תמונות לוויין חושפות: ייתכן שהנגיף התפרץ חודשים לפני שדווח

מחקר שפורסם ברשת ABC בחן צילומים שנלקחו מסביב לבתיה"ח בווהאן - וגילה כי בהתבסס על נתוני עומסי התנועה, ישנה אפשרות שכבר באוקטובר 2019 נצפתה התפרצות של קורונה. "בבירור קרה שם משהו"

זמן צפייה: 01:01

תמונות לוויין שצולמו מסביב לבית החולים בווהאן מעלות את האפשרות שהקורונה התפרצה כבר בסתיו 2019 - חודשים לפני שסין דיווחה על הנגיף. כך עולה ממחקר שפורסם אתמול (שני) ב-ABC ונעשה באונבירסיטת הרווארד. זאת, בהתבסס על נתוני התנועה והחנייה במקום.

הרעיון מאחורי המחקר היה שמחלות בדרכי הנשימה מובילות להתנהגויות ייחודיות בקהילת שבהן הן מתפשטות. לכן, תמונות שמציגות דפוסי התנהגות עשויות להסביר מה קרה אפילו אם האנשים עצמם לא הבינו באותו רגע את המתרחש.

באמצעות טכניקות הדומות לאלו שנעשה בהן שימוש לצרכי מודיעין, צוות המחקר ניתח את תמונות הלוויין המסחריות והבחין ב"עלייה דרמטית של תנועה מחוץ לחמישה בתי חולים בעיר, החל מסוף הקיץ הקודם ועד תחילת סתיו 2019", כך על פי ד"ר ג'ון בראונשטיין מהרווארד שהוביל את המחקר. לדבריו, העלייה שנצפתה תאמה גם עלייה בנתוני החיפוש בסין אודות "תסמינים מסוימים שמאוחר יותר נקבע כי הם דומים לאלו של הווירוס החדש".

עוד בחדשות 13:

חולה אחד – 100 נדבקים: חשש מפני "מפיצי העל" של הקורונה

בלי מסכות: הישראלים שכבר חלו בקורונה – ולא חוששים מגל שני

"עלול לסכן את הציבור": משרד הבריאות מזהיר מפני אלכוג'ל מזויף

תמונת לוויין מבית חולים בווהאן, אוקטובר 2019
תמונת לוויין מבית חולים בווהאן, אוקטובר 2019 | צילום: חדשות 13

על אף שבראונשטיין ציין כי מדובר בראיות נסיבתיות, הוא הדגיש כי המחקר מוסיף נקודת מבט חדשה וחשובה אודות המסתורין האופף את הקורונה. "משהו קרה שם באוקטובר", אמר. "בבירור חל שם שיבוש חברתי מסוים עוד לפני שהוא זוהה כהתחלת המגפה".

בראונשטיין וצוות החוקרים שלו השתמשו בכ-350 תמונות שצולמו על ידי לוויינים פרטיים, ובחנו בפעם הראשונה את נתוני התנועה והחנייה מסביב לבתי חולים בשנתיים האחרונות. ב-108 מהתמונות ניתן היה לעשות שימוש. ב-10 באוקטובר 2018 נצפו 171 מכוניות במגרש החנייה מחוץ לאחד מבתי החולים הגדולים בווהאן. שנה לאחר מכן, באוקטובר 2019, נצפו במקום 285 מכוניות - עלייה של 67%. בבתי חולים אחרים נצפתה עלייה של עד 90% בהשוואה בין סתיו 2018 לתקופה המקבילה ב-2019.

רופאים בבית החולים בווהאן שבסין
בית חולים בווהאן שבסין | צילום: רויטרס

"מה שניסינו לעשות היה לבחון את הפעילות, עד כמה עמוס היה בית החולים", הסביר בראונשטיין, "והדרך לעשות זאת הייתה לספור את המכוניות בבית החולים. מגרשי חנייה יתמלאו ככל שבית החולים יהיה עמוס. יותר מכוניות - משמע בית החולים עמוס, כנראה בגלל משהו שקרה בקהילה ואנשים הולכים לרופא. את העלייה בכמות המכוניות ראינו בכמה מוקדים".

כדי לוודא שאינם מגיעים למסקנות שגויות, הסבירו החוקרים שהם לקחו בחשבון כל גורם שעשוי להשפיע על נתוני התנועה - מאירועים ציבוריים גדולים ועד בנייה חדשה של בתי החולים. לאור כל זאת, לדבריהם, נמצאה מובהקות סטטיסטית בעלייה במספר המכוניות.