"כ-470 אלף משפחות בארץ עניות; עלייה בשיעור העוני אצל קשישים"

מדוח הביטוח הלאומי עולה כי שיעור העוני של נפשות ושל ילדים בישראל ממשיך להיות מהגבוהים במדינות ה-OECD, ואף ממשיך לעלות. נתניהו: "מברך על ההישגים ומחויב לפעול לתיקון החולשות"

זמן צפייה: 00:51

מדוח העוני שפרסם היום (שלישי) מנהל המחקר והתכנון של הביטוח הלאומי עולה כי בשנת 2018 חיו בישראל כ-470 אלף משפחות עניות, 1.8 מיליון בני אדם בסך הכל - כשיותר מ-840 אלף ילדים. בין השנים 2009 ל-2013, פחתו שיעורי העוני של ילדים, יחידים ומשפחות באופן ניכר, אך מאז הם מדשדשים עם רמת עוני גבוהה. מאז הצטרפות המדינה לארגון ה-OECD, מצב העוני לאחר התערבות המדינה באמצעות מיסוי פרוגרסיבי ותשלומי קצבאות - לא השתפר, אלא נשאר בין הגבוהים בהשוואה בין-לאומית.

על פי הדוח, קו העוני בשנת 2018 עמד על 3,593 שקלים לנפש. על כן, הכנסת משפחה בת חמש נפשות צריכה להיות יותר מ-10,780 שקלים, כדי לא להחשב מתחת לקו העוני. במילים אחרות, אם שני בני הזוג עובדים ומרוויחים משכורת מינימום הם עדיין יחשבו עניים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

קשה לעיכול: הדוח שחושף – עד כמה האוכל במטוס בטוח לאכילה?

דוח העוני החלופי: רבע מהישראלים עניים – שליש מהם סובלים מרעב

"האמן הרעב": אכל בתערוכה בננה – בשווי 120 אלף דולר • צפו

ילדים מושיטים יד לאוכל
ילדים מושיטים יד לאוכל | צילום: shutterstock

עם זאת שיפור קל נרשם בקרב משפחות עניות עובדות ושיעורן ירד בשנת 2018 מ-12.6% ל-12.3%. כמו כן, עומק העוני וחומרתו בכלל האוכלוסייה ירדו ב-2018 ב-5.4% ו-7.9% בהתאמה. עם זאת, למרות השיפור במימדי העוני, גם ב-2018 ישראל המשיכה להיות בין המובילות במדינות ה-OECD בשיעור העוני של נפשות ושל ילדים.

העלייה בשיעור העוני של קשישים התרחשה על רקע שיפור ברמת החיים הכללית מחד,שהעלתה את קו העוני ב-4.1%, והעלאה מזערית בקצבאות הביטוח הלאומי מאידך, בהיותן צמודות לעליית מדד המחירים בלבד.

רבע מהישראלים עניים - שליש מהם סובלים מרעב
רבע מהישראלים עניים - שליש מהם סובלים מרעב | צילום: רוני שיצר

על פי הדוח, רמת העוני בקרב קשישים עלתה מ-21.8% בשנת 2017, ל-23.4% ב-2018. בנוסף, הכנסתן של משפחות עניות שבראשן עומד קשיש או קשישה התרחקו מקו העוני 4 נקודות נוספות, ועומד כעת על 32%, לאחר שלפני שנתיים עמד על כ-28%. העלייה בעוני בקרב הזקנים נרשמה, למרות עלייה של 6% בהכנסה הפנויה לנפש שיש בידם. כלומר, ניתן לראות כי רמת האי שוויון בין משפחות הקשישים עלתה באופן חד.

עוד צויין כי הנתונים אינם משקפים את אוכלוסיית ערביי מזרח ירושלים. זאת, ככל הנראה הסיבה המרכזית לירידה בתחולת העוני הכללית במדינה.

בהתייחס לאמהות יחידניות עם ילד אחד, דווח כי ב-2018 היא חיה בעוני, גם אם עבדה במשרה מלאה בשכר מינימום, ומקבלת קצבת ילדים. זאת, על אף השיפור המסוים שלה לעומת השנים הקודמות, הנובע בעיקר מהגידול בשכר המינימום של כ-14% בין 2015 ל-2018. אם יחידנית שלה שני ילדים, והיא עובדת במשרה מלאה בשכר מינימום, לא תצליח להיחלץ מהעוני בלי שתמצא משאבים נוספים בסדר גודל של 40% מהכנסתה. אם יהיו לאם יותר משני ילדים, ההשלמה הנדרשת על מנת לחלצה צריכה להיות גבוהה יותר.

כמו כן, לאחר שנים כמעט רצופות של ירידה במדד ג'יני לאי-שוויון, המדד לפי ההכנסה הפנויה עלה בכ-1%. לפי ההכנסה הכלכלית, עלה ב-1.3%. מאז תחילת העשור, ירד מדד ג'יני לפי הכנסה כלכלית בשיעור מצטבר של כ-10%. נוסף לכך, הממצאים מצביעים על הטבה במצבם של "חמישוני הקצה" – החמישון התחתון והחמישון העליון – לעומת הרעה במצבם של החמישונים המייצגים את מעמד הביניים. במקביל, הצטמטם במעט חלקו של מעמד הביניים ב-2018 בהשוואה לשנה שקדמה לה.

פרופ' דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון: "הדוח הנוכחי מצביע על מצב חברתי-כלכלי של דריכה במקום. על פי סקרי ההוצאות של הלמ"ס בשנים 2009 עד 2013 פחתו שיעורי העוני של ילדים, נפשות ומשפחות באופן ניכר ומאז הם מדשדשים עם רמת עוני גבוהה, הן בהסתכלות היסטורית והן בהשוואה בין-לאומי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על "ההישגים ועל מגמת השיפור המשתקפים בדוח". לדבריו, "הבאנו לעלייה מהירה בהכנסות של כל פלחי האוכלוסייה ובפרט לעלייה הדרמטית בשיעור של 6.9% בהכנסת השכבות החלשות ביותר, שהביאו לירידה בשיעור המשפחות העניות ובשיעור המשפחות העובדות העניות".

לטענת נתניהו, "הממשלה קידמה רפורמות חשובות למען הקשישים שעדיין לא באו לידי ביטוי במלואן ב- 2018, ובהן גם הגדלה משמעותית של קצבאות הנכות והסיעוד שמרבית הנהנים מהן הם קשישים".

"כפי שהבאנו לירידה הדרמטית בנתוני העוני של הילדים במהלך העשור האחרון מ- 36% ל- 30% ולירידה בשיעור העניים מ- 25% ל- 21%, נמשיך לצמצם את העוני בכל שכבות האוכלוסייה ונפעל למען הגדלת הקצבאות של אוכלוסיית הקשישים".

ח"כ אילן גילאון אמר בתגובה לדוח כי "בשקט מופתי יצא הדוח שמסכם בצורה הטובה ביותר את עשור נתניהו, שבחר להילחם בעניים במקום להילחם בעוני. ממש יחיד בדורו. ליגה אחרת. ליגה אחרת בהגדלת העוני בקרב אזרחים ותיקים וילדים. ליגה אחרת במיצוב ישראל כאחת המדינות עם שיעורי העוני הגבוהים ב-OECD. ליגה אחרת בפירוק המדינה מאחריותה כלפי אזרחיה".

"הביטוח הלאומי ציין באופן ברור כי העלאת קצבאות הנכות צפויה להוביל לצמצום ממדי העוני, אך לאור התחמקות הממשלה מהצגת מתווה להמשך העלאת הקצבה כנדרש ממנה בחוק, מתבהר שוב כי הפתרון לעוני עובר בבחירות הקרובות, והוא באמצעות בחירה בממשלה שתזכור שלפני שהיא דואגת למטוסים לראשיה, עליה לדאוג לנכיה, לקשישיה ולילדיה".