תיעוד מיוחד: הישראלית הראשונה שעברה השתלת כבד בהיריון

עולא עאמר היא אחת מבין 20 נשים בלבד בעולם שעברו את התהליך בהצלחה כשהן הרות. אחרי ההשתלה בצרפת, בבילינסון מקווים כי תלד ילד בריא. "הצילו את העובר שלי ואת המשפחה שלי" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 08:35

השתלת כבד בזמן היריון היא תופעה נדירה – עד כה מוכרים לנו 20 מקרים כאלו בלבד. בארץ טרם נתקלנו בדבר עד עכשיו, במקרה הלא פשוט של עולא עאמר, שהכבד שלה קרס בשבוע ה-23 להריונה.

לפני שבועיים הובהלה לצרפת, שבה בניגוד לישראל זמן ההמתנה להשתלת איבר הוא כארבעה ימים. "אחרי 16 שעות עולא הגיעה לצרפת וכבר איבדה את ההכרה, ובמצב הזה עברה את ההשתלה", סיפר ד"ר מריוס בראון, מנהל מכון הכבד בבית החולים בילינסון. לדבריו, "ללא טיפול מיידי, אחוזי התמותה מאוד גבוהים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המסת קרחונים ואובדן מקורות מחיה: האפוקליפסה של משבר האקלים

"ננסה לבחור בחיים ולהביא אור": מאות בהלווית החייל דביר שורק

300 קילוגרם סמים בשווי מיליוני שקלים: סוכלה הברחת ענק ממצרים

עולא עמאר בבית החולים בילינסון, אחרי השתלת הכבד בצרפת
עולא עמאר בבית החולים בילינסון, אחרי השתלת הכבד בצרפת

"היא הייתה צורחת ומשתוללת", אמר בעלה של עולא, מג'ד, על התקופה שלפני ההשתלה. "היא לא ידעה מה היא עושה". ד"ר בראון הסביר כי איבריה של עולא קרסו, ולכן "היא הייתה בסוג של הזיות ולא הכירה את הסביבה. זה בלבול מאוד קשה, שבהמשכו מידרדרים לתרדמת, וזהו השלב שבו עולא עברה את ההשתלה".

עולא ומג'ד עמאר
עולא ומג'ד עמאר

ההשתלה כאמור, עברה בהצלחה. "הצילו את העובר שלי ואת המשפחה שלי", אמרה עולא אחרי ההשתלה, והוסיפה על הגעגועים. "אני הכי מתגעגעת לבן שלי. הוא אצל דודה שלו, אמרתי למשפחה שלי 'עוד מעט הוא יישכח מאמא שלו'". אחרי כמעט חודשיים שלא התראו, עולא ומג'ד זכו היום (חמישי) לחיבוק ראשון מבנם הקטן. עולא תישאר בבית החולים בילינסון באשפוז עד הלידה.

מתוך 18 הנשים ההרות שעברו השתלת כבד רק לשלוש מהן נולדו תינוקות בריאים, אבל הצוות הרפואי בבילינסון אופטימי. "ברוב המקרים העובר לא בהכרח שורד, או שהוא לא שורד טוב את תהליך ההשתלה", אמר ערן הדר, מנהל יחידת אם ועובר בבית החולים בילינסון. "אני מקווה שנגיע ללידה עם ילד בריא".

ד''ר מריוס בראון, מנהל מכון הכבד בבית החולים בילינסון
ד''ר מריוס בראון, מנהל מכון הכבד בבית החולים בילינסון