מיום ראשון: כיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות, א'-ב' בחצאי שבוע

קבינט הקורונה אישר את המתווה לפתיחת הלימודים בשבוע הבא. הדיון בין האוצר למשרד הבריאות על חידוש המסחר יועבר לתיווך חיצוני אצל ראש המל"ל. החרדים נגד הגדלת הקנסות: "אין בזה היגיון"

זמן צפייה: 07:05

הלימודים בכיתות ג'-ד' יחודשו ביום ראשון הבא במתכונת מלאה, תוך שמירה על קפסולות, ואילו כיתות א'-ב' ישובו ללמוד במתכונת של חצאי שבוע - כך אושר הערב (ראשון) בדיוני קבינט הקורונה. מתווה הפתיחה המדויק יסוכם בהמשך לאחר שתתבהר תמונת המצב לאחר פתיחת הגנים, ונראה כי חלק מהרשויות המקומיות יקבלו אישור להפעיל את כיתות א'-ב' במתכונת רגילה.

משרד האוצר ומערכת הבריאות טרם הגיעו להבנות בנוגע לחידוש המסחר, והם יקיימו דיון על כך בתיווך חיצוני אצל ראש המל"ל. גם סוגיית הצהרונים תידון בישיבות בין המשרדים ולאחר שתהיה הסכמה בנושא היא תעלה להצבעה בקבינט.

במקביל, דנו חברי הקבינט באפשרות להגדיל את סכום הקנסות כחלק ממאמצי האכיפה. לפי ההצעה, קנס בגובה 25 אלף שקלים יוטל על פתיחת מוסד חינוכי בניגוד לחוק, 15 אלף שקלים על קיום אירועים אסורים כמו חתונות ועשרת אלפים שקלים על פתיחת עסק או מקום ציבורי. ראש הממשלה נתניהו אמר: "אני סבור שיש להעלות את הקנסות כלפי מעלה, ולפעול בנחישות נגד מי שמפר את ההנחיות, בין אם מדובר בחתונות, מוסדות אירועים או כל מקום אחר שגורם להדבקה המונית".

עוד בחדשות 13:

בן 11 נדבק בקורונה ואושפז בטיפול נמרץ: "זקוקים לתפילות"

שעות לפני הקבינט: אין נתוני קורונה בשל תקלה במערכת המחשוב

נתניהו וכ"ץ סיכמו: כיתות א'-ד' יחזרו חלקית – חנויות ייפתחו

התלמידים חזרו לבתי הספר
התלמידים חזרו לבתי הספר

בסיעת יהדות התורה צפויים להתכנס מחר ולגבש עמדה שמהותה התנגדות נחרצת להצעה זו. יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר (יהדות התורה) אמר: "אין שום היגיון להעלות קנסות כשהתחלואה יורדת, ובוודאי לא יתכן שמוסדות התורה והחינוך ייקנסו בסכום הגבוה פי חמישה מענפי המסחר. על משרדי הממשלה להתמקד במתווה הנדרש להפעלת המוסדות ולבנות אותו באופן שיהלום את שמירת כל כללי הבריאות, ולא לברוח לפינה הנוחה והקלה של אכיפה וקנסות שאולי טוב לנפנף בהן בתקשורת אך הן לא יועילו כלל לעצירת התחלואה".

גם שר הפנים אריה דרעי התנגד בתוקף למתווה זה, ואמר שהוא לא מקבל את הפער בין הקנסות. לדבריו, במוסדות של ש"ס שומרים על ההנחיות ומדובר במוסדות החינוך החלשים והעניים ביותר, ומדובר בחוסר שווינויות. גם היועמ"ש אביחי מנדלבליט גיבה את העמדה הזאת, בגלל הפער בסכומים והצורך לשמור על אחידות.

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

בד בבד, ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה הערב את המלצת משרד הבריאות וממונה הקורונה להכריז על מג'דל שמס אזור מוגבל החל ממחר בשעה 18.00, ועד ליום שבת 31 באוקטובר ב-18:00. זאת בהתאם לנתוני התחלואה ביישוב.

במהלך הישיבה בקבינט נרשמו חילופי דברים חריפים בין נציגי מערכת הבריאות לשר האוצר ישראל כ"ץ. כ"ץ פנה לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס ואמר: "אני לא צריך להתווכח עם פקידים". עוד הוסיף השר: "אתם לא מוכנים לנהל משא ומתן על המסחר, אתם הולכים בניגוד לסיכום". שר האוצר פנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין ואמר: "אתם מתנהגים כאילו יש לכם פנקס צ’קים".

מוקדם יותר, קבינט הקורונה אישר כי תוקף התקנות הקיימות יוארך לפחות עד יום ראשון הבא, 1 בנובמבר. בנוסף הוחלט להתיר קיום פעילויות חינוך בשטח פתוח עד 15 משתתפים, וכן הפעלת פנימיות לנוער בודד.

במהלך הדיון התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לסוגיית פתיחת מערכת החינוך, והצהיר כי "אין לנו יכולת לממן קפסולות בכיתות א'-ב'". אמירה זו של נתניהו מגבה את עמדתו של שר האוצר ישראל כ"ץ בסוגיה, ומותירה שלוש אפשרויות: חלוקת כיתות א׳-ב׳ לקבוצות במתכונת של חצי שבוע-חצי שבוע, דחיית החזרה שלהן לצורך התארגנות והקדמת פתיחה של עסקים, או שתי האפשרות יחד.

מהנתונים שהוצגו בפני חברי הקבינט עולה כי נמשכת הירידה בתחלואה במגזר החרדי, וכי אחוז המאומתים במגזר הערבי עבר את זה שבמגזר החרדי. עוד הובהר כי מספר הבדיקות בירידה מתמשכת, עד לממוצע שבועי של כ-30,000 ביום, והודגש כי יש "להרים דגל" על כך.