"הכניסו לפריים של השיעור תמונה פורנוגרפית": הסכנות של "זום"

מאז שנסגרו בתי הספר בשל התפשטות הקורונה, תלמידי ישראל לומדים בעיקר דרך האפליקציה הפופולרית, אולם לאחרונה נודע כי האקרים מצליחים לפרוץ לשיעורים ולהעלות מול התלמידים תכנים לא הולמים

זמן צפייה: 02:45

אפליקציית "זום" הפכה בתקופת הקורונה גם לכוכבת של עולם הלמידה מרחוק, כשרוב המורים והמורות בוחרים להשתמש בה בשיעורים המקוונים. אלא שלאחרונה עוד ועוד תלמידים והורים
מדווחים על תכנים מיניים ולא ראויים שזולגים למסך בזמן שיעורי הספרות או האנגלית ומשבשים אותם. כך, למשל, קרה השבוע בשיעור תנ"ך לתלמידי תיכון במרכז הארץ.

"שתי דקות לתוך השיעור, פתאום נכנס להם לפריים, לתוך השיעור, תמונה פורנוגרפית, והילדים היו בשוק", סיפרה אם לתלמיד שנכח בשיעור. "הבן שלי רץ אליי להראות לי, 'אימא, אימא, תראי מה קורה'. המורה פתחה קבוצה חדשה, הם התחברו מחדש וכמה דקות אחרי תחילת השיעור - שוב תמונות פורנוגרפיות נכנסות לתוך השיעור".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ביום הזיכרון תיאסר הגעה לבתי עלמין, סגר כללי ביום העצמאות

לפיד: "ריסקו את הכנסת"; גנץ: "היו שהעדיפו עוד בחירות"

מייסד "איחוד הצלה" שהחלים מקורונה – שב לישראל

שיעור בזום
שיעור בזום | צילום: חדשות 13

והמקרה הזה הוא לא היחיד. בכיתה של נדב סלומון מנתניה מדובר בהפרעות שחוזרות על עצמן. "המורה נלחצה ממש, אמרה שהיא מכבה את השיעור ושלחה לנו אחר כך קישור חדש", סיפר סלומון, תלמיד כיתה י"א, על אחד מהמקרים. "דברים כאלו קורים בתדירות די גבוהה. זו לא פעם ראשונה וגם לא פעם שנייה".

תמונות קשות לצפייה הופיעו גם במהלך טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה אמש ששודר ב"זום", בין היתר למשפחות עם ילדים. "אתמול בלילה לא הצלחתי להירדם. התמונות לא יצאו לי מהראש", אמרה שירלי פינטו, מארגנת האירוע. "בשיא העדות, נכנס איזשהו אדם שהשתלט, שיתף את המסך שלו, פורץ, אני לא יודעת בדיוק איך הוא נכנס, והוא שידר סרטונים מזעזעים שמאוד קשה אפילו לתאר אותם. זה היה פורנוגרפיה פדופילית מזעזעת".

נדב סלומון, חווה פריצה ב''זום''
נדב סלומון, חווה פריצה ב''זום'' | צילום: חדשות 13

במחלקת החינוך של העיר ניו יורק החליטו לפני שבועיים להורות למורים להשתמש באפליקציות אחרות לטובת הלימודים מרחוק. ריצ'רד קרנזה, בכיר במחלקת החינוך של עיריית ניו יורק, אף תקף את האפליקציה ואמר כי "'זום' לא מוכנים ולא יכולים לעמוד בצרכים הביטחוניים של התלמידים שלנו". לעומת זאת, כאן אצלנו במשרד החינוך מעדיפים בינתיים להישאר על הגדר, ומדגישים שהמורים יכולים לבחור גם בתוכנות אחרות, מאובטחות, כמו "טימס" של "מיקרוסופט" או "קלאסרום" של "גוגל".

בינתיים, אם רוצים להמשיך להשתמש ב"זום" ולמזער נזקים, כדאי "להגדיר את השיחה לפני, לתכנן אותה", הסביר דורון הרמן, "יש להגדיר מי יכול להיכנס, ואם רוצים שתהיה סיסמה".

תגובת "זום"

"מצער מאוד לשמוע על אירועים ותקריות מסוג זה שמתואר בכתבה. זום מגנה בחריפות התנהגות כזו. באחרונה ובעקבות תקריות דומות עדכנו במערכת שלנו מספר כלים שיעזרו למשתמשים שלנו להגן ביתר קלות על הפגישות והשיחות שהם מקיימים בזום. עבור כל המשתמשים, הפכנו את ׳מזהה הפגישה׳ של זום (Zoom Meeting ID ) לפחות גלוי, בכדי לסייע במניעת שיתוף לא מכוון. הוספנו גם אייקון אבטחה חדש לבקרי הפגישה של זום עבור כל המארחים, כדי לעזור להם לגשת במהירות לתכונות אבטחה לפני ובמהלך פגישה, כולל, בין השאר, היכולת להסיר משתתפים ולנעול פגישות. אנו מציעים לכל המשתמשים שלנו לנצל את שלל כלי ההדרכה, מדריכי ההפעלה המפורטים והסמינרים המקוונים, כולל הפגישה השבועית שמקיים (פתוח לקהל הרחב) המנכ"ל שלנו, אריק יואן, כדי להבין וללמוד כיצד הם יכולים להשתמש בזום בצורה הטובה ביותר ולהגן על הפגישות שלהם. מעבר לכך, אנו מעודדים משתמשים לדווח על כל אירוע מסוג זה לזום, כדי שנוכל לנקוט בפעולות מתאימות, או לדווח על הפעילות המטרידה ישירות לרשויות אכיפת החוק בישראל".

"הנה גם כמה מדריכים שזום פרסמה בפומבי באותו נושא: אינפוגרפיקה המתארת ​​את 10 הדרכים המובילות למשתמשים לאבטח את פגישות הזום שלהם. עדכוני האבטחה שיושמו לאחרונה כדי להפוך את הפגישות לפרטיות ובטוחות יותר. הדרכה למשתמשים כיצד למנוע מאורחים לא מוזמנים להצטרף לפגישות זום".