דוח הפליטות המזהמות: עלייה של 28% בחומרים החשודים כמסרטנים

מנתוני המשרד להגנת הסביבה, המציגים את החומרים שנפלטו ממאות מפעלים ומקורות זיהום ב-2018, עולה כי הזינוק בחומרים מסוכנים חל בעקבות שריפות במטמנות. במפרץ חיפה חלה ירידה בפליטת מזהמים

 המפעלים במפרץ חיפה
המפעלים במפרץ חיפה | צילום: חדשות 13

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (שני) את נתוני דוח מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2018, המציג את החומרים המזהמים שנפלטו מכ-570 מפעלים וגורמי זיהום אל האוויר, הים, הקרקע ומקורות המים.

מהדוח עולה כי נצפתה עלייה של 28% בפליטות חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים בבני אדם. זאת, בשל שלושה אירועי שריפות משמעותיים שהתרחשו באתרי הפסולת אפעה, דודאים וירוחם בדרום. כלל שריפות הפסולת תרמו בשנת 2018 ל-60% מפליטת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים לאוויר. עם זאת, בפליטות השגרתיות לאוויר בשנת 2018 חלו הפחתות של 4% עד 19%.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

בדיקת חדשות 13: נתיב רגיל מול נתיב שיתופי – מי יגיע ראשון?

האם הקטנת האריזות של יוניליוור מסמלת גל עליות במחירי המזון?

מטפלת שהואשמה בהתעללות בתינוק הותקפה מחוץ לבית המשפט • תיעוד

אזור מפרץ חיפה
אזור מפרץ חיפה | צילום: חדשות 10

לאור ההיקף המשמעותי של הזיהום, החל המשרד להגנת הסביבה לנקוט בהליכי אכיפה כנגד מטמנות דודאים ואפעה, ונציגיהן הוזמנו לשימועים. במקביל, בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה עקב התנהלות הלקויה של הקבלן אשר הפעיל אתר הפסולת היבשה בירוחם, החליטה המועצה המקומית ירוחם על סגירת אתר הפסולת לצמיתות.

פליטת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים לאוויר במפרץ חיפה פחתה בשנת 2018 ב-45%, בעיקר בגלל השבתת מפעל שמנים בסיסיים חיפה של בז"ן, ופחתה ב 81% במצטבר משנת 2012. עם זאת, במפרץ חיפה התרחשה עלייה של 16% בפליטות תחמוצות גופרית בשל עלייה בהיקף פעילות בשמן תעשיות שמנים ועלייה של 12% בפליטות בז"ן.

מפעל בנגב
מפעל בנגב | צילום: רויטרס

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מסר כי "מנתוני הדוח ניתן לראות כי לעבודה הרבה שהמשרד משקיע במפרץ חיפה יש תוצאות חשובות. פליטת המזהמים לאוויר במפרץ חיפה ירדה בשיעור של עשרות אחוזים ולאחר עבודה רבה ומאומצת, הבאנו את בתי הזיקוק לרמת פליטת בנזן ותרכובות אורגניות נדיפות מהנמוכות באירופה המערבית. יחד עם זאת, עקב מספר שריפות במטמנות הפסולת הגדולות הייתה עלייה מדאיגה בכמות הפליטות של מזהמים שונים, ולכן עלינו להתקדם במהירות האפשרית ביישום התוכנית האסטרטגית שלנו להפחתה משמעותית בהטמנת פסולת במדינת ישראל".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט מסר כי "הנתונים שאנחנו מפרסמים היום מראים בצורה ברורה שהגיעה העת שמדינת ישראל תפסיק את הטמנת הפסולת הנרחבת והמזהמת בנגב, ותגדיל את שיעור המחזור שלה. המשרד להגנת הסביבה מקדם הקמה של מתקנים להשבת אנרגיה מהפסולת שאינה ניתנת למחזור ומייצר שינוי כולל בשוק, אך לא די בכך. עלינו להוביל למצב שבו כל זרמי הפסולת מוסדרים באופן חוקי, כך שיטופלו באופן בטוח וסביבתי. באופן זה נמנע את תופעת השריפות הפיראטיות המסכנות את האוכלוסייה".

ד"ר רויטל גולדשמיד, ממרכז מחקר סביבתי חיפה, מסרה בהתייחס לדוח: "רק סגירת תעשיות מזהמות היא צעד אפקטיבי להפחתת זיהום סביבה. גם במפרץ חיפה וגם באשדוד, שתי בירות הפטרוכימייה הישראלית הסובלות מתחלואת זיהום קשה רק סגירת מפעלים הפחיתו את זיהום הסביבה, על פי דוח המפל"ס – מה שמוכיח שוב את הנחיצות ליישום מיידי של תוכנית הבראת מפרץ חיפה- מפרץ החדשנות".