בעקבות תקלה במפעל של בז"ן: לפיד אש בער בשמי מפרץ חיפה

האירוע קרה כתוצאה מתקלה במתקן האתילן במפעל כאו"ל. בז"ן מסרו בתגובה כי "המתקן חזר לפעילות מלאה תוך 4 שעות". ארגוני איכות הסביבה: "קוראים לממשלה לפנות מפעלים מזהמים מאזורי מגורים"

זמן צפייה: 00:49

לפיד אש בער בשמי מפרץ חיפה הלילה (שלישי) כתוצאה מתקלה במתקן האתילן במפעל כאו"ל (כרמל אולפינים) מקבוצת בז"ן. עמותות איכות הסביבה התלוננו על המקרה, ובז"ן טענו בתגובה כי "המתקן חזר לפעילות מלאה תוך ארבע שעות". בבז"ן הסבירו שהתקלה החלה, ככל הנראה, בסביבות השעה אחת בלילה. בשעה זו נפסקה פעילות מדחס במתקן המונומרים, הפסקה שהביאה להזרמה מוגברת של גזים ללפיד.

מ"מרכז מחקר סביבתי חיפה" נמסר בתגובה: "שוב אנחנו נוכחים לראות במפרץ חיפה מדוע הכרחי להרחיק את התעשיות המסוכנות ממפרץ חיפה - במיידי. תקלה במתקן האתילן בבזן גרמה לכך שתושבי מפרץ חיפה נשמו פי 100 יותר אתילן ממה שמותר בהיתר הפליטה בשעה (23 טון אתילן בשעה במקום 300 קילו בשעה). תושבי מפרץ חיפה חיים תחת מטריית זיהום האויר והסכנה האורבת מהמפעלים הפטרוכימיים. אנחנו דורשים מממשלת ישראל להעלות להחלטת ממשלה דחופה את תוכנית מפרץ החדשנות לפינוי המפעלים המזהמים והמסוכנים משכונת המגורים שלנו".

מ"מגמה ירוקה" נמסר בתגובה כי "המגבלות על פליטת חלקיקים לאוויר מתייחסות למצב של שגרה ולא למצב חירום, כך שהמדינה מעניקה למעשה אור ירוק לבז"ן לפלוט בעת תקלות כמויות עצומות של חלקיקים מזהמים באין מפריע. זוהי דוגמה טרייה נוספת לקלות שבה מאפשרת לעצמה בז"ן לשחרר לאוויר כמות פליטות עצומה ולסמוך על הרגולציה שתתמיד במדיניות עצימת העיניים". עוד נמסר כי "מתקן האתילן משמש את תעשיית הפלסטיקה, שמרבית תוצריה מיוצאים לחו"ל - אך הזיהום שהיא מייצרת נותר בארץ. אנו קוראים לכל המפלגות ולממשלת ישראל העתידית לאמץ את ממצאי דוח מקינזי ולהכריז עד לסוף שנת 2019 על התכנית הלאומית לסגירת בז"ן ולהבראת המפרץ".

לכתבות נוספות בנושא >> 

דליפת האמוניה בעכו: התושבים הסתגרו בבתים שעות ארוכות

גז אמוניה דלף באזור תעשייה ליד בית שמש – עובדים פונו מהמקום

מעלה עשן – ומתפוצץ: תיעוד – פיצוץ במפעל תעש ברמת השרון

לפיד אש במפרץ חיפה
לפיד אש במפרץ חיפה | צילום: מנקים את מפרץ חיפה

האירוע הזה מגיע אחרי שרק לפני כחודשיים גז דליק, נפיץ ורעיל דלף בחיפה, בצנרת שבין המפעלים דור ובז"ן, בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין. המשטרה חסמה את הצומת הקרובה בעקבות דליפת הגז בתשתית תת קרקעית המחברת בין שניים ממתחמי התעשייה הגדולים בחיפה, מחשש לאסון. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי מהבדיקות שנעשו עד עתה עולה שהגז שדלף הוא גז תעשייתי הכבד מן האוויר. חברת דור כימיקלים מזרימה גז זה לחברת בזן באמצעות צנרת תת-קרקעית.

מוקדם יותר החודש פרצה שריפה במפעל תעש שבאזור התעשייה ברמת השרון, כתוצאה מכשל שאירע בקו הייצור של רימוני העשן. במקום נשמע פיצוץ, ונצפתה פטריית עשן מעל המפעל. צוותי כיבוי הגיעו למקום והשתלטו על הדליקה. לא היו באירוע נפגעים. לדברי גורמי החירום במפעל, אין סכנה לדליפת חומרים מסוכנים.

הזירה בבית שמש בה דלפו חומרים מסוכנים
הזירה בבית שמש בה דלפו חומרים מסוכנים | צילום: כבאות והצלה

בחודש שעבר אמוניה דלפה במפעל שטראוס בעכו. אזרחים החלו לדווח למשטרה על צריבות עיניים סמוך למפעל ממנו דווחה הדליפה, ובעקבות כך המשטרה סגרה את האזור מסביב לצומת הרחובות בן עמי ודרך הארבעה ופינתה את הציבור ממרכז הקניות הסמוך. בהמשך, צומצמם שטח הסכנה לרדיוס 150 מטרים ממוקד הדליפה. תושבי האזור התבקשו לא לצאת מהבתים עד לסיום הסריקה. רק לאחר כחמש שעות הוכרז על חזרה לשגרה והותר לתושבים לצאת מבתיהם.

מוקדם יותר באותו החודש, חומר מסוכן מסוג אמוניה דלף ממערכת הולכה של הגז במפעל באזור התעשייה הר טוב סמוך לבית שמש. בעקבות הדליפה, עובדים מהמעגל הקרוב למפעל פונו מחשש לפגיעה וכוחות משטרה סגרו את השטח סביב המפעל ברדיוס של 200 מטרים כדי למנוע חשיפה של אזרחים לחומר המסוכן.

לוחמי אש בסיוע יחידת חומרים מסוכנים הצליחו לחסום את הדליפה, לדלל את החומר - ובכך נמנעה דליפה גדולה שלו בכל אזור התעשייה והסביבה.