אדלשטיין הודיע ליועמ"ש הכנסת: לא אקיים את פסיקת בג"ץ

יו"ר הכנסת היוצא הבהיר לאייל ינון לאחר שנעל את המליאה, כי לא יכנסה להצבעה על מחליפו, למרות הצו המחייב מביהמ"ש. אדלשטיין למקורביו: "בג״ץ לא יכול לשלוח שופטים לפתוח את המליאה"

זמן צפייה: 02:18

הפלונטר הפוליטייו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שהתפטר וחסם את האפשרות לקיים הצבעה על מחליפו עד לשבוע הבא, אמר היום (רביעי) ליועמש הכנסת אייל ינון כי אין בכוונתו לכנס את המליאה להצבעה על מחליפו, חרף פסיקת בג"ץ. זאת לאחר שינון פנה אליו דרש ממנו לציית לצו ולכנס את המליאה.

אדלשטיין אמר למקורביו לאחר ההחלטה: "המליאה נעולה וזה סוף פסוק. בג"ץ לא יכול לשלוח שופטים לפתוח את המליאה, ואני מקווה שלא ינהגו בחוסר אחריות ובחוסר ממלכתיות כה קיצוני"

נשיאת בית המשפט העליון הודיעה ליועמ"ש הכנסת, איל ינון: "חווה דעתך על המתווה שהוצע בעתירה לבג"ץ, שלפיו הוועדה המסדרת תביא לדיון והצבעה כבר היום בחירה של יושב ראש כנסת קבוע".

בתוך כך, מפלגת כחול לבן הודיעה כי תעתור לבג"ץ נגד אדלשטיין, בעקבות החלטתו לא לפרסם את סדר היום של הכנסת, כאמור, כפי שדרש ממנו בית המשפט. לטענת מפלגתו של בני גנץ, אדלשטיין ביזה את בית המשפט.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אדלשטיין התפטר מתפקידו: "בג"ץ מחריב את עבודת הכנסת"

שיעור האבטלה עלה ל-19.6%, 657 אלף מתחילת מארס

"מלחמת עולם בנושא הספורט": הוויכוחים בישיבת הממשלה הלילית

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין ויועמ''ש הכנסת איל ינון
יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין ויועמ''ש הכנסת איל ינון | צילום: אתר הכנסת

יו"ר כחול לבן בני גנץ מתח ביקורת על ההחלטה: "כנסת ישראל שייכת לאזרחי ישראל ונבחרי הציבור בה ימלאו אחר חוקי מדינת ישראל והחלטות בית המשפט. אף אחד אינו מעל החוק".


יאיר לפיד אמר בתגובה להתפטרות: "יו"ר כנסת שמפר צו של בית המשפט העליון זו אנרכיה. נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? איפה חברי הכנסת ההגונים של המחנה הלאומי? אנחנו נגן על הדמוקרטיה בכל דרך".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הביע תמיכה באדלשטיין וכתב כי הוא "הקריב את עצמו בממלכתיות ראויה להערכה על מזבח הדיקטטורה השיפוטית". גם ח"כ שלמה קרעי גם הגיב לפרישתו של אדלשטיין: "החלטת יו"ר הכנסת להתפטר מצערת. הוא יו"ר הרשות המחוקקת ודווקא למען הרוח הממלכתית ולמען משטר תקין הוא היה צריך להודיע לבג"ץ שאין להם סמכות בנוגע לסדר הדיון בכנסת. יולי, אתה עדיין יכול להתחרט ולמשוך את מכתב ההתפטרות. אחרת זה יהיה פספוס גדול שיעלה לכולנו ביוקר עכשיו ובעתיד".

ח"כ עפר שלח אמר על הפרישה של יו"ר הכנסת כי "ההתפטרות של יולי אדלשטיין לא פוטרת אותו ממילוי החלטת העליון, לכנס את המליאה ולבחור יו"ר כנסת. זה שיא המלחמה שהכריזו נתניהו והליכוד על הכנסת והדמוקרטיה. לא ניתן לזה לעבור".

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

ח"כ תמר זנדברג אמרה בתגובה לפרישת יו"ר הכנסת: "התפטרות אדלשטיין לא מבטלת את פסיקת בג"ץ. אם לא יכול מצפונית לקיימה טוב שהתפטר אבל הפסיקה לא נוגעת לו כאזרח פרטי, אלא כיו"ר מוסד שלטוני. או שהוועדה המסדרת לוקחת פיקוד ומפעילה את הכנסת או שהיא בוחרת סגן שיעשה זאת. בכל מקרה אדלשטיין לא יכול להפר פסיקת בג"ץ בהתפטרות והכנסת חייבת לקיימה".

התנועה לאיכות השלטון הגיבה על פרישתו של יו"ר הכנסת, ומסרה כי "התפטרות אדלשטיין, על פי החוק, תיכנס לתוקף תוך 48 שעות, ולכן, למרות ההתפטרות, על אדלשטיין לציית להחלטת בג"ץ ולכנס היום ישיבה ולהצביע על זהות יו"ר הכנסת הבא. אם אדלשטיין לא יכנס את הישיבה לאלתר, התנועה תפנה לבג"ץ".

ח"כ סמי אבו שחאדה אמר בתגובה להתפטרותו של אדלשטיין: "אדלשטיין, יפה שעה אחת קודם. חבל שנזכרתם שיש חשיבות לדמוקרטיה אחרי שהרסתם את המעט שהיה ממנה לפני שעליתם לשלטון. אני מקווה שתהווה דוגמא למושחת מבלפור".