חולה אחד - 100 נדבקים: חשש מפני "מפיצי העל" של הקורונה

ארגון ה-CDC העריך כי ללא אמצעי זהירות - כל חולה קורונה ידביק בממוצע בין 3 ל-5 אנשים. אולם, מחקרים מראים לאחרונה כי לא כל החולים מדביקים באותו אופן, וכי 80% מההדבקה מגיע מאדם אחד

זמן צפייה: 04:37

מגפת הקורונה, כפי שכבר הספקנו ללמוד, היא מחלה מדבקת מאוד. סימוכין לכך ניתן לקבל מהמרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן, אשר העריך לאחרונה כי ללא אמצעי זהירות - כל חולה קורונה ידביק בממוצע בין שלושה לחמישה בני אדם. לשם השוואה, בשפעת, ההדבקה בדרך כלל היא כזו שאדם חולה אחד ידביק אחד אחר.

ולמרות ההערכה המדאיגה למדי של ה-CDC, יותר ויותר מחקרים מראים שלא כל החולים מדביקים אותו דבר. למעשה, ההערכה היא שיותר מ-80 אחוזים מההדבקה מגיע מאדם אחד - "מפיץ על", שמדביק המונים שהוא בא איתם במגע במקום סגור - במסיבה, בהופעה או בסופר. שלא באשמתם, או לעיתים בשל ההתנהגות שלהם, אלה אנשים שידביקו הרבה מאוד אנשים תוך זמן קצר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשל העלייה בתחלואה בקורונה: ההקלות המתוכננות יידחו בשבוע

גורם בבית הלבן: רק החלטת מנהיגי ישראל עלולה לדחות את הסיפוח

צפו: המפגש המרגש בין הנערים שנסחפו בים באשדוד לשי שהציל אותם

רישום תוצאות בדיקת קורונה
רישום תוצאות בדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

בגרמניה הסירו מגבלות בתחילת מאי, ובסוף שבוע אחד נדבקו יותר מ-100 איש בכנסייה - כולם בגלל חולה אחד. תופעה דומה הייתה במקהלה בארה"ב ובמועדוני לילה של הקהילה הלהט"בית בסיאול בדרום קוריאה. למעשה, כל המגיפה בדרום קוריאה קשורה לחולה מספר 31 שהצליח בעצמו להדביק למעלה מ-100 בני אדם, ואז הם הדביקו אחרים.

בישראל זכורים שני מקרים: הבעלים של סניף הפיראט האדום שהיה חולה והדביק לקוחות מבלי שידע שהוא חולה, ותייר צרפתי שהיה חולה, לא ידע זאת והסתובב בארץ ברכבות, בתי קפה ובבית כנסת.

הדמייה של נגיף הקורונה
הדמייה של נגיף הקורונה | צילום: Shutterstock

אז למה זה קורה? לפעמים זה קשור להתנהגות. אדם חולה ולמרות זה מגיע לעבודה או לחלל סגור אחר, ממשיך להיות פעיל בשעה שהוא מידבק. אולם, לעיתים מדובר בעניין ביולוגי - כנראה שיש אנשים שמפרישים יותר מהווירוס כאשר הם חולים, וכך - ביולוגית, הם יותר מידבקים.

עניין ההדבקה קשור גם, כנראה, לאופי הפעילות. חוקרת אחת זיהתה כי יש יותר הדבקות באירועי ספורט בהם יש נשימה מהירה - שיעור זומבה, למשל, מאשר בנשימה איטית יותר - כמו שיעורי פילאטיס.