בית המשפט הוציא צו עיכוב זמני להרצת אסדת "לוויתן"

ביהמ"ש המחוזי בירושלים קבע כי בשלב זה תוקפא הפעלת אסדת הגז, הממוקמת 10 קילומטרים מחוף דור. משותפות הפרויקט נמסר: "לומדים את ההחלטה תוך מוכנות וכוונה להזרים את הגז"

הדמיית אסדת גז מול חוף דור

בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא הערב (שלישי) צו עיכוב זמני להרצת אסדת הגז "לוויתן", הממוקמת 10 קילומטרים מחוף דור, מערבית לחיפה. השופט אלי אברבנאל כתב בהחלטתו כי יוקפא היתר הפליטה שקיבלה "נובל אנרג'י", החברה האמריקנית שמפעילה את הפרויקט, וזאת מאחר שהחברה לא סיפקה טענות נגד העתירה של שש מועצות מקומיות בדבר לנזק בלתי הפיך לבריאות הציבור.

השותפות בפרויקט מסרו בתגובה להחלטה: "השותפות בלוויתן קיבלו לידיהן את החלטת בית המשפט הנכבד והן לומדות אותה תוך מוכנות וכוונה להזרים את הגז מלוויתן בהקדם האפשרי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

התלמיד שהציל מורה: "ראינו אותה שרועה – ורצנו לעזור"

תיעוד: הנהג שפגע ברוכבים בשרון מתגאה בשיפורי הרכב – ונותן גז

משבר האקלים: גל חום קיצוני באוסטרליה; 12 הרוגים בסופה בארה"ב

אסדת גז ישראלית בים התיכון
אסדת גז ישראלית בים התיכון | צילום: דובר צה"ל

ממועצה אזורית חוף כרמל נמסר בתגובה: "מברכים על החלטת בית המשפט. ובכך פורום ראשי הרשויות מסמן שלוש הצלחות משמעותיות: ניטור רציף על האסדה שלא נדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה, עצירה ובחינה מדוקדקת של היתר הפליטה שניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה וניטור רציף ושקוף של איגוד ערים שרון כרמל המייצג את הרשויות במרחב. נמשיך לפעול על מנת לדרוג לשלום תושבי האזור".

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' מכחול לבן, בירכה את ההחלטה: "‏בית המשפט קובע הערב - אסור להמר על בריאות התושבים. שאילתות שהפניתי לסגן שר הבריאות ולשר להגנת הסביבה נענו במריחות ותירוצים. הממשלה חייבת להתנהל בשקיפות מלאה, לבצע ניטור הדוק ומוקפד- כולל על האסדה עצמה, להתריע מראש, וכעיקרון- לדאוג קודם כל לבריאות התושבים ואחר כך לאינטרסים אחרים".

אסדת הגז הייתה אמורה להתחיל את פעילותה השבוע, בעוד תושבי האזור שנלחמים שנים נגד הפוריקט מזהירים שהחומר שייפלט מהאסדה יחייב אותם להתפנות מבתיהם. עם זאת, במשרדי הבריאות והגנת הסביבה טענו כי אין שום סכנה.

למרות הודעות ההרגעה של המשרדים, סף הלחץ ביישובי חוף הכרמל וצפון השרון הגיע לנקודת שיא. כבר יותר מארבע שנים שמתנהל מאבק נגד הפעלת האסדה בחוף דור. המוחים ישנו באוהלים על החוף, קשרו את עצמם בשרשראות והפגינו שוב ושוב מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה הצופה אל האסדה.

מאהל המחאה בחוף דור נגד הקמת אסדת הגז
מאהל המחאה בחוף דור נגד הקמת אסדת הגז | צילום: חדשות 13

לפי חוק אוויר נקי משנת 2008, מפעלים בעלי פוטנציאל זיהום אוויר גבוה מחויבים לקבל היתר פליטה לאוויר מטעם המשרד. על פי פרסום מחודש אפריל, בבקשה שהגישה חברת נובל אנרג'י דווח כי באסדה יהיו 1,403 רכיבי ציוד בעלי פוטנציאל דליפה, אך בבדיקה חוזרת שדרש המשרד עולה כי במערכת ישנם למעשה 8,852 רכיבים כאלו. המספר מתייחס לחלקים שעשויים להיות מקור לדליפת חומרים אורגניים.