המחלה שהופכת נשים מניקות לסיעודיות: "לא מסוגלות להרים דבר"

אוסטאופורזיס, מחלה שגורמת לשברים בעצמות ופוגעת בנשים ובגברים בעיקר בגיל העמידה, אובחנה כבר אצל 19 אמהות ישראליות טריות. "המצב מחמיר, ובשלב מסוים הן לא עומדות על הרגליים" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 07:44

על אף שנהוג לחשוב על הנקה כאקט היוצר קשר מיוחד בין האם לתינוק, לעיתים היא עשויה לפגוע בנשים, ולגרום להן לאוסטאופורוזיס. מחלה, שלרוב משפיעה על גברים ונשים בגיל העמידה, וגורמת לירידה בהפרשה בהורמון האסטרוגן ולכך שהעצמות הופכות לפריכות ושבירות יותר. ישנן הערכות שונות באשר לגורם אוסטאופורוזיס בעקבות הנקה, אך ידוע כי המשך פעולת הזנת התינוק קשור בהתקדמות המהירה שלה.

תיקי פוקס, בת 32, הסובלת מהמחלה: "כאבי הגב שסבלתי מהם לא פחתו מאז הלידה. הם הלכו והתגברו, עד שהגיע מצב שהרגשתי שאני לא מצליחה להרים את הבת שלי". בשלב הזה הפכה לסיעודית. היא לא יכלה לשאת כל משקל, בקושי יכלה ללכת. "אורתופד אמר לי שהוא רואה שיש לי ארבעה שברים בעצם, שברים אוסטאופורוטים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

איזו תסמונת מסתורית תוקפת נשים שבגופן שתלי סיליקון?

לאחר הרפורמה בקנביס רפואי: החמרה במצבם של בעלי צרכים מיוחדים

תיעוד מיוחד: הישראלית הראשונה שעברה השתלת כבד בהיריון

פרופסור צופיה איש-שלום
פרופסור צופיה איש-שלום | צילום: החדשות 13

פרופסור צופיה איש-שלום, אנדוקרינולוגית מומחית, אחת מהרופאות היחידות בישראל שמתמחות במחלה הנדירה אוסתאופורוזיס בעקבות הנקה, הסבירה: "מדובר בנשים צעירות, באמצע החיים, ברגע המרגש ביותר בחייהן, שפתאום נופלת עליהן הפתעה מגבילה שלא מאפשרת להן להמשיך אפילו לטפל בתינוק שלהן".

לפי הסטטיסטיקה, המחלה מופיעה אצל ארבע עד שמונה נשים על כל מיליון היריונות. בארץ ידועות כבר 19 נשים החולות במחלה. טל ויצמן, בת 35, הסובלת מהמחלה: "מגיל ארבעה חודשים לא הרמתי את הבת שלי, שזה קשה. המשמעות של זה היא שתמיד יש איתי עוד מבוגר בבית".

פרופ' איש-שלום הוסיפה: "ההתייחסות לנשים האלה היא התייחסות לאישה לאחר לידה. לאיזה אישה לאחר לידה לא כואב קצת הגב? טבעי שיכאב לה. המצב הולך ומחמיר ואז בשלב מסוים כשהיא כבר לא עומדת על הרגליים ולוקח חודשים עד שהנשים האלה מאובחנות".