דוח העוני החלופי: רבע מהישראלים עניים - שליש מהם סובלים מרעב

מנתונים שפרסם ארגון "לתת" עולה כי כמחצית מנתמכי הסיוע צמצמו את תפריטם בשל שיקולים כלכליים. 66% נאלצו לוותר על תרופות, ו-46% חוו השנה ניתוק של חשמל או מים בעקבות אי תשלום חשבונות

זמן צפייה: 00:52

ארגון "לתת" פרסם הבוקר (שני) את דוח העוני האלטרנטיבי ומדד העוני הרב-ממדי לשנת 2019, ממנו עולה כי 2.3 מיליון ישראלים (25.6% מהאוכלוסייה), מהם יותר ממיליון ילדים, חיים בעוני. הדוח מפורסם זו השנה השישית, והוא מבוסס על חמישה מדדים: דיור, השכלה, בריאות, ביטחון תזונתי והיכולת לעמוד ביוקר המחייה.

"בשנים האחרונות ניכרת מגמה של יציבות בהיקף שיעורי העוני, לצד החמרה של עומק העוני והתגברות החסמים ליציאה ממנו", נכתב בדוח. "הכלים הממשלתיים שמופנים לנושא בדרך כלל, מוגבלים ולא מספקים על מנת לצמצם באופן מהותי את הבעיה, ולכך התווספו הקיפאון הממשלתי וחוסר היציבות הפוליטית, עקב מערכות הבחירות הסמוכות במהלך שנת 2019, שגרמו לאובדן של שנה שלמה ביכולת לטפל במניעה, צמצום וחילוץ מעוני".

עוד בחדשות 13:

מבחני פיזה: הציונים בישראל נמוכים מממוצע ה-OECD בכל המדדים

משרד הרווחה הקים ועדה לבדיקת התעללות במקלטים לנשים מוכות

הלמ"ס לקראת יום הילד הבינ"ל: כ-200 אלף ילדים מוכרים כנזקקים

אי ביטחון תזונתי

על פי הדוח, 74.8% מנתמכי הסיוע העידו כי האוכל שקנו לא הספיק ולא היה להם די כסף כדי לקנות עוד, בהשוואה ל-16.3% מהאוכלוסייה הכללית. שיעור דומה של נתמכים (73.8%) העריכו כי נדרשים להם 1,000 שקלים נוספים כדי לרכוש מזון מספק לקיום בסיסי.

56% מהמשיבים צמצמו את תפריטם היומי בשל שיקולים כלכליים, ו-34.9% אף הגיעו למצב שהיו רעבים ולא אכלו כתוצאה ממחסור במזון. קרוב למחצית מההורים העניים (48.5%) השיבו כי נאלצו לוותר על תחליפי חלב אם לילדיהם או לתת להם מינון נמוך או מדולל מהמומלץ.

מחברי הדוח מזכירים כי מחקרים רבים מצאו קשר בין אי ביטחון תזונתי לבין שורה ארוכה של מחלות, בהן סכרת, השמנת יתר, לחץ דם גבוה ודיכאון. המחסור בארוחת בוקר וכריכים מזינים גורם לילדים לקושי בתפקוד בבית הספר – ובמקרים מתמשכים אי ביטחון תזונתי אף מביא לפגיעה בהתפתחות התקינה.

דוח העוני האלטרנטיבי
דוח העוני האלטרנטיבי | צילום: ארגון לתת

דיור

21% מנתמכי הסיוע העידו כי קיים חשש משמעותי שיאלצו לעזוב את מקום מגוריהם בשל אי יכולת עמידה בתשלום שכר הדירה או המשכנתא, ו-46.7% מהמשיבים חוו בשנה האחרונה ניתוק מחשמל או ממים בעקבות אי תשלום חשבונות.

ההוצאה על דיור בישראל היא מהגבוהות בעולם המערבי, וכיום נדרשות יותר מ-13 שנות עבודה על מנת לרכוש דירה. כמחצית מנתמכי הסיוע בכלל הגילים, גרים בשכירות מאחר ואינם יכולים לאפשר לעצמם לרכוש דירה.

ל-11.8% מהמשיבים אין מקום מגורים קבוע, והם נאלצים לנדוד בין בתי משפחה וחברים, ו-8.1% מנתמכי הסיוע אף נאלצו בשנה האחרונה לישון ברחוב, במבנים נטושים או בבתי מחסה (לעומת 1.2% מהאוכלוסייה הכללית).

דוח העוני האלטרנטיבי
דוח העוני האלטרנטיבי

בריאות

מהדוח עולה כי 78.8% מהישראלים העניים מתמודדים עם מחלה כרונית, אך רק 20.9% מחזיקים בביטוח רפואי משלים (לעומת 77.8% מהאוכלוסייה הכללית). 66.8% מהמשיבים נאלצו לוותר השנה באופן קבוע או מזדמן על נטילת תרופות או קבלת טיפול רפואי בשל אי יכולת לעמוד במחירו, ויותר ממחצית (58.2%) אף ויתרו על קניית תרופות לילדיהם.

23.1% מנתמכי הסיוע סובלים מסכרת ויותר מרבע (26.8%) מהנתמכים סובלים מיתר לחץ דם – שתי תופעות בריאותיות המקושרות, כאמור, עם חוסר ביטחון תזונתי הנגרם על ידי צריכת מזונות זולים ומזינים פחות. היעדר הביטוח המשלים מכניס את הישראלים העניים ל"מעגל קסמים", שבו העוני גורם לבעיות בריאותיות, הפוגעות ביכולת ההשתכרות ומובילות לקשיים במימון הטיפול הרפואי הנדרש.

בשנת 2018 חל גידול של 4.7% בהוצאות על ביטוחי בריאות פרטיים ומשלימים בקרב האוכלוסייה הכללית. כתוצאה מכך, העמיק הפער בהוצאות על בריאות בין קבוצות אוכלוסייה שונות, כך שהחמישון העליון מוציא בממוצע בחודש על בריאות 1,538 שקלים – פי שלושה מהחמישון התחתון שמוציא בכל חודש 467 שקלים בממוצע על תרופות ובריאות.

דוח העוני האלטרנטיבי
דוח העוני האלטרנטיבי | צילום: ארגון לתת

השכלה וחינוך

לחינוך פוטנציאל רב לשמש כמנוף לצמיחה חברתית וכלכלית וככלי מרכזי לשינוי מצבם של ילדים ומבוגרים מרקעים חברתיים-כלכליים שונים, אך אי השוויון בחינוך בישראל הוא מהחמורים במדינות ה-OECD. ב-2017 מצא מבקר המדינה כי תקציב משרד החינוך לתלמיד האשכול החברתי-כלכלי הגבוה ביותר גבוה ב-50% מהתקציב לתלמיד באשכול התחתון. "מערכת החינוך משמרת ומשעתקת את המבנה החברתי הקיים", קובע הדוח. "מי שנולד עני, נותר עני גם בחייו הבוגרים".

מרבית נתמכי הסיוע (77.6%) לא מחזיקים בתעודת בגרות (לעומת 30.1% בקרב האוכלוסייה הכללית), 4% בלבד בעלי תואר ראשון, ופחות מאחוז (0.8%) סיימו תואר שני. מחברי הדוח מציינים כי קיים קשר הדוק בין השכלת ההורים להשכלה אליה יוכלו להגיע ילדיהם. ילדים להורים בעלי השכלה נמוכה מגיעים להישגים פחות טובים, והם גם בעלי סיכוי גבוה יותר לנשירה וסיכוי נמוך יותר ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה.

ברקע מחאות שצפו בשנים האחרונות להסדרה ופיקוח של מוסדות החינוך לגיל הרך, יותר מחצי (58.5%) מהעניים נאלצו לוותר על מסגרות חינוכיות פרטיות לילדים מתחת לגיל שלוש – בשל אי יכולת לעמוד בתשלומים. גם בגילים מבוגרים יותר ילדים רבים חווים מחסור, ו-69.1% מהמשיבים העידו כי לא יכלו לקנות לילדיהם ספרי לימוד וציוד לימודי בסיסי. 81.7% אף ויתרו על שיעורים פרטיים עבור ילדיהם.

דוח העוני האלטרנטיבי
דוח העוני האלטרנטיבי | צילום: ארגון לתת

התמודדות עם יוקר המחיה

משפחה נתמכת סיוע, הכוללת ארבע נפשות, מוציאה בממוצע 6,933 שקלים בחודש, סכום הגבוה ב-32.4% מהכנסתה הממוצעת. בחלוקת ההוצאות עולה כי ההוצאה הכבדה ביותר היא שכר הדירה, שאחראי על 29.6% מההוצאה החודשית.

19.5% מהעוגה התקציבית החודשית הולך לכיסוי חובות, ורק 1.7% הצליחו לעמוד בהחזר חובותיהם ללא קושי. יותר מחצי (52%) מהמשיבים לא הצליחו לעמוד בכיסוי חובותיהם ונמצאים בפיגור מול בעלי החוב.

כמחצית מהישראלים העניים (48.7%) העידו כי הוויתור הכואב ביותר שעשו בשנה החולפת היה בתחום המזון. 22.6% מהמשפחות לא אכלו יום שלם בשל מחסור באוכל, ונרשמה השנה עלייה ניכרת בשיעור הנתמכים שירדו במשקל בשל המחסור.

"שנים רבות שממשלות ישראל משמרות את העוני, באמצעות סדר עדיפויות לקוי שמפקיר רבע מאוכלוסיית המדינה. מערכות בחירות תכופות ורצופות, כנסת משותקת וממשלת מעבר שאינה יכולה למשול, איבדו לנו שנה", מסכמים ז'יל דרמון, יו"ר לתת וערן וינטרוב, מנכ"ל לתת. "לא רק שאין תכנית אופרטיבית רב שנתית ומדיניות סדורה, אלא שהכול תקוע. אבל בניגוד לפוליטיקה, החיים שלנו ושל העניים החיים בינינו, אינם עוצרים. המצוקות לא מוקפאות וכשאין כלים מערכתיים, תכנית ממשלתית ותהליכים ארוכי טווח, אין גם סיכוי להיחלץ מעוני או ליצור שינוי חברתי מהותי".

דוח העוני האלטרנטיבי
דוח העוני האלטרנטיבי | צילום: ארגון לתת

ח״כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי) בתגובה לדוח העוני האלטרנטיבי של ״לתת״: "מדינה עשירה שרבע מאזרחיה עניים הוא כתב אישום חמור נגד מי שעומד בראשה. כתב אישום נוסף יש לציין. העובדה שילדים נאלצים לוותר על ארוחה, וקשישים נאלצים לוותר על תרופה, היא תוצאה של מדיניות כלכלית מסוכנת ומופקרת, שביודעין דנה רבע מהישראלים לחיי עוני ודלות. בלי שינוי מבני ויסודי של המדיניות הכלכלית והצבת צורכי האדם במרכז, התמונה האכזרית העולה מהדוח לא תשתנה".