נתניהו: "בלי שינוי במגמת ההידבקות - לא יהיה מנוס מהסגר מלא"

רה"מ הפציר מהאזרחים לציית להנחיות משרד הבריאות והוסיף: "בעוד שבועיים אנו יכולים למצוא את עצמנו עם אלפי חולים, שהרבה מהם יהיו בסכנת מוות" • מניין הנדבקים עלה ל-2,369

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לנגיף הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לנגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

מגפת הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (רביעי) כי "אם לא יהיה שינוי במגמת ההידבקות - לא יהיה מנוס מהסגר מלא". בתוך כך, עלה מניין הנבדקים בישראל ל-2,369 בני אדם, בהם 39 במצב קשה.

עוד אמר נתניהו: "במה שהחלטנו עד כה - אין בזה די. בעוד שבועיים אנו יכולים למצוא את עצמנו עם אלפי חולים, שהרבה מהם יהיו בסכנת מוות. זה עניין של יממות ספורות - ואנו עורכים את כל ההכנות לכך, לוגיסטיות ומשפטיות".

בדבריו, ציין ראש הממשלה כי נעשים מאמצים לגילוי המחלה. "הגדלנו את מספר הבדיקות לגילוי הקורונה בצורה דרמטית. היום ביצענו יותר מ-5,000 בדיקות ויחסית - זה כמעט כפליים מגרמניה וקוריאה הדרומית. אנו משקיעים מאמצים כבירים בהצטיידות. בעולם יש תחרות עזה ואף פראית להשיג ציוד רפואי, מכשירי הנשמה, מטושים ועוד".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"מלחמת עולם בנושא הספורט": הוויכוחים בישיבת הממשלה הלילית

אדלשטיין הודיע ליועמ"ש הכנסת: לא אקיים את פסיקת בג"ץ

5 מתים מקורונה בישראל; מניין החולים עלה ל-2,030

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על משבר הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על משבר הקורונה | צילום: חדשות 13

עוד קרא נתניהו לגנץ להקים ממשלת אחדות, ואמר: "אני יודע שיש תסיסה גדולה בשני חלקי העם, אני אומר בצורה הברורה - צריך לשים את זה בצד, עם אחד - מדינה אחת. צו השעה הוא אחדות. אני חוזר וקורא להקים ממשלת אחדות לאומית לטיפול במשבר".

ביחס לסיוע לאזרחי המדינה הרבים שהצטרפו למעגל האבטלה בעקבות המשבר, אמר נתניהו: "ביממה הקרובה נפרסם תוכנית סיוע נרחבת לעצמאים, מובטלים ושכירים".

עוד התייחס לסיום המשבר, ואמר: "הקמנו צוות לתכנון היציאה ממשבר הקורונה, שכולל את מיטב המוחות בארץ. ברגע שנצא מהאירוע, נשקם את הכלכלה במהירות - ונחזור לחיים רגילים".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2503202100' autoplay='0' credit='' desc='ראש המל"ל מאיר בן שבת' kid='1_hp87thlg' duration='180'']

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר הערב: "הקצב המהיר של התרחשויות ואי הוודאות מייצרים ציפיה לבהירות ויציבות, אך קשה לספק תשובה ויש להניח שזה לא הולך להיות קצר".

"במערכה הזו שאנו בעיצומה, לא רק שלא ניתן לחזות את העתיד אלא גם ההווה לא ידוע", הוסיף בן שבת, וציין: "רק בעוד שבועיים נדע אם צדקנו. אם כן - מה טוב, אך אם לא - נדע זאת באיחור. מחיר הטעות עלול להיות בלתי נסבל, גם להשתהות יש מחירים - הממשלה וראש הממשלה נדרשו לקבלת החלטות במהירות".

הרמטכ"ל סיים היום ישיבה שבה הוחלט ששמונת גדודי ההכשרות יעברו הכנה מנטלית לתפקידי השיטור שימלאו, שתארוך חצי יום. החיילים יפעלו בכפוף לפעילות המשטרה, כשכל גדוד יצוות למחוז משטרתי שסמוך לבסיס, על מנת להמשיך ולשכן אותם בבסיסים. החל ממחר יחל צה"ל במבצע "משמרות זהב", שבמסגרתו אלף צוותים יסייעו לאנשים מבוגרים ובעלי מוגבלויות.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בד בבד, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב דוחק בנתניהו להחמיר אף יותר את ההגבלות, בהקדם. בכיר במשרד הבריאות אמר לחדשות 13 כי למרות תקנות החירום החדשות, יש להחמיר עוד את ההגבלות על יציאת אזרחים מהבתים ועל פעילות המשק.

השפעת המצב ניכרת במיוחד באחוז דורשי העבודה העולה מדי יום. משירות התעסוקה נמסר כי לפי שעה, שיעור האבטלה בישראל עבר כבר את ה-20%. מתחילת חודש מארס נרשמו 679,778 דורשי עבודה חדשים בשירות התעסוקה, 90.4% מתוכן הוצאו לחל״ת.

בצירוף הנתונים על כ-160,000 המובטלים שהיו במצב של חוסר תעסוקה טרם למשבר הקורונה, עומד עתה המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל שפנו לשירות התעסוקה על 837,629 בני אדם.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בכירים במשק הישראלי התבטאו נגד ביצוע החמרות נוספות, וקראו למדינה ״להכניס את היד לכיס״ ולהעניק סיוע פיננסי, אחרת - התוצאות יהיו חמורות עבור הכלכלה הישראלית והחברות כאחד. בתוך כך, מנכ"ל חברת התעופה אל על, גונן אוסישקין, אמר: ״אם תוך ימים לא נקבל כסף - החברה תקרוס״.

ההסתדרות הרפואית התייחסה לנהלי האתיקה הרפואית המשתנים עקב נסיבות המגפה. מההסתדרות נמסר כי ״רופא לא יקבל החלטה את מי להנשים על בסיס גיל״. עוד נמסר כי העיקרון המקצועי המנחה את עבודת הרופאים הוא "לעשות את המרב האפשרי - למרב הנפגעים" ולא את "המיטב לכולם".

הסתדרות הרופאים הדגישה את ההתחייבות כי אף רופא לא יהיה שותף להחלטות על הקצאת משאבים מוגבלים על בסיס שאינו רפואי דוגמת גיל, מין, גזע, דת, לאום, מצב כלכלי או סוציאלי.

מנכ״ל אל על, גונן אוסישקין
מנכ״ל אל על, גונן אוסישקין | צילום: סיון פרג

כזכור, בשעה 17:00 נכנסו לתוקף ההגבלות החדשות. התקנות כוללות צמצום נוסף של היציאה למרחב הציבורי, הטלת אחריות על מעסיקים, סגירות חנויות שאינן חיוניות והטלת הגבלות על תחבורה ציבורית. אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה הונחתה להישאר בביתה.

על פי תקנות החירום החדשות לא ניתן לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי, אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות: הגעה למקום עבודה, יציאה לצורך טיפול במסגרות רווחה, הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים או קבלת שירות רפואי. הליך משפטי, הפגנה, והגעה לכנסת.

כמו כן, מתאפשרת יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום מגוריהם. עוד הוחלט כי צומצמו שירותי התחבורה הציבורית לכדי 25% מהקיים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי מוניות יתאפשרו רק עם נוסע אחד או עם מלווה נוסף לצורך רפואי, כשהנוסעים יושבים במושב האחורי כשחלונות הרכב פתוחים. בנסיעה חיונית ברכב פרטי יהיו עד שני נוסעים. יש לציין כן מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות.

נוסף על כך נקבע כי על המעסיק מוטלת החובה למדוד חום בכניסה למקום העבודה. לא תותר כניסת אדם עם חום גוף העולה על 38 מעלות. הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.