אלפי מתנדבים מנקים את הזפת בחופים: "אסון אקולוגי שלא הכרנו"

רבים הגיעו לחופים כדי לנקות את הזיהום הכבד שנגרם השבוע והביא למותם של בעלי חיים רבים. הרחצה בחופי חיפה נאסרה. נבדק אם הסיבה היא התהפכות אונייה זרה שנשאה נפט במהלך הסערה

זמן צפייה: 02:17

אלפי מתנדבים הגיעו הבוקר (שבת) לחופי הים ברחבי הארץ כדי לנקות את הזיהום בים, שהביא למותם של בעלי חיים רבים וגם לנזק אקולוגי כבד. ברשות הטבע והגנים קראו לציבור שלא לנקות באופן עצמאי. "הניקוי דורש שימוש באמצעי מיגון מתאימים על מנת לשמור על הבריאות ופינוי מוסדר לאתר מתאים", נמסר. "בתחילת השבוע הבא נקרא לכם באמצעות רשתות החברתיות ואתר רשות הטבע והגנים".

הסיבה לזיהום טרם התבררה, אך אחת האפשרויות שנבדקות היא שאוניה זרה שעליה כמות אדירה של נפט התהפכה בבוקר הראשון של הסערה. במקביל, תצפיתני אגף החופים של עיריית חיפה זיהו כתמי נפט במרחק של כ-200 מטרים מהחוף, ובשל כך נאסרה הרחצה או הגלישה בחופים עד להודעה חדשה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-environment-part-2102201255' autoplay='0' credit='ירון חנן הירוקים חיפה' desc='אביהו האן, יו"ר הירוקים בעיריית חיפה: "אסון אקולוגי שלא הכרנו' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1613818687/avihuy_xnpwmu.png' kid='1_eaqbrcw1' kid='1_eaqbrcw1' duration='24'']

מתנדבים מנקים אחרי הזיהום בנווה ים | צילום: איגוד ערים שרון כרמל

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס הערב לזיהום בחופי הארץ: "תמונות הזיהום בחופינו איומות. אויה על החי והצומח שלנו, על מי הים שהושחרו בטונות רבות של זפת. זה הזמן לתכנית לאומית מיידית בטרם נעמוד מול אסון אקולוגי חסר תקדים. אני שולח ברכה ותודה עמוקה לאזרחים המופלאים שיצאו לתת יד לטבע בניקיון ובפעולות הצלה לחיים על החופים אך אלה פעולות שצריכה לתמוך תכנית סדורה ומתוקצבת, שתבלום את האסון ותבטיח מוכנות למקרים קשים שכאלה גם בעתיד".

אביהו האן, יו״ר הירוקים חיפה, הגיע למבצע הניקיון בנווה ים: "מאות מתנדבים הגיעו לעזור, אני קורא לח"כים ולשרים תתעוררו, יש פה אסון אקולוגי שלא הכרנו כמותו. שמראות כאלה לא יהיו, חייבים לתמוך בנו, בואו לעזור ולקחת חלק במצבע הענק הזה".

כזכור, ביום חמישי נפלט לחוף באזור ניצנים פגר של לוויתן מצוי צעיר, באורך של כעשרה מטרים, ככל הנראה בעקבות זיהום הזפת. עיריית נהריה הודיעה כי חל איסור להגיע לרצועת החוף, בשל סחף הזיהום הכבד. שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים מסר כי "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול וחמור, עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם".

זיהום הנפט בראש הנקרה | צילום: יגאל בן ארי

לווייתן מת בגודל 10 מטרים נסחף אל החוף בניצנים כתוצאה מזיהום זפת במים | צילום: חדשות 13