ארגון הבריאות העולמי: הידבקות ע"י חולה ללא תסמינים - נדירה

בכירה בארגון אמרה שלפי המידע שבידם, נראה שישנם מקרים מעטים שבהם אדם שנדבק בקורונה אך לא סובל מסימפטומים - יעביר הלאה את הנגיף. "מנסים לקבל נתונים ממדינות שונות כדי לענות על השאלה"

זמן צפייה: 04:37

מריה ואן קרחובה, בכירה בארגון הבריאות העולמי, הצהירה אתמול (שני) כי הידבקות בקורונה על ידי חולה שאינו סובל מתסמינים - היא נדירה. "על פי המידע שיש בידינו, עדיין נראה כי נדיר שאדם א-סימפטומטי יעביר הלאה את הנגיף", אמרה בהצהרה לתקשורת.

"יש לנו כמה דוחות ממדינות שונות, שבוחנות מסלולי הידבקות באופן מדוקדק", המשיכה. "הם עוקבים אחר מקרים א-סימפטומטים והמגעים שלהם, ולא מוצאים הדבקה. אנחנו ממשיכים לחפש עוד מידע ממדינות שונות כדי לקבל תשובה לשאלה הזאת".

עוד בחדשות 13:

חולה אחד – 100 נדבקים: חשש מפני "מפיצי העל" של הקורונה

בלי מסכות: הישראלים שכבר חלו בקורונה – ולא חוששים מגל שני

תמונות לוויין חושפות: ייתכן שהנגיף התפרץ חודשים לפני שדווח

רישום תוצאות בדיקת קורונה
רישום תוצאות בדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן העריך לאחרונה כי ללא אמצעי זהירות - כל חולה קורונה ידביק בממוצע בין שלושה לחמישה בני אדם. לשם השוואה, בשפעת, ההדבקה בדרך כלל היא כזו שאדם חולה אחד ידביק אחד אחר.

למרות ההערכה המדאיגה למדי של ה-CDC, יותר ויותר מחקרים מראים שלא כל החולים מדביקים אותו דבר. למעשה, ההערכה היא שיותר מ-80 אחוזים מההדבקה מגיע מאדם אחד - "מפיץ על", שמדביק המונים שהוא בא איתם במגע במקום סגור - במסיבה, בהופעה או בסופר. שלא באשמתם, או לעיתים בשל ההתנהגות שלהם, אלה אנשים שידביקו הרבה מאוד אנשים תוך זמן קצר.

אמצעי הגנה למניעת הידבקות בנגיף קורונה
אמצעי הגנה למניעת הידבקות בנגיף קורונה | צילום: Shutterstock

בגרמניה הסירו מגבלות בתחילת מאי, ובסוף שבוע אחד נדבקו יותר מ-100 איש בכנסייה - כולם בגלל חולה אחד. תופעה דומה הייתה במקהלה בארה"ב ובמועדוני לילה של הקהילה הלהט"בית בסיאול בדרום קוריאה. למעשה, כל המגיפה בדרום קוריאה קשורה לחולה מספר 31 שהצליח בעצמו להדביק למעלה מ-100 בני אדם, ואז הם הדביקו אחרים.

בישראל זכורים שני מקרים: הבעלים של סניף הפיראט האדום שהיה חולה והדביק לקוחות מבלי שידע שהוא חולה, ותייר צרפתי שהיה חולה, לא ידע זאת והסתובב בארץ ברכבות, בתי קפה ובבית כנסת.

אז למה זה קורה? לפעמים זה קשור להתנהגות. אדם חולה ולמרות זה מגיע לעבודה או לחלל סגור אחר, ממשיך להיות פעיל בשעה שהוא מידבק. אולם, לעיתים מדובר בעניין ביולוגי - כנראה שיש אנשים שמפרישים יותר מהווירוס כאשר הם חולים, וכך - ביולוגית, הם יותר מידבקים.

עניין ההדבקה קשור גם, כנראה, לאופי הפעילות. חוקרת אחת זיהתה כי יש יותר הדבקות באירועי ספורט בהם יש נשימה מהירה - שיעור זומבה, למשל, מאשר בנשימה איטית יותר - כמו שיעורי פילאטיס.