לראשונה מאז גל המעצרים: עובדת זרה ובתה הוחזרו לפיליפינים

בשבוע שעבר נעצרה האם יחד עם בתה בת ה-11 חודשים. אמש הוטסו השתיים למדינה האסייתית, לאחר שהאם הביעה רצון לעזוב וקיבלה דרכון • אישה פיליפינית נוספת נעצרה עם בני משפחתה, לפני גירוש

זמן צפייה: 00:27

עובדת זרה ובתה התינוקת בת ה-11 חודשים גורשו אתמול (ראשון) מישראל בחזרה לפיליפינים. זאת, לאחר שנעצרו בשבוע שעבר יחד עם משפחתה של ג'רלדין אסטה, קיאן בן העשר וקיאנה בת החמש, בביתה שברמת גן. האם הביעה רצון לעזוב, חיכתה לדרכון - וכאמור טסה אמש לארץ מולדתה.

בד בבד, הבוקר נעצרה אם נוספת יחד עם ילדיה בני השנתיים והשלוש וחצי, ובעלה, תושב טורקיה לשעבר. הארבעה מחכים גם הם לגירוש אל המדינה האסיאתית.

כתבות נוספות בחדשות 13:

עד לדיון בהסדרת מעמדם: אזרחית הפיליפינים ובנה שוחחרו ממעצר

האם הפיליפינית ושני ילדיה שנעצרו הבוקר נשלחו לגירוש מיידי

בפעם השנייה השבוע: אם פיליפינית וילדיה נעצרו ע"י פקחי הגירה

משטרת ההאוכלוסין וההגירה מגיעה לעצור אם פילפינית ושני ילדיה
משטרת ההאוכלוסין וההגירה מגיעה לעצור אם פילפינית ושני ילדיה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, אתמול התקיים דיון בעניינה של משפחה נוספת ממוצא פיליפיני, שבסופו אופרסינה קואנקה ובנה מייקל ג'יימס שוחחרו ממעצר עד לדיון בהסדרת מעמדם. זאת, לאחר שנעצרו בשבוע שעבר על ידי פקחי ההגירה בביתם שביהוד. בהחלטת בית הדין כתב הדיין רג'א מרזוק: "נפל פגם מהותי בהליך השימוע ומתן ההחלטה בעניינם". עוד התייחס מרזוק למייקל ג'יימס וכתב כי "המעצר עשוי להסב לו נזק בריאותי שלא משרת את תכלית מעצרו".

האם ובנה, שעולה לכיתה ז' במסגרת חינוך מיוחד, שוחררו בתנאי שיתייצבו בדיון הבא, והובהר להם כי יורחקו במידה והליך הסדרת מעמדם יידחה. בקשת המשפחה להסדרת מעמדם בישראל היא במסגרת הליך בקשה מטעמים הומניטריים. בסיכום דבריו, כתב מרזוק כי "לא ניתנה התייחסות עניינית לטענות בדבר מצבו של מייקל ג'יימס".

הפגנה נגד גירוש הילדים הפיליפינים, כיכר הבימה בתל אביב
הפגנה נגד גירוש הילדים הפיליפינים, כיכר הבימה בתל אביב | צילום: חדשות 13

כזכור, יום לאחר שנעצרו, הפגינו כמה מאות אנשים מול משרד הפנים בקריית הממשלה שבתל אביב במחאה על תחילת הגירוש של עובדות זרות מהפיליפינים וילדיהן, שנולדו וגדלו בישראל. המפגינים נשאו שלטים שנשאו סיסמאות כגון "לא מוותרים על מייקל", וכן "אל תגרשו את החברים שלי", וקראו לשר הפנים אריה דרעי להקפיא את הגירוש.

יומיים לאחר שנעצרו מייקל ואמו, עצרה משטרת האוכלוסין וההגירה כאמור אם פיליפינית נוספת, ג׳רלדין אסטה, ושני ילדיה, קיאן בן העשר וקיאנה בת החמש, בביתם שברמת גן. לטענת מקורבים לאם, היא מתגוררת בארץ כבר 14 שנים ומעולם לא קיבלה צו גירוש או התרעה עם תאריך גירוש כפי שבדרך כלל נהוג לפני שמבצעים מעצר, ועל כן הופתעה כשהפקחים הגיעו לביתה. כרגע השלושה נמצאים במתקן של רשות האוכלוסין וההגירה בבית דגן, אך עדיין לא ברור אם יוצאו מיד לגירוש או שיקבלו צו עם תאריך לגירוש.

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, התייחס למעצרם בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "הנה, דבר אכזרי כזה. מוציאים את האמא ממררת בבכי, שני ילדים רועדים, שני תיקים עם קצת בגדים, וככה גומרים חיים של אנשים".