לראשונה בישראל: פיקדון גם על בקבוקים של ליטר וחצי

השרה גילה גמליאל החליטה כי בעוד כשנה יחל פיקדון גם עבור בקבוקים גדולים, במטרה לנקות את המרחב הציבור ולעודד מחזור. "יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים ויוריד את יוקר המחיה"

זמן צפייה: 03:28

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל החליטה היום (ראשון) להרחיב את חוק הפיקדון שחל על בקבוקים קטנים גם עבור בקבוקים בגודל ליטר וחצי, זאת במטרה "לנקות את המרחב הציבורי מבקבוקים ריקים ולעודד מחזור", כלשון השרה.

"מדובר בצעד נכון מבחינה סביבתית וכלכלית כאחד: הפיקדון יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים ויוריד את יוקר המחיה", הוסיפה גמליאל, שבימים אלה מחלימה מנגיף הקורונה. "יש כאן Win-Win-Win לסביבה, לחברה ולכלכלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיונים במשרד החינוך: הלימודים בגנים יקוצרו לחמישה ימים?

בתום חודש: ישראל יוצאת מהסגר – וחוזרת לשגרה חלקית

דמי אבטלה ועזרה לרשויות: גובשה חבילת סיוע לערים האדומות

פועלת במפעל מיחזור בבייג'ינג מרימה בקבוק פלסטיק
פועלת במפעל מיחזור בבייג'ינג מרימה בקבוק פלסטיק | צילום: רויטרס

החלת הפיקדון על הבקבוקים הגדולים שתחל בעוד כשנה, הסבירו במשרד, תמנע את הפגיעה בטבע ובמרחבים הציבוריים בערים, שנלקחו לטובת המכלים הגדולים שפוזרו למען איסוף הבקבוקים.

לטענתם, צעד זה צפוי לחסוך לציבור הממחזרים כ-60 מיליון שקלים בשנה, וכן "לעודד הקמת תשתית למחזור פלסטיק בישראל, שתחליף את ההטמנה ואת ייצוא הפלסטיק למחזור בחו"ל ותביא ליצירת מקומות עבודה חדשים", הוסיפו.

בקבוקי פלסטיק במחזור
בקבוקי פלסטיק במחזור | צילום: רויטרס

כעת, ישראל מצטרפת למדינות נוספות בעולם, שלאחרונה החילו חובת פיקדון על כלל בקבוקי המשקה. בקרוב, עם יישום החוק, יוסרו המחזוריות מהרחובות ויוחלפו במכונות איסוף והחזרת פיקדון אוטומטיות, שיוצבו בסופרמרקטים ובנקודות איסוף מרכזיות. במשרד הודיעו כי בכוונתם לבחון הצבת מכונות איסוף ודחיסה לבקבוקים בבתי ספר ומוסדות ציבור, שיאפשרו לממן פעילויות מכספי הפיקדון.

לפי ההערכות, בישראל נצרכים בכל שנה קרוב ל-2 מיליארד מכלי משקה קטנים וגדולים, מרביתם בקבוקי פלסטיק במשקל כולל של כ-37 אלף טונות. לא זו בלבד, על פי סקר שנערך בשנה שעברה, כ-18% מנפח הפסולת בשטחים הציבוריים בארץ הוא של בקבוקי משקה.