לפיד: "ריסקו את הכנסת"; גנץ: "היו שהעדיפו עוד בחירות"

יו"ר יש עתיד ביקר בחריפות את הקמת ממשלת החירום הלאומית: "מתנצל בפני כל מי ששכנעתי להצביע לגנץ"; יו"ר כחול לבן: "גם נתניהו היה צריך להפוך יריב פוליטי לשותף - אני יודע כמה קשה המהלך"

זמן צפייה: 18:07

ממשלת נתניהו-גנץ: יום לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ חתמו על הסכם ממשלת חירום לאומית, גנץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נשאו הערב (שלישי) הצהרה לתקשורת. תחילה, נאם לפיד ותקף את ממשלת האחדות, ואף הביע התנצלות בפני "כל מי ששכנעתי אותו בשנה האחרונה להצביע לבני גנץ וכחול לבן". הוא טען כי בישראל הקימו עשרות משרדים ריקים מתוכן רק בשביל "ג'ובים למקורבים", והצהיר: "אנחנו נלחם נגד הממשלה הזו בכנסת, נלחם בבתי המשפט, נלחם ברחובות ובכיכרות".

בתגובה, ענה גנץ ואמר כי הוא וחבריו למפלגה לא יכלו לעמוד מנגד, וכי "יש מי שרצו להמשיך להתגלגל לעוד ועוד מערכות בחירות ואולי להרגיש צודקים. יש מי שהעדיפו לנצח בפוליטיקה – מאשר לנצח את ההתמודדות עם משבר הקורונה". גנץ סיפר שהוא וחבריו בחרו "לשמור על הדמוקרטיה – ולהילחם בקורונה ובהשלכותיה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מסתמן: בתי העלמין ייסגרו ביום הזיכרון – המשפחות יגיעו השבוע

"אין לי אף אחד": המכתב שהשאירה ניצולת השואה שנמצאה מתה בביתה

המרכז הסורי לזכויות אדם: "9 בני אדם נהרגו בתקיפה הישראלית"

יו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

"אזרחי ישראל, אנחנו עומדים מול המשבר הרפואי, הכלכלי והחברתי הגדול ביותר שידענו בעשרות השנים האחרונות", פתח גנץ את דבריו, "והמשבר הזה נחת עלינו בזמן שבו אנו מתמודדים עם המשבר הפוליטי הקשה, העמוק והארוך ביותר שידעה מדינת ישראל. שלוש מערכות בחירות נטולות הכרעה, עם שיסוי חסר תקדים. שלוש מערכות בחירות – שבהן אף צד לא ממש הכריע".

"האמת העגומה היא שמדינה שלמה נמצאת מזה כשנתיים בשיתוק תחת ממשלת מעבר וכנסת מעבר". לדבריו, "יש מי שרצו להמשיך להתגלגל לעוד ועוד מערכות בחירות ואולי להרגיש צודקים. יש מי שהעדיפו לנצח בפוליטיקה – מאשר לנצח את ההתמודדות עם משבר הקורונה. אני וחבריי לא יכולנו לעמוד מנגד. אנחנו בחרנו לשמור על הדמוקרטיה – ולהילחם בקורונה ובהשלכותיה. בחרנו לשמור על חופש הביטוי, על התקשורת ועל שלטון החוק".

"לשם כך", טען יו"ר כחול לבן, "חייבים היינו להפשיל שרוולים, לצאת ממרחב הנוחות ההצהרתי ולעבוד מבפנים. אנחנו חשבנו שעדיף לנצח את הקורונה מאשר לנצח ברשתות החברתיות. אנחנו חשבנו שלערוך בחירות בזמן שצוותי זק"א מפנים גופות של קשישים בודדים שמתו בגפם - זו חוסר אחריות לאומית. שללכת לבחירות בזמן שלמעלה ממיליון ישראלים מובטלים - זו הפקרות. שללכת לבחירות בעת שמשפחות שכולות לא יכולות לעלות לקברי יקיריהן ביום הזיכרון - זה בלתי מתקבל על הדעת".

"עבורי, הידיעה שהמנהיגים חושבים קודם כל על האזרחים ושמים את טובת הכלל לפני טובתם האישית – מעולם לא השתנתה ולעולם לא תשתנה. זהו הדבר שהניע אותי להיכנס לשדה הפוליטי וזה מה שהוביל מבחינתי את ההחלטה לחתור לממשלת חירום ואחדות. האמינו לי, סיכנתי את חיי למען המדינה הזו תחת אש פעמים רבות. סיכון פוליטי גדול ככל שיהיה, לא מסיט אותי סנטימטר מהמטרה שקבעתי לעצמי – להיות משרת ציבור נאמן של אזרחי ישראל ומדינת ישראל".

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות
נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות

"בשבועות האחרונים נפגשתי ושוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו עשרות שעות. הגענו לסיכומים שיחזירו אותנו למשטר מתפקד. סיכומים שיאפשרו ניהול משותף ואחראי של משבר הקורונה על כלל השלכותיו תוך העברת תקציבים כנדרש. סיכומים שיאפשרו לנו לוודא שמערכת המשפט פועלת באופן תקין וחופשי, מבצעת את תפקידה וששלטון החוק נשמר".

גנץ סיפר כי בחצי השנה הקרובה תתמקד הממשלה בהובלה משותפת של המאבק הלאומי מול נגיף הקורונה, ופירט: "לשם כך, נקים מיד אחרי השבעת הממשלה קבינט קורונה שיצטרך לתפקד תקופה ארוכה. בפורום הזה ישבו כל השרים הרלבנטיים ואנשי המקצוע הטובים ביותר סביב שולחן אחד. יחד, נספק לציבור מידע ודאי ונחוץ, נספק מענה למשק כולו".

"בצד אתגרי הביטחון שנותרו בתוקף, יש לנו אתגרי ענק בתחומי הבריאות, החינוך, החקלאות הקורסת, והתאמת מערכת הרווחה המודרנית לתנאים החדשים שנוצרו במשק. יש לנו אתגרי ענק בשיקום האמון של אזרחי ישראל במנהיגות ישראל. יהודים, דרוזים וערבים, חרדים, דתיים וחילונים, נשים וגברים, כל אזרחי ישראל משוועים שנעבוד ביחד בשבילם בייחוד בעת הזו. אני מצפה גם משותפים נוספים להרתם ולקחת חלק במאמץ הזה".

"כפי שאמרתי, עברנו שלוש מערכות בחירות רוויות שנאה ופילוג. השיח אודות מלחמת אזרחים הולכת וקרבה הפך למנת חלקנו. זו הסכנה הקיומית המיידית שנצטרך לרפא ביחד". לדבריו, "כולם מדברים מי השיג יותר בהסכם, מי השיג פחות, אך עבורי ההישג הגדול ביותר שאולי יהיה לממשלה הזו הוא שהאחדות תחלחל וקבינט פיוס לאומי יפעל ויקדם שלום בתוכנו. זהו הדבר החשוב ביותר בעת הזו לחברה הישראלית".

יריב לוין ברגע חתימת הסכם ממשלת החירום בין נתניהו לגנץ | צילום: חדשות 13

"ההחלטה לא הייתה פשוטה ויש לה מחירים לא קלים גם בנושאי המהות. אני למשל הייתי מעדיף למשל ממשלה רזה וצנועה יותר. ולפחות בכל הנוגע לגוש שאני מוביל אני מתחייב לצמצמם את איוש המשרות והתקנים מאלו הקיימים והאפשריים. ובכלל, אפשר לומר בגילוי לב שגם ראש הממשלה וגם אני היינו מעדיפים להקים ממשלה אחרת אשר תמלא באופן מלא ומוחלט את החזון שכל אחד מאיתנו הציע לציבור".

"האמת היא שבמשך שנתיים, ובמשך שלוש מערכות בחירות - הציבור הכריע אחרת. את אלו הכועסים אני מחבק. את המאוכזבים אני מכבד, ואת אזרחי ישראל כולם אני אוהב. אלו שהצביעו עבורי ואלו שלא. אהיה שר הבטחון ובבוא היום ראש הממשלה של כולכם מימין ומשמאל. אזרחי ישראל צריכים אחדות. אזרחי ישראל צריכים ממשלה מתפקדת. אזרחי ישראל צריכים מערכת חוק מאוזנת ויציבה ואני לא מתכוון לאכזב אותם".

"אני מבקש להודות בהזדמנות הזו לכל השותפים שאיפשרו לנו להגיע למהלך הזה עבור אזרחי ישראל – גם לראש הממשלה נתניהו עשה גם הוא מהלך משמעותי מבחינתו ציבורית ואישית. אני יודע שגם הוא שילם ומשלם מחירים עבור הצעד הזה. גם הוא כמוני היה צריך להפוך יריב פוליטי, לשותף בהובלה הלאומית. אני יודע עד כמה קשה היה לו לעשות את המהלך הזה למען אזרחי ישראל. הצלחנו ביחד להתגבר על המפריד למען המשותף ואני מודה לו על כך.

נתניהו בהצהרה לקראת ערב החג השני
נתניהו בהצהרה לקראת ערב החג השני

זמן קצר מוקדם יותר, כאמור, גם יאיר לפיד נאם - ותרף בחריפות את ההסכם שהתגבש בין הצדדים. "אני רוצה לפתוח בהתנצלות. אני מתנצל בפני כל מי ששכנעתי אותו בשנה האחרונה להצביע לבני גנץ וכחול לבן. לא האמנתי שיגנבו את הקול שלכם ויתנו אותו לביבי. שבקול שלכם יקימו את ממשלת נתניהו החמישית".

"קמתם מוקדם בבוקר. הלכתם לקלפי. אמרתם לילדים, 'אנחנו הולכים להיאבק על העתיד שלכם'. הלכתם להצביע לאנשים שהבטיחו לילדים שלכם שהם לעולם לא יישבו תחת ראש ממשלה עם כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים. קרה בדיוק ההיפך. לא היתה הונאה כזו בתולדות המדינה. במקום ישראל לפני הכל, הכסא לפני הכל. בשחיתות לא "נלחמים מבפנים". אם אתה בפנים, אתה חלק ממנה. אם אתה בפנים, אתה מושחת - וזה רק חלק מההונאה הגדולה".

"אם אתם משרתי מילואים או מפקדים בצה"ל, תדעו - הממשלה שהוקמה אתמול קברה את פרשת הצוללות. לא תהיה ועדת חקירה ממלכתית. לא נדע לעולם את האמת. הם קברו את חוק הגיוס. ליצמן ודרעי יחליטו מי יתגייס לצה"ל ומי לא".

יו''ר יש עתיד יאיר לפיד
יו''ר יש עתיד יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

"אם אתם חילונים או מסורתיים, תדעו - אף הבטחה שקיבלתם לא תקויים. אף אחת. הם נכנעו. כניעה ללא תנאי. הממשלה הזו לא תבטל את חוק המרכולים. לא יהיו נישואין אזרחיים. לא יהיה חוק פונדקאות. תמשך ההתעללות בקהילה הלהט"בית. לא יִלמדו מתמטיקה ואנגלית בחינוך החרדי. הם לא יִלמדו וכשהם יגדלו לא יהיה להם איך לפרנס את עצמם. הילדים שלכם יצטרכו לפרנס אותם".

"אם הדמוקרטיה חשובה לכם, תדעו - בממשלה הזו מירי רגב תבחר את המפכ"ל, כדי שהוא יקבור את פרשת המניות. נתניהו יבחר פרקליט מדינה, יבחר יועץ משפטי לממשלה, יבחר את השופטים שבפניהם יעמוד לדין. הם ריסקו את הכנסת. לקחו ממנה את כל כלי הפיקוח והבקרה. כל המוסדות שאמורים להגן על הדמוקרטיה, הועברו לשליטתו של נאשם בפלילים".

"אם אתם לוחם דרוזי ביחידה מובחרת, או רופא ערבי או אחות ערביה שלא עצמו עין כבר שבועות בבתי החולים, תדעו - לא יתקנו את חוק הלאום. העלבון ימשך, האפליה תמשך. יהיה סיפוח חד צדדי. יבטלו את הסכם השלום עם ירדן. נזק בלתי הפיך ליחסים שלנו עם המפלגה הדמוקרטית ועם הקהילות היהודיות בארצות הברית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעה לכנסת ה-23
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעה לכנסת ה-23 | צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון

"אם אתם אחד ממיליון המובטלים החדשים, אם העסק שלכם קרס, ואין לכם מושג איך תשלמו את החובות, תדעו - בשיא המשבר הוקמה הממשלה הגדולה ביותר, הבזבזנית ביותר, בתולדות המדינה. 52 שרים וסגני שרים. מפלצת בירוקרטית בלתי נתנת לניהול".

לדברי לפיד, בגרמניה ובהולנד יש 16 שרים. בצ'כיה ואוסטריה - 15 שרים, ואילו בישראל "מקימים עשרות משרדים ריקים מתוכן, ג'ובים למקורבים, נהגים, לשכות. יעלה מיליארדים. הכל על חשבונכם. הכל בשעתכם הקשה ביותר".

"אם אתם מעורבים בפעילות חברתית או בעמותות, תדעו - אין בהסכם שנחתם אתמול סעיף אחד – לא היתה אפילו דרישה אחת – לגבי ניצולי שואה, אנשים עם צרכים מיוחדים, נכים, קשישים. כלום. אף מילה".

חבר הכנסת בני גנץ בהשבעה לכנסת ה-23
חבר הכנסת בני גנץ בהשבעה לכנסת ה-23 | צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון

"גנץ ואשכנזי אפילו לא העמידו פנים שאכפת להם מהקורונה. כל מה שנוגע באמת במשבר, הם ברחו ממנו בבהלה גלויה. לא ביקשו את משרד הבריאות, לא ביקשו את משרד האוצר. ויתרו על ועדת הכספים, על ועדת הכלכלה, על ועדת הקורונה. התמקדו רק במה שחשוב להם באמת: הג'ובים שלהם".

"אשכנזי, שאמר שהוא 'נכנס מתחת לאלונקה'. יהיה שר החוץ בזום. גנץ אמר, 'הקרבתי קורבנות בפוליטיקה'. אתה שנה בפוליטיקה, אתה בדרך לקומה ה-14 במשרד הבטחון. ראיתי קורבנות גדולים יותר". לפיד טען כי "אין שום קשר בין הממשלה הזו למילה חירום. שלושה שבועות התנהל משא ומתן. דיברו רק על הרוטציה, רק על תפקידים, על הקמת עוד מעון רשמי בכספי משלם המיסים. במקום להלחם בקורונה, נלחמים נגד בג"ץ. במקום מנגנון פיצוי שיציל את העסקים הקטנים, מצילים את נתניהו מאימת הדין".

"אנחנו פה כדי להגיד שיש עוד אפשרות. אני לא מוכן שזה יהיה השיעור היחיד שהילדים שלנו ילמדו. לא את כולם אפשר לקנות. יכולתי להיות עכשיו שר החוץ. בוגי יכול היה להיות שר בכיר, חבר קבינט. כל החברים שלי ביש עתיד תל"ם, עד האחרון שבהם, יכולים היו להיות שרים וסגני שרים. הציעו להם את השמיים", סיפר לפיד, "רק שיבואו. מעולם לא הייתי גאה כל כך בחברים שלי. לא איבדו את המצפן המוסרי. שמרו על הערכים שלהם".

יאיר לפיד ובני גנץ
יאיר לפיד ובני גנץ | צילום: החדשות 13

"אנשים אומרים: אי אפשר יותר להאמין לפוליטיקאים. אני אומר להם, אל תשימו את הרמאים ואת האנשים הישרים באותה מחלקה. תאמינו למי שלא רימה אתכם. תאמינו למי שויתר על ג'ובים כי יש לו עקרונות. כשמשהו בנוי עקום, הוא יתפרק. הממשלה הזו תתפרק. מוקדם יותר ממה שאתם חושבים. אני מכיר אותם. אני יודע מה חושבים אחד על השני. הם לא ישרדו אחד את השני - טוב שכך. למדינת ישראל מגיע יותר מממשלה מושחתת שגנבה את קולם".

לסיכום, אמר: "יש דבר אחד שעליו אני לא מתנצל. על זה שהצענו שינוי ותקווה. לפעמים שינוי ותקווה לוקחים זמן. מדינת ישראל צריכה לדעת: לא נוותר. זו תהיה דרך ארוכה יותר. לא נוותר. זה יהיה כרוך במכשולים שלא הכרנו. לא נוותר. אלה שלא עמדו בלחץ וויתרו לנתניהו על הכול, לא יעמדו בלחץ גם בהמשך. אנחנו נהיה אלה שנישאר. אנחנו לא נוותר. אנחנו נלחם אתכם נגד הממשלה הזו בכנסת, נלחם בבתי המשפט, נלחם ברחובות ובכיכרות".

בליכוד תקפו את דבריו של לפיד, ומסרו: "במקום לגלות אחריות ולהיכנס לממשלת חירום לאומית שפועלת להצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל, יאיר לפיד העדיף להישאר באופוזיציה, לנסות לגרור את ישראל לבחירות רביעיות, ולהטיף מהיציע. זמנו עבר".