זיהום הזפת בחופי ישראל: צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה

המשרד להגנת הסביבה הודיע על הצו, אשר ניתן מטעמו של שופט בית משפט השלום בחיפה, ואסר לפרסם כל פרט מהחקירה שנפתחה לאחר שעשרות קילומטרים של קו החוף זוהמו. הצו תקף לשבעה ימים

זמן צפייה: 02:25

זיהום הזפת בחופי ישראל: המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (שני) כי הוטל צו איסור פרסום בנוגע לחקירה בעניין זיהום הים וחופי ישראל בזפת, שאירע בסוף השבוע האחרון. הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את החשודים, כמו שמו של כלי השיט, הנמל שממנו יצא והיעד שאליו שט.

החקירה מתנהלת ביחידה הארצית לשמירה הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה ובמשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. הצו ניתן על ידי השופט ד"ר זיאד פלאח מבית משפט השלום בחיפה, והוא תקף לשבעה ימים - לפחות לעת עתה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

צה"ל: סוכלה פעילות ימית שהיוותה איום לכלי שיט שלנו סמוך לעזה

דוח האגודה למען הלהט"ב: כל 3 שעות – פשע שנאה נגד הקהילה הגאה

משרד הבריאות: 3,041 מאומתים חדשים – כ-3 מיליון חוסנו פעמיים

מתנדבים מנקים אחרי הזיהום בנווה ים | צילום: איגוד ערים שרון כרמל

ד"ר רויטל גולדשמיד, ממרכז המחקר הסביבתי חיפה, מסרה: "המשרד להגנת הסביבה לא נקט באמצעים לניטור ומניעת האסון האקולוגי ובכך איפשר לו להתרחש, המשרד התמהמה ולא התריע לציבור בזמן על החומרה והסכנות ועכשיו המשרד מתנהל בהעדר שקיפות כלפי אזרחי המדינה שנרתמו בהמוניהם ובאו להתנדב ולעזור בניקוי החופים".

"זו לא פעם ראשונה שמתגלים ליקויים בהתנהלות, במקצועיות ובאינטרסים אותם המשרד משרת", טענה גולדשמיד. "דוח מבקר המדינה משנת 2019 טען כי המשרד מתעדף אינטרסים זרים על פני הציבור. הגיע הזמן שמישהוא יבחן ברצינות האם המשרד להגנת הסביבה ממלא את תפקידו כשומר סף או שהגנת הסביבה על סף פשיטת רגל".

זיהום זפת בראש הנקרה
זיהום זפת בראש הנקרה | צילום: אייל מילר, רשות הטבע והגנים

הסיבה לזיהום טרם התבררה, אך אחת האפשרויות שנבדקות היא שאוניה זרה שעליה כמות אדירה של נפט התהפכה בבוקר הראשון של הסערה. מאז אירע האסון, אלפי מתנדבים מנקים את החופים והזיהום בים, שהביא למותם של בעלי חיים רבים וגרם לנזק אקולוגי כבד.

ביום חמישי, נפלט לחוף באזור ניצנים פגר של לוויתן מצוי צעיר, באורך של כעשרה מטרים. שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים מסר אז כי "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול וחמור, עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם".