"עוד 40 מאושפזים במצב קריטי יגרמו לפגיעה בטיפול בשאר החולים"

רופאים בכירים התריעו בפני פרופ' גמזו מקריסה של מערכת הבריאות • בקבינט הקורונה מתלבטים: סגר בקרוב - או הגבלות חריפות עד סוף החודש • באוצר חוששים: מאות עובדים יוצאו לחל"ת בחג

זמן צפייה: 05:13

צוות מיוחד שמינה פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, ביקר בימים האחרונים בבתי החולים ברחבי הארץ, והתבקש להעריך עד כמה מערכת הבריאות בישראל קרובה לאי ספיקה. הבוקר (שלישי) הגיש הצוות את הדוח שגיבש, והודיע כי נכון לעכשיו המצב בסדר - אולם לא לעוד הרבה זמן. לדבריהם, עוד כארבעים חולים קריטים עלולים להטות את הכף ולגרום לפגיעה בטיפול בחולים שאינם חולי קורונה.

מהדוח עלה גם כי יש לווסת את החולים הקשים בין בתי החולים השונים ברחבי הארץ, זאת על מנת שלא ליצור מצב שבו בבית חולים אחד יהיו מאושפזים כ-20 חולים קשים, למשל, ואילו בבית חולים אחר יאושפזו רק שניים. הצוות גם התריע מפני קריסה של הצוותים הרפואיים, והמליץ להכשיר מאות אחיות טיפול נמרץ כמה שיותר מהר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בסביבת גנץ שוקלים: העברת חוק נגד נתניהו אם ילך לבחירות

העומדת מאחורי הפרופיל המזויף שהסית נגד נתניהו – תושבת חוץ

פיצוץ אדיר בנמל ביירות: "לפחות 6 נהרגו, עשרות נפצעו" • תיעוד

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו
ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הערב כי 1,009 ישראלים אובחנו מחצות בקורונה, זאת כאשר שיעור הבדיקות החיוביות היה 6.6%. בכך, הגיע מניין הנדבקים מתחילת המגפה ל-75,825. מניין המחלימים עומד כעת על 48,829, ואילו מספר הנשאים הפעילים הינו 25,435.

עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי 342 מהחולים במצב קשה, מהם 99 מונשמים. 146 חולים במצב בינוני. 559 בני אדם מתו עד כה מהנגיף. כ-2,500 אנשי צוות רפואי נמצאים בבידוד, מהם כ-300 רופאים ו-684 אחיות.

מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון
מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון | צילום: חדשות 13

בינתיים, סל הכלים של הממשלה להתמודדות עם התפשטות הנגיף הולך ומצטמצם. כעת, האופציות שנותרו הן או להטיל סגר מיידי על ערים שונות - או להורות על מגבלות חריפות ביותר ולקוות שהן יספיקו לשבועיים הקרובים, אולם אם מניין הנדבקים ימשיך לטפס למרות המגבלות - לחזור, שוב, לרעיון הסגר.

פרויקטור הקורונה יצטרך לגבש את החלטתו בנושא עד מחר בבוקר, ובהמשך היום להציג אותה בפני קבינט הקורונה. כך, ייתכן כי כבר בקרוב יוטל סגר מקומי או כללי על כל המדינה. זה יקרה, כאמור, או באופן מיידי - או בשני שלבים.

בשורה מעודדת היא שמקדם ההדבקה בישראל ירד ל-1. מקדם ההדבקה הוא בעצם המספר הממוצע של האנשים שחולה קורונה אחד מדביק. לפי פרופסור גמזו, כרגע הנתון הוא שחולה אחד מדביק בממוצע רק אדם אחד. ואכן, בשבועות האחרונים מספר הנדבקים הוא גבוה - אבל עדיין נע על אותם מספרים, בין 1,700 ל-2,000 נדבקים בכל יום.

שוטרים אוכפים את הסגר בדיר אל-אסד ובענה | צילום: דוברות המשטרה

בד בבד, במשרד האוצר נערכים בימים אלה לגל נוסף של מחול"תים כבר בחודש ספטמבר הקרוב, לקראת החגים. הסיבה לכך היא משום שבשבועיים האחרונים של חודש זה יש רק שלושה ימי עבודה ו-11 ימי חופשה, זאת בגלל החגים, חול המועד וסופי השבוע.

מכאן, שבאוצר חוששים כי לאורך השבועיים הללו מעסיקים במשק יעדיפו להוציא עובדים לחל"ת ולהעביר את עלויות ההעסקה למדינה במקום לשלם להם בעצמם. תיקון לחוק שאושר בחודש שעבר מאפשר לכל חברה להוציא עובדים לחל"ת גם למשך תקופה קצרה של 14 ימים בלבד - ולא 30 יום לכל הפחות כפי שהיה קיים עד כה.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

בהמשך לכך, יוזמה חדשה שעלתה במשרד האוצר עלולה לפגוע בזכאות של עובדים לדמי אבטלה. שם, החליטו שאם כבר משלמים דמי אבטלה ללא מגבלת זמן במיליארדים בכל חודש - כדאי לשלוח את המובטלים לקורסי הכשרה אונליין, ומי שלא יעשה זאת - יוכלו להטיל עליו סנקציות כמו שלילה חלקית של דמי האבטלה.