק ברפואה או במקצוע בריאות כלשהו. המידע המטעה הניתן על ידו או בפרסומיו אינו יכול להנחות הציבור בכל הקשור להתמודדות עם נגיף הקורונה או להתפרש כהמלצה או הוראה בעלת ערך רפואי", נכתב בהודעת משרד הבריאות. "בפרסומיו, מתיימר אשרוב לייעץ לציבור, באופן ישיר ובמשתמע, על מהות מגפת הקורונה שפוגעת בכל העולם, תוך העברת מידע מטעה על התחלואה בה, זאת בשעה שבישראל ובעולם כולו מתחוללת מגיפה הגובה קורבנות בכל רגע נתון, בכלל הגילאים, ואפילו באנשים בריאים".

חיסון נגד קורונה לצעירה
חיסון נגד קורונה לצעירה | צילום: רויטרס

נתוני התחלואה יובאו בפני קבינט הקורונה, שיתכנס בצהריים כדי לדון בהמשך ההקלות. לפי תוכנית ההקלות בפעימות, שתובא לאישור הקבינט, ב-23 בפברואר ייפתחו חנויות הרחוב בתנאי שיהיו פחות מ-900 חולים קשים, וב-9 במארס ייפתחו בתי קפה ומסעדות קטנות בתנאי ש-95% מהאוכלוסייה שמעל גיל 50 כבר התחסנה.

לקראת התכנסות הקבינט, סיכמו שר התרבות חילי טרופר ושר הבריאות יולי אדלשטין כי מופעי התרבות, המוזיאונים והספריות הציבוריות יחזרו לפעול ב-23 בפברואר, תוך הקפדה על מתווה התו הירוק. פרטי המתווה המדויק, כולל תנאי הכניסה למוזיאונים ולספריות יפורסמו בימים הקרובים. המתווה יופעל בכפוף לרמת התחלואה ולאישור הממשלה.