הקלות בכפוף למספר המתחסנים: תוכנית השלבים ליציאה מהסגר

משרד הבריאות יציע לשרים להאריך את הסגר עד ליום א', ולהסיר את ההגבלות ב-3 שלבים. בשלב הראשון: ביטול הגבלת התנועה ופתיחה חלקית בתנאי שיש 2 מיליון מתחסנים ופחות מאלף חולים קשים

זמן צפייה: 04:32

בשעה זו (חמישי) מתקיימת ישיבת הממשלה בעניין היציאה מהסגר - שיוארך בכמה ימים נוספים או יפוג כבר ביום שישי. בדיונים, ידרוש פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש את המשך הסגר עד ליום ראשון הקרוב, וכן יציג לשרים את תוכנית היציאה של משרד הבריאות, שלה שלושה שלבים - ונחשפת לראשונה כאן בחדשות 13.

השלב הראשון יכלול סיום הגבלות תנועה ושהייה בבית אחר, וכן פתיחה זהירה של מקומות העבודה והשכבות הנמוכות במערכת החינוך. השלב הראשון של היציאה מהסגר יכלול בנוסף את פתיחת שמורות הטבע והגנים הלאומיים, ואת החזרת שירותי האחד על אחד, כמו למשל מספרות ומכוני יופי.

פעימה זו תותר רק כאשר ישראל תגיע ל-2 מיליון בני אדם שקיבלו שתי מנות חיסון, פלוס חצי מיליון ישראלים שחלו בקורונה - והחלימו. תנאים נוספים להחלת שלב זה הם: הגעה לשיעור מחוסנים של 80% מאוכלוסיית בני ה-50 פלוס, מקדם הדבקה קטן מ-1 ופחות מ-1,000 חולים קשים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי הדחיות: הממשלה דנה בתקנות הסגר ובהטלת הקנסות

אישום נגד המחבל שרצח את אסתר הורגן: "חבט בה עד שקולה נדם"

התפשטות מוטציות והירידה בקצב החיסונים: הסיכונים ביציאה מהסגר

מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר
מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר | צילום: רויטרס

השלב השני יכלול פתיחה של ענפים שפעלו טרום הסגר, תחת הגבלות התו הירוק, וכן פתיחה של סקטורים נבחרים בעלי סיכון נמוך. פעימה זו תותר כאשר ישראל תגיע ל-3 מיליון בני אדם שקיבלו שתי מנות חיסון, פלוס חצי מיליון ישראלים שחלו בקורונה - והחלימו. תנאים נוספים להחלת שלב זה הם: הגיעה לשיעור מחוסנים של 90% מאוכלוסיית בני ה-50 פלוס, מקדם הדבקה יציב וקרוב ל-1 ופחות מ-800 חולים קשים.

השלב השלישי יכלול פתיחה של סקטורים נבחרים בעלי סיכון גבוה, תחת הגבלות התו הירוק. פעימה זו תותר כאשר ישראל תגיע ל-4 מיליון בני אדם שקיבלו שתי מנות חיסון, פלוס חצי מיליון ישראלים שחלו בקורונה - והחלימו. תנאים נוספים להחלת שלב זה הם: הגיעה לשיעור מחוסנים של 95% מאוכלוסיית בני ה-50 פלוס, מקדם הדבקה יציב וקרוב ל-1 ומספר יציב של חולים קשים.

סגר
הסגר | צילום: דוברות המשטרה

אתמול הציג קבינט המומחים של ממונה הקורונה את שלוש החלופות האסטרטגיות שעליהן הדרג המדיני צריך להחליט כחלק מהמשך המאבק בנגיף. הראשונה היא "ספיגה" - פתיחת המשק בהיקף מוגדר מראש והשלמה עם התחלואה והתמותה. השנייה היא "הכלה" - פתיחה הדרגתית בכדי להימנע ממקדם ההדבקה לחצות את הרף המוגדר, והשלישית היא "מיגור" - חתירה אגרסיבית לאפס נדבקים בישראל.

קבינט המומחים הביע חשש כבד ממצב שבו יוחלט על מודל אחד, ובפועל תהיה זליגה מעשית למודל אחר. כמו כן, המומחים הבהירו כי המשך מבצע החיסון, גם אם יושג היעד של 90% לא צפוי למנוע לבדו חציית הסף של ספיקת בתי החולים כל עוד שיעורי ההדבקה היומית מוסיפים להיות גבוהים. יש גם להכין תוכנית ברורה להתמודדות עם זיהוי זן מדבק יותר או אלים יותר ובעל עמידות חלקית לחיסון בישראל.