"לכל איש יש שם": הכנסת ציינה את יום הזיכרון לשואה ולגבורה

טקס הקראת שמות קורבנות השואה והדלקת נרות לזכר הנספים התקיים במשכן. ריבלין: "אי אפשר לטעות ברוח המיוחדת שממלאת את הלב ביראת קודש". גנץ: "חייבים לשמור על החוטים שמקשרים בינינו"

זמן צפייה: 04:31

יום הזיכרון לשואה ולגבורה: הכנסת ציינה הבוקר (שלישי) את יום הזיכרון בטקס המרכזי "לכל איש יש שם" שחל במשכן בטרקלין שאגאל, זו השנה ה-30. האירוע התקיים בסימן "המלחמה שבתוך המלחמה – מאבק ההישרדות של היהודים בשואה", ובמהלכו הוקראו שמות נספי השואה על ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שרים וחברי כנסת.

חברי הכנסת בני גנץ, בצלאל סמוטריץ', קרן ברק ויבגני סובה, וכן הרב דרוקמן ששרד את השואה וניצולת השואה מלוב, אסתר לוי, הדליקו את הנרות לזכר הנספים.

הנשיא ריבלין אמר בפתח דבריו: "בשבועות האחרונים נדמה שהעולם קפא על עומדו. חיינו נקצבו עך ידי מבזקי החדשות שבישרו על התפשטותו המאיימת של נגיף הקורונה, ועל צעדי החירום שנגזרו מהמצב. בתוך הסחרור הזה לא היו לנו עבר ולא עתיד, רק ההווה. הרגע. הזיכרונות פינו את מקומם לחששות מפני העתיד לבוא, שתמיד היה עתיד קרוב מאוד. הערב, מחר בבוקר, או מחרתיים. הזמנים לא איפשרו לנו להרחיק ראות. אבל אי אפשר לטעות ברוח המיוחדת של היום הזה, שממלאת את הלב ביראת קודש ומצווה עלינו – זכור".

לעוד כתבות בנושא:

ריאיון דרך המרפסת: ניצולי שואה מספרים על המאבק שלהם לחיים

עצרות וירטואליות: אלו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה

עצרת יום השואה: "אסור שאיומי ההווה יאפילו על זיכרון העבר"

מחנה ההשמדה אושוויץ
מחנה ההשמדה אושוויץ | צילום: Getty Images

בפתח הטקס, יו"ר כחול לבן בני גנץ נשא דברים במשכן ואמר: "בימים כאלה כשאזרחי ישראל נושאים אלינו את עיניהם, האחריות המוטלת עלינו גדולה שבעתיים. עלניו לשמור על המדינה הזו ועל שתי העוצמות המרכזיות שלה - צבאית וביטחונית כלפי חוץ כדי להבטיח שישראל תהיה בטוחה כלפי יהודים, ולא פחות מכך חשוב לדרוש מאיתנו יותר ממה שאנחנו מצפים מאחרים".

"אנחנו חייבים לשמור על החוטים שמקשרים בינינו בתור החברה", המשיך. "בלי אנחנו ובלי הם, בלי מחנות שיותר משהם מקווים להצלחתם הם מייחילים לכשלונו של האחר. זו השליחות שאיתה נכנסת למערכת הפוליטית, שמלווה אותי גם כיום. כיום בהנהגת המדינה אני נושא את הלקח שבעתיים. בימים אלו כשמגפה משתוללת הדברים מחייבים יותר".

במהלך הטקס הרבנים הראשיים אמרו פרקי תהילים וקדיש, והחזן הראשי לצה"ל נשא את תפילת "אל מלא רחמים". ניצולת השואה יהודית אשריאל הקריאה את עדותה על הבמה והוקרנו סרטונים של ניצולי שואה המדליקים נרות. הזמרים דוד דאור ולי בירן ליוו את הטקס, והשחקניות נלי תגר וניב סולטן השתתפו בו.

חברי הכנסת עומדים בצפירה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה
חברי הכנסת עומדים בצפירה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה | צילום: ערוץ הכנסת

מוקדם יותר, הרב לאו ונשיא השגרירות הנוצרית ד"ר יורגן בולר, קיימו בזמן הצפירה בת השתי דקות טקס ב"זום" מ"יד ושם".

כיום חיים בישראל 189,500 ניצולי שואה ונפגעי התנכלות אנטישמית בתקופתה, 77% מהם מעל גיל 80, כ-31 אלף חצו את גיל 90 ויותר מ-800 עברו את גיל 100. 60% מהניצולים הן נשים. כמו כן, 64% הם ילידי אירופה, מתוכם הקבוצה הגדולה ביותר הם ילידי ברית המועצות לשעבר – 36%, ילידי רומניה – 12% ואחריהם ילידי פולין עם עוד כ-6%, 36% הם ילידי אסיה וצפון אפריקה.

ילדים בגטו אושוויץ מתוך הסרט הילדים מהתמונה - יום השואה - דוקו
ילדים בגטו אושוויץ מתוך הסרט הילדים מהתמונה - יום השואה - דוקו | צילום: מתוך הסרט הילדים מהתמונה

26% מהניצולים החיים היום בישראל עלו לארץ עד שנת 1951, יותר מ-34% עלו עד שנת 1989 ולאחר התפרקות ברית המועצות. 66% מניצולי גרמניה ואוסטריה החיים בישראל עלו לארץ עוד לפני קום המדינה.

חיפה היא העיר שבה מתגוררים הכי הרבה ניצולים, כאשר מספרם בעיר עומד על 13,300. אחריה ירושלים עם 11,600 תושבים ולאחר מכן תל אביב עם 10,500. בשנה האחרונה הלכו לעולמם 15,170 ניצולים וניצולות - יותר מ-41 ניצולים וניצולות בממוצע מדי יום.