איזו תסמונת מסתורית תוקפת נשים שבגופן שתלי סיליקון?

בשנים האחרונות נשים רבות מדווחות על תופעות קשות כתוצאה מהשתלים. עד כה, אין הסבר מבוסס לכאבים. נוסף לכך נמצא קשר בין השתלים לסוג נדיר של סרטן. "לא כל כך יודעים מה הסיבה" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 09:25

עשרות אלפי נשים שלהן שתלי שד ברחבי העולם מדווחות בשנים האחרונות על מגוון רחב של תופעות לוואי ברמות חומרה שונות. "אלפי נשים חולות, ואני ביניהן, שימשו כעכברי מעבדה ליצרניות השתלים. אנחנו ההוכחה לכך ששתלי שד אינם בטוחים", אמרה אישה בדיון בקונגרס האמריקני בנושא.

עד כה, אין הסבר מבוסס לתופעות הלוואי. חברות השתלים הן אלה שמממנות את המחקרים, ולהן אין אינטרס לחקור זאת, ולכן לא ידוע מה עומד מאחורי התופעות. "לא כל כך יודעים למה זה. יש תגובה של המערכת החיסונית של הגוף כנגד אותו גוף זר שנמצא. זה יכול להתבטא מרמה של ירידה בזיכרון, דרך כאבי פרקים וכאבים כאלה ואחרים", הסביר ד"ר יואב ברנע, מנהל היחידה לשחזור שד, בית החולים איכילוב.

ד''ר יניב ברנע, מנהל היחידה לשחזור שד, איכילוב
ד''ר יניב ברנע, מנהל היחידה לשחזור שד, איכילוב | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

קריאה להחזיר שתלי סיליקון מחוספסים – עקב חשד שמקושרים לסרטן

עמיר פרץ: "לא מתכוון להתחבר עם ברק ומרצ – מדובר בתבוסה מראש"

תרופות מתחת לשולחן: הרוקח שמוכר כדורים מסוכנים – ללא מרשם

נוסף לתופעות הכאב השונות, בשבוע שעבר הודיע ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני, על ריקול – החזרה של כל השתלים המחוספסים של חברת "אלרגן". זאת, לאחר שנמצא קשר בין השתלים האלה לבין סוג נדיר של סרטן דם מסוג לימפומה. אצל 537 נשים, שבגופן שתל שד מחוספס, אובחן הסרטן הנדיר. ל-481 מהן היו שתלים מחוספסים של חברת "אלרגן".

רינה ורסנו
רינה ורסנו | צילום: החדשות 13

רינה ורסנו, שכמו נשים רבות שלהן היסטוריה של סרטן שד במשפחה, החליטה לעבור לפני 12 שנים כריתה ושחזור של שני שדיה. השחזור נעשה על ידי הכנסת שתלי סיליקון. היא יודעת שבניתוח בחרה בשתלים מחוספסים, אבל לא זוכרת אם מדובר בשתלים של "אלרגן". "אני לא דואגת. אמא שלי לא הלכה לעולמה בגלל הסיבה הזו. אני בטוחה שגם אני לא אלך לעולמי מאותה הסיבה", אמרה ורסנו.