המבוגרים שנמצאים בקבוצת הסיכון להידבק בקורונה: "אנו מודאגים"

כמיליון קשישים חיים בישראל, 210 אלף במצב סיעודי ו-70 אלף ערירים. ולמרות שבגילם הסיכון לחלות בווירוס גבוה - עד כה לא הוכנה שום תוכנית חירום לטיפול בהם. "שלא נגיע למצב של איטליה"

זמן צפייה: 04:36

נגיף הקורונה: בניסיון להילחם בהתפשטות הווירוס, ובשל העובדה כי הקשישים נמצאים בסיכון - נאסרה כניסת אורחים לבתי אבות ולדיור מוגן. כמיליון קשישים וקשישות חיים בישראל - 210 אלף במצב סיעודי ו-70 אלף ערירים. בכל זאת עד לרגע הזה, לא הוכנה שום תוכנית חירום לטיפול בהם.

צילה רוזנלפד בת ה-81 הולכת כמעט בכל בוקר למועדון הקשישים בגבעתיים. לדבריה, אף אחד ממשרד הרווחה או ממשרד הבריאות לא הנחה אותה כיצד עליה לנהוג בזמנים אלה. "אני לא דואגת", אמרה רוזנפלד, "במועדון, אנחנו בכלל לא נותנים ידיים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"השד לא כ"כ נורא": ריאיון עם סער בן ה-9 ואביו שנדבקו בקורונה

אפקט הקורונה: קווי רכבת יבוטלו; פוצץ המו"מ בין אל על לעובדים

חרף העלייה במספר המתים והנדבקים: ארה"ב אדישה לקורונה

בית אבות, אילוסטרציה
בית אבות, אילוסטרציה | צילום: חדשות 13

במשרד הבריאות מנסים לתת מענה למשבר הבריאותי הגדול ביותר בשנים האחרונות, ובינתיים משרד הרווחה והמשרד לאזרחים ותיקים מנמנמים. "כל המערכות שמטפלות בקורונה - שיטפלו בזה שלא נגיע למצב של סין או של איטליה", ביקש ישראל ארן בן ה-88. הוא ואשתו צילה הם אנשים מתפקדים, אבל במקרה של הסגר בבתים לא ברור מי יביא להם תרופות או אוכל. "בוודאי שאנחנו מודאגים כי אנחנו מבוגרים. הבת שלי רק חזרה מתאילנד לפני שלושה שבועות ונכנסה מיד לבידוד שבועיים. לא ניגשתי אליה והיא גם לא באה אליי", סיפר.

באיגוד בתי האבות מסתכלים על המצב בבהלה. 27 אלף קשישים נמצאים בדיור המוגן, וכבר עכשיו יש מחסור של 6,000 עובדים סיעודיים. השאלה היא מה יקרה אם תתחיל הדבקה המונית. באיגוד כבר התריעו על המצב לפני משרדי הבריאות והאוצר.

רוני עוזרי, יו"ר א.ב.א, איגוד בתי האבות ודיור מוגן: "חסרה לנו כמות אדירה של מסכות, חסרים לנו חומרי חיטוי. משרד הבריאות דואג לבתי החולים הממשלתיים, דואג לשאר מוסדות הבריאות. הזקנים, בעיקר הזקנים הסיעודיים, הם לא בן חורג. במשרד הבריאות צריך לדאוג לאספקה הזאת".

בית אבות (אילוסטרציה)
בית אבות (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

והנה עוד בעיה. על פי הערכות, כ-700 עובדים סיעודיים נסעו לביקור משפחתי בחו"ל. בשובם הם חייבים להיות בבידוד, אך לא יכולים לשהות בבידוד בבית הקשיש. היכן ישהו? לאף משרד אין תשובה.

התפשטות הקורונה היא מצב משברי ומתמשך. כל משרדי הממשלה צריכים להירתם למאמץ המשותף ולהתכונן לכל תרחיש, על אחת כמה וכמה כשמדובר באוכלוסייה הפגיעה ביותר בחברה.