ארגון אזרחי לאכיפת חוק וסצנת אוכל יהודי: בני ברק שלא הכרתם

בעיר החרדית ישנו ארגון של 150 מתנדבים השומר על ילדים מפני פגיעה ומקשר בין משפחות הקורבנות לאזרחים. וגם: הבילוי הלילי השבועי של תלמידי הישיבות • מאחורי החומות

זמן צפייה: 11:56

בבני ברק, בירת העולם החרדי, חיים כ-200,000 תושבים בשטח קטן יחסית. על מנת לשמור על הסדר בעיר, פועל ארגון "השומרים", שמחזיק מוקד שפתוח 24 שעות ביממה ו-150 מתנדבים, שתפקידם לעשות בעצמם את עבודת המשטרה. מכיוון שבני ברק היא העיר הצעירה ביותר בארץ, הוקמה גם יחידה נפרדת שנועדה לשמור על הילדים הרבים מפני פגיעה. היחידה לוקחת על עצמה לתפוס את התוקפים מצד אחד, ומצד שני, להיות החוט המקשר בין משפחות הקורבנות למשטרה כדי שיוגש כתב אישום והפושע יובא לדין.

בבני ברק פועלות עשרות ישיבות, בהן ישיבת פוניבז', אחד המוסדות התורניים המוכרים של הזרם הליטאי. "אברך צעיר מתחיל את היום בשבע בבוקר", תיאר אחד מתלמידי הישיבה. "יש תפילת שחרית, אחרי זה אוכלים ארוחת בוקר, לומדים עד אחר הצהריים - באמצע יש שיעור.רוב היום יושבים ולומדים וב-00:00 הולכים לישון".

ישיבת פוניבז'
ישיבת פוניבז' | צילום: החדשות 13

בבני ברק אין כמעט בתי קפה ואין מסעדות, הבילוי הבולט הוא יציאה ביום חמישי בלילה לאכול טשולנט ואוכל יהודי, מנהג שהתבסס בשנים האחרונות, כחלק מקבלת השבת המוקדמת. "בעצם זה השלב שבו בחור הישיבה פורק קיטור", אמר אביעד, תושב בני ברק. "זו סצנת אוכל שחיה ובועטת של ערבי קולינריה שמבשלים בהם שפים מהשורה הראשונה".

יומיים לפני קיום האירוויזיון בתל אביב, הגיעו תושבים רבים בעיר לתפילה מיוחדת בבית הכנסת "לדרמן", הסמוך לביתו של הרב קנייבסקי, הנחשב לסמכות תורנית מובילה. "אנחנו רוצים להראות שהשבת היא יקרה לנו ולא חס וחלילה לכאוב על אנשים", הסביר אחד המתפללים. "זה שאחראי לכוון את הסאונד באירוויזיון הוא ילד טוב ירושלים, אף אחד לא לימד אותו איך נחים בשבת, הוא חושב שהוא נח בשבת, הוא מתענג, אבל יש דרך לזכור את המנוחה של בורא עולם".