דוח האגודה למען הלהט"ב: כל 3 שעות - פשע שנאה נגד הקהילה הגאה

2,696 תלונות הגיעו השנה למרכז הדיווח של האגודה מחברי הקהילה, אשר חוו בין היתר אפליה וניכור רק בשל נטייתם המינית - עלייה של 27%. 315 צעירים נאלצו לעזוב את ביתם. 43% מהמקרים: בת"א

מצעד הגאווה
מצעד הגאווה | צילום: רויטרס

2,696 מקרי שנאה ואלימות כלפי הקהילה הגאה דווחו השנה, כאשר בכל שלוש שעות התקבל דיווח על פשע כזה או אחר - כך עולה מדוח הלה"טופוביה של האגודה למען הלהט"ב לשנת 2020, שפורסם הבוקר (שני). מדובר בעלייה של 27% בכמות פשעי השנאה שדווחו למרכז הדיווח של האגודה ע"ש ניר כץ, שכן בשנה שעברה ממוצע הדיווחים עמד על אחד בכל ארבע שעות.

מרבית התלונות, 48%, הגיעו מנשים לסביות וביסקסואליות. אחריהן, היו אלה היו גברים הומואים וביסקסואליים עם 27% מסך המדווחים וכ-25% אנשים על הקשת הטרנסית. באשר לפילוח הגאוגרפי, 43% אחוז מהמקרים שדווחו אירעו בסביבת תל אביב וגוש דן, 22% באזור הצפון, 10% באזור ירושלים, השפלה ויו"ש, 10% באזור ב"ש והדרום ו-7% מהתלונות הגיעו מאזור בשרון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי 17 שנה מאחורי הסורגים: זאב רוזנשטיין שוחרר מהכלא

אש: אם יהיה גל תחלואה אחרי פורים – אנו עלולים להגיע לעוד סגר

חרף ההנחיות: 15 רשויות הודיעו שיפתחו את חטיבות הביניים השבוע

מצעד הגאווה בתל אביב 2011
מצעד הגאווה בתל אביב 2011 | צילום: שרון בוקוב

בדוח נמצא כי תקופת הקורונה תחמה את הלהט"בופוביה לתחומי המרחב הביתי, כאשר 28% מהפגיעות שדווחו אירעו בתוך המשפחה וכ-25% אירעו במרחב הקרוב לבית. 315 צעירים וצעירות נאלצו לעזוב את ביתם בשל התנכלות או התעללות ממושכת על רקע נטייתם המינית או זהותם המגדרית - עלייה של 16% לעומת שנת 2019.

באגודה למען הלהט"ב ציינו כי הסגרים "הגבירו את 'סיר הלחץ'", לשון ההודעה, שחברי הקהילה חווים, ואף "הביאו את הלהט"בופוביה לפתח הבית, המתבטאת בגילויי עוינות מצד שכנים ובני משפחה, למשל". 7% מהדיווחים אירעו בסביבה הבית ספרית, בין אם בשיעורים וירטואליים או פיזיים, זאת בשונה מהשנה שעברה - אז עמד אחוז האירועים במוסדות החינוך על 5% בלבד.

מצעד הגאווה בתל אביב 2014
מצעד הגאווה בתל אביב 2014 | צילום: רויטרס

עוד עלה מהנתונים כי 4% מכלל הדיווחים בשנה החולפת היו על אפליה במקום העבודה. כדוגמה לכך, הובא סיפורו של אחד המדווחים, שתיאר כיצד אחרי המשמרת במקום עבודתו הפך אותו "ללעג ובדיחה מאחורי הגב", כלשונו. "עקיצות, חיקויים, אמירות והתייחסות מפורשת למיניות שלי. זה נעשה מול עובדים ולקוחות ואני כל-כך מובך ופגוע שאני לא יודע מה לעשות".

דוגמה נוספת לאפליה בשוק העבודה הובאה גם מפיה של אישה טרנסית, אשר סיפרה על מקרה שהביא אותה לכדי דמעות: "סוף סוף הצלחתי להשיג ראיון עבודה כי עד עכשיו סורבתי לאור החזות הטרנסית שלי. כשהלכתי, נשאלתי ע"י המראיין מה יש לי בין הרגליים. היו לי דמעות בעיניים".

מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב | צילום: רויטרס

"השנאה המכוערת כלפי הקהילה הגאה הגיעה השנה לשיאים חדשים כשהיא מקבלת לגיטימציה מהגורמים הבכירים במדינה", אמר מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי. "השנאה הורגת ופוצעת את הגוף והנפש של אלפי צעירים וצעירות שבסך הכול מבקשים להיות מי שהם ואת, השנאה הורסת את החיים של אלפי להט"ב שמבקשים לחיות בביטחון ובכבוד".

"בזמן שממשלות ישראל הפקירו את הקהילה הגאה במתן זכויות בסיסיות ובשמירה על חיינו וביטחוננו, השנאה משתוללת ועל נבחרי הציבור ממגוון הקשת הפוליטית לעצור אותה ובהקדם. כקהילה חזקה, נמשיך להילחם בלהט"בופוביה עד למיגור מוחלט. אנחנו מבקשים מכל מי שחווה מקרה להט"בופובי לפנות אלינו, דיווח יכול להציל חיים".