"מחפשים רוחניות - לא איכות חיים": הכלכלה הנסתרת של בני ברק

תנאי החיים בעיר החרדית הביאו להתגבשות מערך ייחודי הכולל שוק נדל"ן מתפתח, מפעלי גמילות חסדים, מכירות חצר - וגם השתלבות במקצועות ההייטק. "יש הרבה חסד בעיר" • מאחורי החומות, פרק 4

זמן צפייה: 10:13

לכלכלה בבני ברק כללים שונים מכל מה שמוכר לנו בארץ. ביו היתר, הכלכלה הייחודית בעיר באה לידי ביטוי בתחום הנדל"ן, שהפך בשנים האחרונות למבוקש ביותר בעיר. בעוד שהביקוש לדירות עולה - ההיצע פוחת. "אין בעיר עתודות בנייה. מאחר שרוב העיר לא משתמש במעליות שבת, לא ניתן לבנות יותר משמונה קומות", אמר איש הנדל"ן שוקי סלומון. השכונות היקרות בעיר אינן דווקא המטופחות ביותר או המרווחות אלא מושפעות מהביקוש הרב שנוצר בעקבות קרבתן למוסדות התורניים הנחשבים ביותר בעיר. "ככל שהמקום יותר רוחני - הוא יותר יקר", הסביר סלומון.

העוני הרווח בעיר הוביל להקמתה של רשת שלמה של תמיכה בנזקקים. אחת התופעות המיוחדות שהתפתחה היא מכירת סחורות ישירות מהקמעונאים לצרכנים, ללא תיווך וללא עלות שכירות. סל קניות בשיטה זו עשוי להיות זול ב-50% מאשר ברשתות הגדולות. נוסף על כך, מפעלי חסד רבים שפועלים בעיר, מחלקים מזון ותרופות ומסייעים להקל על התושבים עם יוקר המחייה. באמצעות חוברת "דפי זהב" של גמ"חים, ניתן להשיג כמעט כל מצרך בחינם בעיר: "אפילו אם חסר לך מוצץ בשבת, את הרי לא תלכי לקנות. יש הרבה חסד בבני ברק", אמרה בלהה קהאן, בעלת גמ"ח לכלות.

לכתבות נוספות בסדרה "מאחורי החומות":

לא רק מורות וגננות: שילוב הנשים החרדיות בשוק העבודה

ארגון אזרחי לאכיפת חוק וסצנת אוכל יהודי: בני ברק שלא הכרתם

חליפות צמודות, איפור – וסטורי באינסטגרם: חיי האופנה בבני ברק

שוקי סלמון, איש נדלן בבני ברק
שוקי סלמון, איש נדלן בבני ברק | צילום: החדשות 13

אחת הסיבות למצבה הכלכלי הרעוע של העיר, היא מיעוט ההכנסות מהארנונה. עם זאת, בשנים האחרונות חל שינוי, לאחר שאזור התעשייה של בני ברק הצמיח בניינים רבי-קומות שהגדילו את ההכנסות לעיר. חברת "קאמטק" היא אחת החברות המסחריות שמצאו בית בעיר החרדית והיא משדכת בין התושבים החרדים לעיר לבין מקצועות ההייטק. מנכ"ל החברה, משה פרידמן, סיפר: "בהייטק זה הרבה מאוד חשיבה, יצירתיות, התפלפלות, לחשוב אחרת - דבר שמאוד מאפיין חרדים". לדבריו: "רבנים מכירים את הפעילות שלנו ומברכים עליה". בחברה אמנם מציעים גשר בין החרדים לשוק העבודה אך מקפידים לשמור על אורח החיים המסורתי. כך למשל, נשים שעובדות בחברה מקפידות לשבת במתחם נפרד.

העוני והצפיפות לצד ההכנסה הנמוכה לנפש מביאים לאורח חיים לא בריא במיוחד אך למרות זאת, בני ברק נמנית בין הערים עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר במדינה. כמו כן, מחד, רוב מוחלט של התושבים נמצאים בקו העוני ומנגד, כ-90% מהם מחזיקים דירה בבעלותם. לפיכך, ניתן לסכם שאם יש משהו שמאפיין את בני ברק, זו הניגודיות יוצאת הדופן שבה.

צפיפות בבני ברק
צפיפות בבני ברק | צילום: החדשות 13