"אנו עושים את ההבדל": בת 16 סחפה המונים במחאת האקלים בלונדון

גרטה טונברג, הפעילה הסביבתית משוודיה שאף מועמדת לפרס נובל, נאמה בפני המפגינים בבירת בריטניה וקראה להם להמשיך במאבק: "אף פעם לא נפסיק להילחם עבור הכוכב הזה"; מספר העצורים עלה ל-831

גרטה טונברג
גרטה טונברג | צילום: רויטרס

גרטה טונברג, נערה שוודית בת 16, הצטרפה אמש (ראשון) למחאה המתמשכת בלונדון נגד ההתחממות הגלובלית. הפעילה הסביבתית הצעירה, שאף מועמדת לקבלת פרס נובל לשלום, נשאה נאום בפני אלפי מפגינים בהייד פארק שבבירת בריטניה, ואמרה כי "אנו אלה שעושים את ההבדל. אף פעם לא נפסיק להילחם עבור הכוכב הזה, עבור עצמנו, העתיד שלנו, הילדים והנכדים שלנו". בתוך כך, משטרת לונדון עדכנה שמספר העצורים במסגרת המחאות עלה ל-831 וכן שארבעים מפגינים הואשמו בגין עבירות שיבוש תנועה והפרעה לעבודת המשטרה.

בחודש שעבר, פורסם כי טונברג מועמדת לקבלת פרס נובל לשלום לשנת 2019. "מחאתה של טונברג על אוזלת היד של העולם במאבק בהתחממות הגלובלית שימשה השראה לבני נוער רבים", נכתב בהודעה שפרסמה ועדת הפרס. טונברג ייסדה בשנה שעברה את תנועת "נוער שובת למען האקלים", שקראה לשביתות רבות של תלמידים במדינות רבות ברחבי העולם - ואף הביאה למספר שביתות תלמידים גדולות ברחבי אירופה. לאחר קבלת המועמדות, הפעילה הסביבתית צייצה בטוויטר כי היא "אסירת תודה".

כתבות נוספות בנושא >> 

"נעצור הרכבת התחתית": המחאה הבריטית נגד שינוי האקלים מחריפה

"די להרס הטבע": אלפים ב"מצעד האקלים" בתל אביב

"עושים היסטוריה" בני הנוער נלחמים על עתיד איכות הסביבה

שוטרים עוצרים מפגין למען איכות הסביבה בלונדון
שוטרים עוצרים מפגין למען איכות הסביבה בלונדון | צילום: רויטרס

חברי קמפיין המחאה נגד החרפת הזיהום הגלובלי הציבו כמטרה עליונה להיפגש עם ממשלת בריטניה. ביום שלישי האחרון, הודיעו כי במידה והממשלה לא תסכים לכך – בכוונתם לשבש את תנועת הרכבת התחתית. "נעבור על החוק כדי לעצור את הרכבת התחתית ונחכה בשקט להיעצר", הצהירו ראשי הקבוצה. "אנו מתנצלים מעומק לבנו לאלו שיסבלו מההשלכות של ההפרעה. בכל מקרה אחר לא היינו חולמים להפר את תנועת הרכבות, אך מדובר במקרה חירום".

בעוד המחאה בלונדון מתפשטת, בשבוע שעבר פורסם מחקר חדש שמצביע על עלייה במספר שקיות הפלסטיק, החבלים ורשתות הדייג המזהמים את הים. המחקר פורסם בכתב העת "תקשורת הטבע" לאחר 62 שנים של איסוף נתונים. הממצאים נאספו לאחר שחוקרים, בשיתוף עם אגודת הביולוגיה הימית, גררו בתוך הים מכונה לאורך 6.5 מיליון מיילים ימיים. המכשיר, שמכונה "מקליט פלנקטון רציף", חצה את האוקיינוסים בעומק של שבעה מטרים ומנה את כמות הפלנקטון והפלסטיק שנמצאים במים.

מפגינים צועדים למען איכות הסביבה בלונדון
מפגינים צועדים למען איכות הסביבה בלונדון | צילום: רויטרס

פרופסור ריצ'רד תומפסון, המוביל את יחידת המחקר הימית הבין-לאומית למחקר באוניברסיטת פלימות' הבריטית, אישר כי מי הים השתנו לאורך השנים באופן מעורר דאגה, וכי כמות הפלסטיק בים דורשת שינוי. "הראיות חזקות מספיק לגיבוש התערבות בקנה מידה עולמי".