השרה גמליאל על זיהום הזפת: "שמנו ידנו על האונייה העבריינית"

כשבועיים לאחר שהמפגע האקולוגי הגיע לחופי ישראל, השרה להגנת הסביבה הודיעה כי חוקרי משרדה מצאו את כלי השיט האחראי. "זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו"

זמן צפייה: 01:40

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הודיעה היום (רביעי) כי ישראל מצאה את האונייה שאחראית לזיהום הזפת בחופי ישראל. זאת, כשבועיים לאחר שנודע על הנזק האקולוגי בחופי ישראל, כתוצאה מפליטת נפט של כלי שיט בים התיכון. "שמנו את ידנו על האונייה העבריינית. זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו", כתבה גמליאל בחשבון הטוויטר שלה.

מוקדם יותר השבוע הודיע המשרד להגנת הסביבה כי המכלית Minerva Helen לא אחראית לזיהום הזפת שפגע בחופי ישראל. זאת, לאחר שצוות חוקרים מטעם המשרד קיים ביקורת על סיפון המכלית בנמל פיראוס. מהמשרד נמסר כי ישנן עשרות אוניות שעשויות להיות חשודות בזיהום, וכי עד כה שלל כעשר מהן.

זפת שזיהמה את הים התיכון וגרמה למות בעלי חיים רבים | צילום: עיריית נהריה

"בתום ביקורת מדוקדקת, מקצועית ומקיפה שבוצעה על ידי מפקח המשרד להגנת הסביבה ומפקח מטעם רשות הספנות והנמלים הישראלית, האונייה נשללה באופן סופי כמקור הזיהום", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה. החקירה בוצעה בתיאום עם הרשויות ביוון, ומשמר החופים היווני לקח גם הוא חלק בבדיקת כלי השיט.

כמה ימים לפני כן אמרה השרה גמליאל בתדרוך לכתבים על המפגע האקולוגי כי "חשוב לדעת שהזיהום הזה ואחרים מתרחשים בגלל אוניות עברייניות. נעשה הכול כדי להגיע לעבריינים ולמצות איתם את הדין. החקירה מאוד מורכבת שחלקה נמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. עדיין לא ניתן להעריך את הנזק שנגרם". שעות לאחר מכן, משרד הבריאות הודיע כי הוא אוסר לשווק דגים ובעלי חיים מהמזרח התיכון.

בתדרוך הכתבים משרד ההגנת הסביבה המשיך לטעון כי לא קיבל דיווח מוקדם על המפגע, עם זאת היה על כך דיווח בסוכנות של האיחוד האירופי. כמו כן, המשרד הציג את האזורים בהם הזיהום החמור ביותר, כאשר רובו נמצא באזור החופים הצפוניים של ישראל. כשכמות הזיהום הרבה ביותר נמצאת בראש הנקרה וברגבה.