השרה גמליאל: האחראית לאסון הזפת - אונייה לובית שיצאה מאיראן

השרה להגנת הסביבה חשפה כי מדובר באונייה בת 19, שמפאת גילה "לא יכולה להיכנס לנמלים של אירופה וארה"ב וכעת היא באיראן". בהמשך, הבהירה כי בכוונת ישראל לדרוש פיצויים. "זהו טרור סביבתי"

זמן צפייה: 01:44

כשבועיים לאחר שחופי ישראל זוהמו מפליטת נפט של כלי שיט בים התיכון, השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל חשפה הערב (רביעי) בהצהרה מיוחדת כי "אונייה פיראטית עם מכלית לובית היא האחראית לטרור הסביבתי", כך לדבריה. "למפעיל האונייה יש דם שחור על היידים, שכן לאורך השבועיים האחרונים אמרנו שמדובר במעשה זדון. או שזה נעשה בכוונה תחילה, או שהדבר נגרם עקב תקלה שמפעיל האונייה לא דיווח עליה".

בנאומה, תיארה השרה שלב אחרי שלב את תקרית הזיהום, אשר אירעה בתחילת חודש פברואר. "לאחר שמילאה נפט גולמי בתוכה, האונייה יצאה לדרך היישר מאיראן כשהמשדר שלה כבוי וכשהיא חשוכה", סיפרה. "אחרי שעשתה את כל הדרך מהמפרץ הפרסי עם מכשירים כבויים, היא הדליקה אותם בחזרה ועברה דרך תעלת סואץ. לפני הכניסה למים הכלכליים של ישראל, היא כיבתה את המשדר למשך יממה".

לכתבות נוספות בנושא >>

השרה גמליאל על זיהום הזפת: "שמנו ידנו על האונייה העבריינית"

המשרד להגנת הסביבה: המכלית היוונית לא אחראית לזיהום הזפת

חוקרים ישראלים פשטו ביוון על אונייה חשודה בזיהום הזפת

זפת שזיהמה את הים התיכון וגרמה למות בעלי חיים רבים | צילום: עיריית נהריה

"אז, בין היום הראשון לשני בפברואר, היא זיהמה את המים הכלכליים של מדינת ישראל - כשהיא חשוכה וללא משדר דולק. אחר כך, היא המשיכה לאזור סוריה, הדליקה את המכשירים ופרקה את הדלק לכלי שיט אחרים". מהחקירה של המשרד להגנת הסביבה עלה כי מדובר באונייה ישנה בת 19, כך שמפאת גילה, "היא לא יכולה להתקבל לנמלים באירופה ובארצות הברית", לדבריה של גמליאל.

"לאורך כל הדרך אמרתי שמדובר בעבריינות סביבתית, אלא שלאחר שבדקנו גילינו שלא מדובר רק בעבריינות מסוג זה אלא בטרור סביבתי". כאן, הבהירה השרה כי בכוונת ישראל לדרוש פיצויים על הנזק שנעשה לחופיה, ואמרה: " לזיהום הזה יש כתובת, יש אחראים והם צריכים לשלם את המחיר. מדינת ישראל תתבע פיצויים מהקרן הבין-לאומית ותפנה למבטחים של המכלית. יחד נבוא חשבון עם המפגע" .

חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים
חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כשבועיים התרחש האירוע הסביבתי החמור ביותר שנראה בישראל בשנים האחרונות: נפט גולמי שדלף מאונייה הגיע במהירות לחופי הארץ, וגרם לזיהום חמור ולפגיעה בחופים ובבעלי החיים. מיד לאחר המקרה, פתח המשרד להגנת הסביבה בחקירה למציאת האשמים. "היו רגעים שחשבנו שזה אבוד", הודתה השרה, "היינו במסע חובק עולם וחיפשנו בכל פינה במטרה לשים את ידינו על האונייה העבריינית".

"עכשיו, אנחנו מגלים שאיראן מפעילה טרור לא רק על ידי נשק גרעיני. איראן מפעילה טרור על ידי פגיעה בסביבה, אבל כשהיא עושה כן היא לא פוגעת רק בישראל, שהרי בעלי החיים והטבע לא מזוהים עם עם מסויים", סיכמה. "המאבק שלנו בזיהום הוא חוצה מדינות. אנחנו לא יכולים להפקיר את הים שלנו - הוא האוצר שכולנו צריכים לשמור ולהגן עליו".