גמליאל: זיהום הזפת נגרם בשל אוניות עברייניות, למקרה יש כתובת

השרה לאיכות הסביבה אישרה כי ישנן כמה אוניות החשודות בכך שגרמו למפגע האקולוגי, והבהירה כי הפרשה מורכבת משפטית בשל העובדה שהתרחשה מחוץ למים של ישראל. "נעשה הכול כדי להגיע לעבריינים"

האנייה החשודה כאחראית לזיהום הזפת בחופי ישראל
האנייה החשודה כאחראית לזיהום הזפת בחופי ישראל | צילום: חדשות 13

זיהום הזפת חופי ישראל: השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמרה היום (רביעי) בתדרוך לכתבים על המפגע האקולוגי כי "נתתי הנחייה לתפוס את המזהם - לאירוע הזה יש כתובת. חשוב לדעת שהזיהום הזה ואחרים מתרחשים בגלל אוניות עברייניות. נעשה הכול כדי להגיע לעבריינים ולמצות איתם את הדין. החקירה מאוד מורכבת שחלקה נמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. עדיין לא ניתן להעריך את הנזק שנגרם". שעות לאחר מכן, משרד הבריאות הודיע הערב כי הוא אוסר לשווק דגים ובעלי חיים מהמזרח התיכון.

בתדרוך הכתבים משרד ההגנת הסביבה המשיך לטעון כי לא קיבל דיווח מוקדם על המפגע, עם זאת היה על כך דיווח בסוכנות של האיחוד האירופי. כמו כן, המשרד הציג את האזורים בהם הזיהום החמור ביותר, כאשר רובו נמצא באזור החופים הצפוניים של ישראל. כשכמות הזיהום הרבה ביותר נמצאת בראש הנקרה וברגבה.

מוקדם יותר השבוע הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוטל צו איסור פרסום בנוגע לחקירה בעניין זיהום הים וחופי ישראל בזפת, שאירע בסוף השבוע האחרון. הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את החשודים, כמו שמו של כלי השיט, הנמל שממנו יצא והיעד שאליו שט. לאחר מכן, בעקבות ביקורת ציבורית רחבה, בית המשפט החליט לצמצם את הצו ולאפשר לפרסם "כל פרט שמקורו בחקירה עצמאית של כלי התקשורת ולא ברשות החקירה".

זפת שזיהמה את הים התיכון וגרמה למות בעלי חיים רבים | צילום: עיריית נהריה

ד"ר רויטל גולדשמיד, ממרכז המחקר הסביבתי חיפה, מסרה לאחר שהוצא צו איסור הפרסום: "המשרד להגנת הסביבה לא נקט באמצעים לניטור ומניעת האסון האקולוגי ובכך איפשר לו להתרחש, המשרד התמהמה ולא התריע לציבור בזמן על החומרה והסכנות ועכשיו המשרד מתנהל בהעדר שקיפות כלפי אזרחי המדינה שנרתמו בהמוניהם ובאו להתנדב ולעזור בניקוי החופים".

"זו לא פעם ראשונה שמתגלים ליקויים בהתנהלות, במקצועיות ובאינטרסים אותם המשרד משרת", טענה גולדשמיד. "דוח מבקר המדינה משנת 2019 טען כי המשרד מתעדף אינטרסים זרים על פני הציבור. הגיע הזמן שמישהוא יבחן ברצינות האם המשרד להגנת הסביבה ממלא את תפקידו כשומר סף או שהגנת הסביבה על סף פשיטת רגל".

חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים
חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים | צילום: רויטרס

בתוך כך, הממשלה אישרה להקצות 45 מיליון שקלים לטיפול בזיהום החופים, לפינוי הפסולת לאתרי הטמנה ולהשבת המצב לקדמותו. בנוסף, הוחלט להקים ועידה, אשר תמליץ בתוך שישה חודשים על דרכי ההתמודדות עם תרחישי אסון ימיים וההיערכות למניעתם, וכן לקיים דיון בעניין תקצוב של הקרן למניעת זיהום, במטרה לאפשר לקרן לתת מענה לאירוע בסדר גודל כזה בעתיד, וכדי לאפשר את המשך ההתנהלות השוטפת של הקרן.

גודל האסון האקולוגי התגלה ביום חמישי בשבוע שעבר, לאחר שפגר של לוויתן מצוי צעיר נפלט לחוף באזור ניצנים. שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים מסר אז כי "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול וחמור, עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם".

זיהום זפת בראש הנקרה
זיהום זפת בראש הנקרה | צילום: אייל מילר, רשות הטבע והגנים