"עברנו משחור לבן ל-4K": המהפכה בטיפול הרפואי בגידולי הסרטן

העשור החולף הביא תפיסה מהפכנית ששינתה את התמונה מקצה לקצה. סיכויי ההישרדות של החולים עלו משמעותית, גם בסוגי הסרטן הנפוצים - וגם באלה שבעבר נחשבו חשוכי מרפא • פרויקט של פעם בעשור

זמן צפייה: 10:01

אם בעבר הסתכלו בעולם הרפואה והמדע על סרטן כמחלה אחת שמופיעה באיברים שונים בגוף, העשור הזה הביא עימו שינוי תפיסה מהפכני ששינה את התמונה מהקצה אל הקצה, וכבר לא מדובר במחלה אחת, אלא בתתי גידולים - שכל אחד מחייב טיפול שונה.

נחישות של חולים לצאת איתה למלחמה נגד הסרטן נדרשת גם היום, אבל מה שבעבר היה תקווה לנס – הפך בעשור הזה למציאות. 30 אלף ישראלים מאובחנים עם גידול סרטני מדי שנה ומצטרפים לקבוצה של מאות אלפי חולים, אבל סיכויי ההישרדות עלו בכ-20% אחוזים, גם בסוגי הסרטן הנפוצים ביותר וגם בסוגים שבעבר נחשבו חשוכי מרפא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"זה לחימום בחורף": כך משפיע העיכוב בהעלאת הקצבאות על הנכים

התפרצות הר הגעש בניו זילנד: מתחזקת ההערכה כי איש באי לא שרד

לאחר שרוסיה מנעה את שובה לארץ: אמילי מולנר בת ה-4 חזרה לביתה

נטע לב בזמן טיפול
נטע לב בזמן טיפול | צילום: חדשות 13

המהפכה הגדולה של העשור משתקפת בטכנולוגיה מתקדמת, שאפשרה להסתכל על תאים סרטניים בצורה מקיפה הרבה יותר ולחקות אותם בתנאים שמחקים כמעט אחד לאחד את הגוף האנושי. כך החלו לפתח תרופות מותאמות אישית למוטציות הגנטיות של הגידולים. "עברנו משחור לבן ל-4K", סיפרה פרופ' רונית סצ'י-פיינרו, ראש המעבדה לחקר הסרטן וננוטכנולוגיה.

מהפכת הטיפול המותאם אישית, לגידול ולמטופל, מראה תוצאות יוצאות דופן. בחלק מהמקרים, הטיפול מחסל לחלוטין את הגידול והגרורות ובאחרים מקטין אותם ועשוי להאריך חיים. לעיתים, הופך את הסרטן ממחלה קטלנית למחלה כרונית.

בסוף 2009, היום שבו ננצח את הסרטן נראה רחוק מאוד, כמעט בלתי אפשרי. אבל היום, עשר שנים אחרי, רגע לפני שמתחיל עשור חדש, גם אם היום הזה עדיין רחוק, הוא נראה קרוב הרבה יותר. אם העשור הבא יביאו עימו תגליות כמו העשור שמסתיים, בעבור מאות אלפי, ואפילו מליוני חולים, זה אומר סיכוי הרבה יותר גדול לנצח - סיכוי הרבה יותר גדול לחיות.