ביום הזיכרון תיאסר הגעה לבתי עלמין, סגר כללי ביום העצמאות

בדיון שקיים רה"מ בנושא ההיערכות לשבוע הבא, הוחלט כי המשטרה תסגור את צירי הגישה בדרך לבתי הקברות. המשפחות יוכלו להגיע למקום במהלך השבוע הנוכחי. ביום העצמאות יוטלו מגבלות בדומה לפסח

זמן צפייה: 01:22

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט הערב (שלישי) כי השנה - לנוכח סכנת ההדבקה בנגיף הקורונה, לא תתאפשר ביום הזיכרון הגעה לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה, וכי המשטרה תסגור את צירי הגישה אליהם. כמו כן, נתניהו החליט כי ביום העצמאות יוטל סגר כללי - במתכונת דומה לזה שהיה בחג הפסח.

טקסי הזיכרון ייערכו ללא קהל, אולם יתקיימו טקסים סמליים בבתי העלמין הצבאיים בהשתתפות מספר קטן של חיילים ומפקדים. הטקסים ישודרו לציבור במתכונת שיקבע משרד הביטחון. הצעת ההחלטה תובא לאישור הממשלה בהקדם.

בדיון השתתפו שר הביטחון, שר הבריאות, השר לביטחון פנים, שרת התרבות, ראש סגל רה"מ, ראש המל"ל, מנכ"ל משרד הביטחון, מנכ"ל משרד הבריאות, מפכ"ל המשטרה, היועמ"ש, ראש אגף לוט"ר ועורף במל"ל וגורמים נוספים. "לא נתעמת עם משפחות שכולות", אמר נציג המשטרה, "לא נעצור משפחות שכולות בשערי בתי העלמין אלא נציב מחסומים כקילומטר מהם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"אין לי אף אחד": המכתב שהשאירה ניצולת השואה שנמצאה מתה בביתה

המרכז הסורי לזכויות אדם: "9 בני אדם נהרגו בתקיפה הישראלית"

מייסד "איחוד הצלה" שהחלים מקורונה – שב לישראל

בית עלמין צבאי
בית עלמין צבאי | צילום: רחלי קרוט

"עם כל הכאב, אני חושב שיום הזיכרון הוא לא בשבילנו - הוא בשביל החברים שלנו", אמר יו"ר "יד לבנים" אלי בן שם בריאיון לאמנון לוי. לדבריו, "יותר מ-75% מהמשפחות ההורים הם בני 67 פלוס, וכששת אלפים הורים שכולים הם בני 80 פלוס. לקחת אותם לבתי קברות כשאומרים לנו לשבת בבית זו הפקרות".

כאמור, ממחר ועד יום ראשון, כל המשפחות יוכלו להגיע לבתי הקברות הצבאיים. "היום", הוסיף אלי, "אם הולכים לבית קברות צבאי עוברים על החוק - כי הרי אסור לצאת יותר מ-500 מטרים מהבית". במשרד הביטחון יעלו קמפיין שיקרא למשפחות לנצל את התקופה הזו כדי לפזר את ההגעה לבתי העלמין על פני שבוע שלם, מתוך הבנה שביום הזיכרון לא יהיה ניתן לקיים טקסים בבתי הקברות.

אלי בן שם, יו''ר יד לבנים
אלי בן שם, יו''ר יד לבנים | צילום: חדשות 13

כשפורסמה החלטתו של נתניהו, אמר בן שם "אני קורא למשפחות השכולות לכבד את החלטת הממשלה ולא לבוא לבתי העלמין ביום הזיכרון אלא בשבוע הקרוב".

"אלו ימים לא פשוטים עבור כולנו בהתמודדות עם נגיף הקורונה, אך מי כמונו יודע שהדבר הנכון בעת הזו הוא לשמור על החיים", מסרה תמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל. "אנו מגבים את ראש הממשלה בהחלטתו ולמרות הצער והכאב אנו קוראים למשפחות השכולות - אנא הישארו בבית כדי שבשנה הבאה נוכל לפקוד את קברי יקירינו בבריאות טובה".

בית עלמין צבאי
בית עלמין צבאי | צילום: רחלי קרוט

מוקדם יותר היום, נתניהו קיים גם דיון בנושא ההיערכות לחודש הרמדאן יחד עם ראשי רשויות מהמגזר הערבי. בדיון עלה הצורך במאמץ משותף למנוע את התפשטות נגיף הקורונה במגזר הערבי במהלך חודש הרמדאן, על מנת שלא יחול זינוק במספר הנדבקים. ראשי הרשויות הציגו את הפעולות שנעשו מצד מנהיגי הדת והמנהיגות המקומית לצמצום סכנות ההדבקה. בדיון נכחו ראש מועצת דיר אל-אסד, ראש עיריית נצרת, ראש עיריית אום אל-פחם, ראש עיריית טייבה וראש עיריית רהט.

ראשי הרשויות קראו לנתניהו להטיל הגבלות החל מהשעה 18:00 בערב ועד לשעה 3:00 לפנות בוקר למחרת כדי לצמצם את הסכנה להתקהלויות שיביאו להדבקות המוניות. כמו כן, הם העלו בקשות לתמיכה בתושבים ולסיוע בצרכים הקריטיים בתקופת הרמדאן.

שוטרים אוכפים את הסגר בדיר אל-אסד ובענה | צילום: דוברות המשטרה