חוקרים ישראלים פשטו ביוון על אונייה חשודה בזיהום הזפת

לאחר שהשרה להגנת הסביבה אישרה כי יש מספר אוניות שחשודות בגרימת הנזק האקולוגי, גורמים ישראליים הגיעו לכלי שיט שעשוי להיות אחראי לנזק בחופים • פרסום ראשון

האנייה החשודה כאחראית לזיהום הזפת בחופי ישראל
האנייה החשודה כאחראית לזיהום הזפת בחופי ישראל | צילום: חדשות 13

חוקרים ישראלים פשטו ביוון על אונייה שחשודה כאחראית לגרימת זיהום הזפת שהתפשט בחופי ישראל בשבוע האחרון - כך פורסם לראשונה הערב (שבת) בחדשות 13. לאחר הפרסום נמסר מטעם המשרד להגנת הסביבה: "במסגרת החקירה המאומצת שמנהל המשרד לאיתור הגורם המזהם באירוע הזפת שפגע בחופי ישראל, נשלח צוות חוקרים ליוון, כדי לבצע ביקורת על אונייה חשודה. החוקרים נמצאים שם כעת ומבצעים את הביקורת".

מוקדם יותר השבוע אמרה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בתדרוך לכתבים על המפגע האקולוגי כי "נתתי הנחייה לתפוס את המזהם - לאירוע הזה יש כתובת. חשוב לדעת שהזיהום הזה ואחרים מתרחשים בגלל אוניות עברייניות. נעשה הכול כדי להגיע לעבריינים ולמצות איתם את הדין. החקירה מאוד מורכבת שחלקה נמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. עדיין לא ניתן להעריך את הנזק שנגרם". שעות לאחר מכן, משרד הבריאות הודיע כי הוא אוסר לשווק דגים ובעלי חיים מהמזרח התיכון.

חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים
חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים | צילום: רויטרס

בתדרוך הכתבים משרד ההגנת הסביבה המשיך לטעון כי לא קיבל דיווח מוקדם על המפגע, עם זאת היה על כך דיווח בסוכנות של האיחוד האירופי. כמו כן, המשרד הציג את האזורים בהם הזיהום החמור ביותר, כאשר רובו נמצא באזור החופים הצפוניים של ישראל. כשכמות הזיהום הרבה ביותר נמצאת בראש הנקרה וברגבה.

כמה ימים לפני כן הודיע המשרד כי הוטל צו איסור פרסום בנוגע לחקירה בעניין זיהום הים וחופי ישראל בזפת, שאירע בסוף השבוע האחרון. הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את החשודים, כמו שמו של כלי השיט, הנמל שממנו יצא והיעד שאליו שט. לאחר מכן, בעקבות ביקורת ציבורית רחבה, בית המשפט החליט לצמצם את הצו ולאפשר לפרסם "כל פרט שמקורו בחקירה עצמאית של כלי התקשורת ולא ברשות החקירה".