הפחתה בפליטות חומרים מסרטנים: דוח זיהום האוויר במפרץ חיפה

מהמסמך שפרסם המשרד להגנת הסביבה עולה כי פליטת חומרים אורגניים נדיפים צומצמה ב-56% ושריכוזי הפיח בסביבת העיר התחתית ירדו ב-20%. השר אלקין: "יש עוד הרבה עבודה - התוצאות ישתפרו"

 המפעלים במפרץ חיפה
המפעלים במפרץ חיפה | צילום: חדשות 13

המשרד להגנת הסביבה פרסם הבוקר (שני) דוח סיכום של התוכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה לשנים 2018-2015, וכן תמונת מצב של איכות האוויר בו כיום. מהמסמך עולה כי נרשמה הפחתה של 56% בפליטות חומרים אורגניים נדיפים - שכוללים חומרים מסרטנים, בהשוואה לשנת 2014. כמו כן, הופחתו 20% בריכוזי פיח בסביבת העיר התחתית, באמצעות יצירת אזור "אוויר נקי" מפליטות רכבי דיזל מזהמים - בשנה הראשונה להפעלתו.

עוד עולה כי על אף עיכוב המשק בחיבור המפעלים במפרץ לגז טבעי - נמשכה הפחתה של מזהמים המאפיינים שריפת דלקים. בשנת 2018 עמד שיעור ההפחתה בפליטות תחמוצות חנקן על 26%, פליטת חלקיקים על 13% ופליטת תחמוצות גופרית על 10%.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חיפה: גז דליק דלף מהצנרת שבין המפעלים דור ובזן

בשל דליפת הגז בחיפה: נעצרה ההזרמה בצינורות של "דור כימיקלים"

המשרד הנשכח: למה אף אחד לא נלחם על תיק הגנת הסביבה?

מפרץ חיפה
מפרץ חיפה | צילום: חדשות 13

בשנים שנבדקו, הושלמה התקנה והפעלת 41 מתקנים ואמצעים להפחתת פליטות ב-11 מפעלים. בנוסף, הוחמרו הדרישות ברישיונות ובהיתרים של כל 26 המפעלים הנכללים בתוכנית הלאומית, הפולטים מזהמים אורגניים נדיפים במפרץ. דרישות סביבתיות הושתו גם על 24 מפעלים נוספים שממוקמים במפרץ ואינם נמצאים בתוכנית.

בנוסף, 49 ממפעלי מפרץ חיפה יישמו את מדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד במהלך תקופת התוכנית והתקינו אמצעים להפחתת סיכונים לאוכלוסייה ולסביבה על ידי הפחתת כמויות חומרים מסוכנים, מעבר לחומרים פחות מסוכנים או הוספת אמצעי מיגון.

מהדוח עולה כי נרשמה הפחתה של כ-95% באוכלוסייה החשופה לזיהום מתנועה שעברה קודם לכן בעיר התחתית. זאת, כתוצאה מסבסוד תעריפי נסיעת משאיות קלות במנהרות הכרמל במסגרת התוכנית. במקביל, כ-400 רכבי דיזל מזהמים הורדו מהכביש בשנת 2018 בהוראת המשרד להגנת הסביבה.

השר להגנת הסביבה זאב אלקין
השר להגנת הסביבה זאב אלקין | צילום: החדשות 13

בכל 97 תחנות הדלק במפרץ חיפה הותקנו מערכות ייעודיות להפחתת פליטות של אדי דלק וכן הוקם מערך לאיסוף, עיבוד וניתוח של נתוני תחלואה על ידי משרד הבריאות. עלות הצעדים למשרד במסגרת התוכנית מפרץ חיפה הסתכמו עד כה בכ-107 מיליון שקלים.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מסר: "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות להורדת זיהום האוויר במפרץ חיפה במסגרת התוכנית הלאומית, גם ממקורות תעשייתיים וגם ממקורות תחבורתיים ולצמצם סיכונים לציבור. אנחנו גאים בהפחתות שהושגו בתעשייה אל מול המפעלים המזהמים והתחבורה, והתוצאות אף ימשיכו להשתפר למען בריאות תושבי האזור. יש עוד הרבה עבודה, והמשרד מקדיש משאבים ומאמצים רבים כדי לשפר את איכות האוויר. אנו שמחים על כך שהתוצאות ניכרות בשטח ורואים אותן בבירור במספרים ובשיעורי ההפחתה".

בתגובה לדוח, מסרה רויטל גולדשמיד, מנהלת המרכז הסביבתי חיפה, כי "בדוח רואים ניתוחי נתונים מגמתיים, חוסר שקיפות כמדיניות והצהרות שלא עולות בקנה אחד עם מבחן הביצוע בתוכנית הלאומית בחיפה". כמו כן, נמסר כי "הוא מטריד מאוד ומדאיג. הדוח הרווי במניפולציות על מידע, מוכיח מהלכים מסוכנים המקודמים במשרד להגנת הסביבה, ומדליק נורה אדומה לגבי ההתנהלות והאינטרסים במסדרונות המשרד".

לדבריה של גולדשמיד, "אנו דורשים לבצע בדק בית במסדרונות הגנת הסביבה כדי לוודא כי האינטרס הציבורי לא עזב מזמן מהדלת האחורית וכי פעולות המשרד מתיישרים עם דרישות החוק, נהלי עבודה ותפקידם כשומרי סף", אמרה.