אם הילד שספג התעללות בגן: "האהבה לילדים הייתה הצגה להורים"

ניקול דניאל חגבי, שבנה בן השנתיים נקשר לכיסא בפעוטון והושאר לבדו גם לאחר שנפל, סיפרה בריאיון לחדשות 13: "בסרטונים שראיתי במשטרה היה הכול חוץ מאהבה - אלימות קיצונית ומחרידה"

זמן צפייה: 04:42

ניקול דניאל חגבי, שבנה עומר בן השנתיים היה קורבן להתעללות בגן בראש העין, סיפרה הערב (שישי) בריאיון לחדשות 13 כי לא היו סימנים מקדימים לאלימות שספג בגן. "עומר אהב לבוא לגן", סיפרה. "על פניו היא הצטיירה כגננת מאוד טובה. היא באה לבקר אותנו באוגוסט כי התגעגעה והייתה שולחת להם הקלטות קוליות בערב, סתם כי הם חיממו לה את הלב. אבל בסרטונים שראיתי במשטרה היה הכול חוץ מאהבה. האהבה הייתה רק הצגה להורים".

חגבי לא חשדה כי שני ילדיה, בני שנתיים ושנה, עוברים התעללות בפעוטון עד שנקראה לצפות בסרטונים במשטרה. "ראיתי אלימות קיצונית ומחרידה. מעבר לזה ראיתי התנהלות מזעזעת, אין רגע אחד שיש צעצועים מפוזרים על הרצפה – תמיד הכל אסוף ורק מנקים", שיחזרה. "זה היה גן עד שההורה האחרון עזב ומהרגע שההורה הראשון הגיע לאסוף את הילד שלו. שאר הזמן זה ילדים שאוכלים, ישנים, עומדים בפינה – או חוטפים מכות".

אתמול אמרה חגבי על תיעוד ההתעללות: "אתם ראיתם שתי דקות, אני הייתי בתחנת משטרה וראיתי את הילד שלי קשור במשך 36 דקות. גם כשהציעו להריץ אמרתי שאני רוצה לראות הכל. 36 הוא שכב קשור עם הידיים מאחורי הגב, הוא נפל לרצפה והגן מתנהל כרגיל. אף אחד לא ניגש אליו".

עוד בחדשות 13:

בעקבות פרסום תיעוד ההתעללות בפעוטון: הקולות למחאה מתגברים

אם הילד שספג התעללות בגן: "המטפלת קשרה אותו במשך 36 דקות"

"חנקה עם מגבת": הוארך מעצר המטפלת מראש העין החשודה בהתעללות

תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין
תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין | צילום: דוברות המשטרה

ניצב עמיחי אשד, מפקד מחוז מרכז שבו מתקיימת חקירת המטפלת, היה מזועזע גם הוא מהמראות שנשקפו בסרטוני מצלמת האבטחה. "זאת חקירה מאוד קשה, אתה מסתכל על הסרטים והילדים, זה לא סרט של גן, זה סרט אימה", אמר. "מה שהציבור רואה זה חלק קטן לעומת מה שהלך שם, התעללות קשה ביותר. כסבא לנכדים היה לי ממש קשה לצפות בעניין.

חוק הפיקוח סוף סוף עבר השנה ואמור להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר הקרוב, ובימים אלו משרד הרווחה יוצא במבצע לאשר את הפעוטונים. הקריטריונים שנקבעו לפעוטון תקני תחת חוק הפיקוח הם היעדר רישום פלילי לבעלי הגן וכל אנשי הצוות, הכשרה במתן עזרה ראשונה לפעוטות והתאמת מבנה הפעוטון לשהיית הילדים. נכון לשעה זו, התקנון מתעכב מכיוון שאין כנסת.

אמש פורסמו סרטונים ממצלמות האבטחה בגן, בהם ניתן לראות את כרמל מעודה, המטפלת החשודה בהתעללות בפעוטות, קושרת את הפעוטות לכיסא כשידיהם קשורות מאחורי הגב, מצליפה בהם באמצעות מגבת, אוחזת אותם באלימות ובועטת בהם. עדויות ממקרי ההתעללות בגן נחשפו לראשונה בחדשות 13.

כרמל מעודה
כרמל מעודה, החשודה בהתעללות בפעוטות

בתיעוד ניתן לראות כיצד מעודה מרימה פעוטות בחוזקה, מטילה אותם על הכיסא באלימות וקושרת את ידיהם מאחורי הגב. בסרטון נוסף מתועדת מעודה ניגשת לפעוט היושב בכיסא, תופסת בצווארו ודוחפת אותו אחורנית עד שהוא נופל.

בסרטון נוסף ניתן לראות את מעודה מרימה פעוט באלימות, ומטילה אותו אל תוך לול התינוקות. בהמשך, היא מתועדת כשהיא מתיישבת על פעוטות השוכבים על מזרון, מכסה את ראשם בבד, אוחזת בראשם ובידיהם, מצליפה בהם במגבת ובועטת בהם. עוד עולה מהחקירה כי הגננת נהגה להעמיד את הפעוטות דקות ארוכות כשפניהם מופנות אל הקיר, ולהאכיל אותם בקיא שפלטו.

"בחקירה עלה החשד שהגננת פעלה באלימות ובהתעללות שיטתית כלפי פעוטות בגן – ילדים בגילי שלושה חודשים עד שלוש", סיפרה החוקרת רס"ל פריידי קמינצקי. "היא הכתה אותם בידיה, באמצעות מגבת, הניפה פעוטות באוויר והטיחה אותם למזרון כאילו היו צעצוע. במקרים נוספים החשודה קשרה ילד בחבל דקות ארוכות כשידיו מאחורי גבו, וגם כשנפל המכיסא ידיו של הילד נותרו קשורות. בתחילת השבוע יוגש נגדה כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים".

תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין
תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין | צילום: דוברות המשטרה

בעקבות חשיפת מקרי ההתעללות בפעוטות ובילדים, ביום ראשון תתקיים מחאת הורים בשישה מוקדים ברחבי הארץ, בהם קריית הממשלה שבתל אביב ומעון ראש הממשלה שבירושלים. במסגרת המחאה, דורשים ההורים להחמיר את הענישה למטפלות המתעללות ולהגביר את ההרתעה, לחייב תנאי סף למטפלות, להכפיף חובת יציאה להכשרות שונות ולעגן את תקנות הפיקוח.

"זה תקופה ארוכה אנחנו מרגישים סחבת של הממשלה וכתיבת התקנות בחוק הפיקוח, ובינתיים מדי יום אנחנו נחשפים למקרים בהם יש התעללות של אנשי צוות בילדים", הצהיר אחז אגם, יו"ר ועד הורי הגנים הארצי וממארגני המחאה . "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות דבר. כל יום שעובר שבו אנחנו לא מקדמים שמירה על הילדים, מוסיפה עוד קורבנות".