הסקר הסרולוגי מטעה? באוג' וספ' נמצאו נוגדנים אצל יותר מ-10%

הסקר שפורסם שקלל גם את החודשים בהם אחוז ההדבקות היה נמוך, מה שהוריד את הממוצע ל-5.5%, בעוד שבחודש שעבר היו נוגדנים בקרב 16%. אלרעי: "אנחנו מעל מה שפורסם בסקר, אך לא יותר מ-20%"

זמן צפייה: 04:53

פרסום ראשון: בסקר הסרולוגי אותו ערך משרד הבריאות בחודשים אוגוסט וספטמבר נמצאו נוגדנים לקורונה בקרב כ-10% מהישראלים - כך נודע היום (חמישי) לחדשות 13. הבוקר פורסם כי על פי ממצאי הסקר שנערך בין יולי לספטמבר עלה כי כ-5% בלבד מאוכלוסיית ישראל פיתחו נוגדנים. אם כך, הסקר שפרסם משרד הבריאות שקלל גם את החודשים בהם אחוז ההדבקות היה נמוך, מה שהוריד את הממוצע ל-5.5%, בעוד שבחודש שעבר היו נוגדנים בקרב 16%.

מי שהתייחסה לנתוני הסקר היא ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי, שבהצהרה לתקשורת אמרה היום כי "אין ספק שאנחנו מעל ה-5.5% שפורסם בסקר היום, אך לא מעל 20%", ובכל זאת הודיעה: "נמשיך לעשות עוד סקרים כאלה בקרב עובדי הרפואה בבתי החולים". אלרעי הוסיפה כי על מנת שיהיה חיסון עדר, צריך שיהיו עוד עשרות רבות של אחוזים בסקר שכזה, "ואנחנו לא שם", כלשונה. "לא כדאי לסמוך על הפיתרון הזה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part-2010081719' autoplay='0' credit='' desc='ד"ר שרון אלרעי על הסקר הסרולוגי' kid='1_ejqly0ht' duration='77'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ראש השב"כ על הפרת ההנחיות: "מצר על האירוע ולוקח אחריות מלאה"

הסכם בין ישראל לירדן: יתאפשרו טיסות במרחב האווירי של המדינות

פרס נובל לספרות למשוררת האמריקנית היהודייה לואיז גליק

לפני אלרעי, גם מנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור חזי לוי נשא דברים והרגיע כי למרות האמירות - "מערכת הבריאות לא קורסת". לדבריו, "המצב הביא לעומס רב על מערכת האשפוז ועל הקהילה. מדי יום היינו עם יותר מ-60 אלף מאומתים בבתים או במלונות שהטילו את העומס", ובכל זאת, כאמור, לטענתו המצב עדיין בשליטה. הסגר וההגבלות, הסביר, אומנם ניסו לבלום את התחלואה, אולם "הדבר לא צלח ולא הצלחנו, לכן קיימות המגבלות שאנחנו עדים להן היום".

"אין דרך לקטוע את שרשראות ההדבקה אם לא נוריד את מספר החולים", הבהיר לוי, "אי אפשר לעשות את זה עם 7,000 מאומתים חדשים. בחורף, הזהיר הפרופסור, כלל לא בטוח שהמצב ישתפר. "החורף יכול להביא לתחלואה כפולה גם של כאלה שהם לא חולי קורונה אבל דורשים טיפול לא פחות מורכב". אם כך, "היציאה מהסגר תהיה הרבה יותר מדורגת. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו פותחים סגר - וסוגרים".

מנכ''ל משרד הבריאות חזי לוי
מנכ''ל משרד הבריאות חזי לוי | צילום: חדשות 13

בשלב זה, גם הוא התייחס לתוצאות הסקר הסרולוגי, ואמר עליו כי זהו "אחד מהסקרים הגדולים בעולם. כמובן שהנוגדנים נמצאים בריכוז הרבה יותר גבוה בקרב האנשים שאנחנו יודעים שחלו בקורונה בעבר, לעומת אוכלוסייה שלא חלתה. זו לא עדות לחיסון עדר, חשוב לומר את זה. חיסון עדר כרוך בתחלואה רבה ובתמותה רבה שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו".

יו"ר ארגון המתמחים "מרשם" ד"ר ריי ביטון, הגיב לדבריו של לוי, לפיהם "מערכת הבריאות לא קורסת", ומסר: "עובדי מערכת הבריאות כבר מזמן לא גיבורי המערכה, הם נרמסים תחת מערכת כושלת במתכונת חירום שאינה נגמרת, ללא הפוגות, בתת תנאים ומנסים לשרוד. הצוותים בבתי החולים וגם בקהילה כבר מזמן בקריסה. זו כבר לא שאלה, זו עובדה. גם גיבורים קורסים. והשלב הראשון בטיפול בבעיה הוא להכיר בקיומה".

ד''ר שרון אלרעי, ראש שירות בריאות הציבור
ד''ר שרון אלרעי, ראש שירות בריאות הציבור | צילום: חדשות 13

כאמור, משרד הבריאות פרסם הבוקר את ממצאי הסקר הסרולוגי שערך בין החודשים בין החודשים יולי לספטמבר - ממנו עולה כי כ-5% בלבד מאוכלוסיית ישראל פיתחו נוגדנים לקורונה. המשמעות היא ששיעור החשיפה לנגיף בישראל רחוק ממה שיכול להיות מוגדר כ"חסינות עדר". בנוסף הדגיש משרד הבריאות כי רמת נוגדנים גבוהה בדם אינה מעידה בהכרח על קיום חסינות לטווח ארוך.

הסקר נערך בשיתוף פעולה עם ארבע קופות החולים וכלל כ-55 אלף נבדקים בפריסה ארצית. מהממצאים עלה כי שיעור הימצאות הנוגדנים אצל גברים היה גבוה יותר לעומת הנשים - 4.9% לעומת 3.1%. ילדים בקבוצת הגיל 18-10 הציגו את שיעור ההימצאות הגבוה ביותר (8.1%).

שיעור הבדיקות החיוביות במחוז ירושלים היה הגבוה ביותר ועמד על 9.5%, במחוז מרכז - 2.9%, במחוז תל אביב 2.2%, מחוז צפון - 1.9% ומחוז חיפה עם 1.1%. ביישובים גדולים שבהם מעל ל-50 אלף תושבים היה שיעור הימצאות הנוגדנים 4.3%, גבוה מזה שביישובים בינוניים (3.2%) וקטנים (3.4%).