נטע זכתה באירוויזיון - והמופע בת"א זכה לשבחים • מסכמים עשור

במאי 2018, 20 שנה בדיוק אחרי הזכייה האחרונה תוצרת כחול-לבן, הצליחה נטע ברזילי לנצח - ולהחזיר את התחרות לארץ. שנה אחר כך, עיני אירופה הופנו לאירוע בישראל, שהוכתר כ"טוב ביותר בעשור"

זמן צפייה: 12:35

ההופעה של נטע ברזילי עם השיר "toy" בשלב הגמר של תחרות הזמר האירופית הייתה מרהיבה, מיוחדת, מוזרה וכובשת כאחד. עם היוודע דבר הזכייה של ברזילי, הוטלה על ישראל ועל תאגיד השידור משימה מאתגרת ביותר - אירוח תחרות אירוויזיון 2019 בארץ. לרגל סיכום העשור, חזרנו לרגעים המוזיקליים, המרגשים ומעניקי הגאווה הלאומית שסיפקה לנו ברזילי ולמופע שהגיע לארץ בזכותה.

לכתבות נוספות בפרויקט מסכמים עשור

הבחירה בנטע כנציגה, המסר מאחורי "Toy" - והזכייה באירוויזיון

לאחר שנים רבות בהן הייצוג של ישראל נקבע בתחרות ה"קדם-אירוויזיון" בהפקת רשות השידור, שלימים הפכה לתאגיד השידור הציבורי - "כאן", ישראל יישרה קו עם מדינות נוספות ברחבי אירופה והעבירה את הבחירה בנציג אל הקהל - באמצעות תוכנית ריאליטי. נטע כבשה את לב הצופים וזכתה במקום הראשון בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" - וכבר הוזמנה עבורה הטיסה לתחרות שהתקיימה בליסבון, בירת פורטוגל.

נטע ברזילי ומנחי אירוויזיון 2019 על רקע אולם המופעים בו נערך
נטע ברזילי ומנחי אירוויזיון 2019 על רקע אולם המופעים בו נערך | צילום: רויטרס, eurovision.tv

כשפורסם השיר "toy" בפעם הראשונה, גבות לא מעטות הורמו. הגולשים הגיבו בעוקצנות על צלילי ה"קוקוריקו" בשיר ואף על המראה החיצוני של ברזילי. לאחר ההופעה בחצי הגמר, שהייתה טובה מאוד מבחינת הרושם הראשוני על הקהל האירופי, אך לא מושלמת מבחינה קולית, חל מהפך בדעת הקהל הישראלית, וברזילי החלה להסתמן כמועדפת לזכייה גם באתרי ההימורים הבין-לאומיים.

עם זאת, ברזילי לא הייתה הפייבוריטית היחידה לזכייה. גם אלני פוריירה, נציגת קפריסין, הפציעה עם שיר פופ מקפיץ וביצוע מהודק עוד יותר שכלל ריקוד שאי אפשר היה להישאר אדיש אליו. לימים יעיד הבמאי מטעם המשלחת הישראלית, יואב צפיר, כי זה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לנטע. ברגע אחד היא הפכה מפייבוריטית לאנדרדוגית, דבר שדווקא העלה את אחוזי ההצבעה עבור ישראל במופע הגמר.

נטע ברזילי ואלני פוריירה הקפריסאית לאחר חצי גמר אירוויזיון 2018
נטע ברזילי ואלני פוריירה הקפריסאית לאחר חצי גמר אירוויזיון 2018 | צילום: רויטרס

משמעויות רבות נזקפו למאבק הצמוד עם פוריירה על המקום הראשון. בצד אחד ניצבה פוריירה, נציגת "הדור הישן" של הכוכבות: יפהפייה, תמירה ורזה, ואשר כוחה לאו דווקא בקולה - אלא בהופעתה הכובשת, המינית והמפתה, והיא שרה על אהבה בוערת לאהובה - "פואגו" (אש).

מן העבר השני - ברזילי, שהתראיינה באופן חושפני לכל אמצעי התקשורת הבין-לאומיים וסיפרה על היותה ילדה דחויה עקב משקלה, והדגישה בשירה את המסר עבור המין הגברי: "אני לא הצעצוע שלך", ממנו אך מתבקש הסאב-טקסט: "אז אל תשחק איתי", בימים שקמפיין me too כבר צבר תאוצה. ברזילי ייצגה את הדור החדש של הכוכבות: דעתנית, לא מתפשרת, ולא נכנעת לתכתיבי תעשיית האופנה והרזון. לכך כמובן התווסף העיבוד העדכני של השיר, בימוי המצלמות המדויק וכמובן - הווקאליות המהפנטת של ברזילי בשלב הגמר. האירופים נשבו בקסמה של ברזילי, ה"דוז פואה" זרם כמים - וישראל זכתה.

צוות המשלחת שסייע לנטע להחזיר את האירוויזיון לישראל

דורון מדלי, כותב ומלחין השיר "toy", העמיד את עצמו בשורה אחת עם היוצרים הבין-לאומיים שפסלון הזכייה באירוויזיון מעטר את מדפי הספרייה שבביתם. עוד משחר ילדותו חלם מדלי על רגע הזכייה הזה ממש, ועל אף שכתב להיטים רבים דוגמת "אם יש גן עדן", "מהפכה של שמחה" וגם "גולדן בוי" לאירוויזיון 2015, נדמה כי רק בזכות "toy" שמו הפך להיות מוכר בכל בית בישראל.

נטע ברזילי, המוזיקאי דורון מדלי, והמנהל האומנותי סיון יאנג
נטע ברזילי, המוזיקאי דורון מדלי, והמנהל האומנותי סיון יאנג | צילום: טלי כץ

מדלי, חסיד תפיסת "מחשבה בוראת מציאות" סיפר כי כבר שראה את האודישן הראשון של ברזילי הוא זיהה את האפשרות לזכייה באירוויזיון, וכי "מהיום בו צילמנו את הקליפ של ׳toy׳ - כבר ראיתי בבירור את הניצחון". עוד ציין כי ״מילים, הנאמרות בקול רם, יוצרות מציאות, בעזרתן אתה מוצא שותפים לדרך. כשקבוצה גדולה של אנשים מחליטה לעשות משהו - הוא יקרה מכוח האנרגיה המשותפת". הוא העיד כי האמונה הזו "הדביקה" את כל צוות המשלחת בביטחון כי ישראל תנצח.

מדלי חבש כמה כובעים מקצועיים בתחרות לאורך השנים. הוא שימש כבמאי השיר הישראלי כמה פעמים וכתב גם את השירים שייצגו את המדינה ב-2015, 2016 וכמובן ב-2018. "בפעמים האחרות שהייתי באירוויזיון, בין אם רק כבמאי או כותב שיר ובמאי, בכל פעם ראיתי פוטנציאל אחר. אבל כדי להביא זכייה במקום הראשון, נדרש כישרון פנומנאלי כמו של נטע ברזילי. לא רצינו לנצח בנקודה או שתיים, רצינו ניצחון אדיר. וככה היה - הפרש של 93 נקודות מהמקום השני".

נטע ברזילי ודורון מדלי
נטע ברזילי ודורון מדלי | צילום: סיון יאנג

על צוות ההפקה של המשלחת הישראלית נמנה גם צוות ה"ביוטי" שדאג למראה המצודד של ברזילי. היום, כבר ידוע שסטיילינג, איפור ותסרוקת השיער הם חלק בלתי נפרד מזהותו ותדמיתו של אמן בכלל, ושל כוכב פופ בפרט - במיוחד בעולם המדיה הוויזואלית. ערן ישראלי, המאפר האישי של ברזילי שאחראי למראה המקורי שלה גם במופע הגמר, סיפר: "ההשראה ללוק הייתה דמות מנגה עם קריצה יפנית (קימונו וגולגולים בשיער) - דבר שמעולם לא נראה באירוויזיון. הוחלט להשתמש בצבע ורוד פוקסיה כצבע מוביל כי זה צבע שמאוד מחמיא לנטע".

נטע ברזילי וצוות הביוטי שלה: המאפר האישי ערן ישראלי, והסטייליסט איתי בצלאלי
נטע ברזילי וצוות הביוטי שלה: המאפר האישי ערן ישראלי, והסטייליסט איתי בצלאלי | צילום: אינסטגרם

עוד ציין ישראלי כי "במהלך השנתיים האחרונות נטע הוכיחה מעל צל של ספק שהמשקל לא צריך להיות אישיו. בעבודת צוות, יחד עם נטע, אנו מדגישים באמצעות הלוקים עד כמה אישה יכולה להיות עוצמתית, נשית ומושכת ללא קשר למשקל או לכל שוני אחר - נטע יודעת באמת מה טוב לה וזה תמיד מוכיח את עצמו בתוצאה הסופית".

תל אביב, ירושלים - ואפילו אילת: המאבק על זהות העיר המארחת

בליל הזכייה חגגו ישראלים רבים בכל הארץ, כולל קפיצה מסורתית לבריכה בכיכר רבין שבתל אביב, ומסיבה שנמשכה עד אור הבוקר. נטע חזרה ארצה וזכתה לכבוד השמור ליחידים, אך תמיד הקפידה להתבטא בלשון רבים: "זכינו, ניצחנו, עשינו את זה" ו-"הבאנו קצת שמחה בתקופה של פילוג״ כאומרת - מה ששלי, שלכם. מיד עם שוך החגיגות, נורתה יריית הפתיחה למאבק על הפקת אירוויזיון 2019 - כמיטב המסורת האירופית במדינה המארחת, המדינה הזוכה בתחרות של השנה שעברה, הלא היא ישראל.

נדמה שלא היה קושי שלא הוערם על הפקת התחרות בישראל: תאגיד "כאן" עוד היה בחיתוליו ולא היה בידיו ניסיון או תקציב של הפקת אירוע בסדר גודל כזה, ועל כך נוסף "חוק השידור הציבורי" החדש, שאסר על התאגיד להיכנס לגירעון תקציבי. במקביל, גם על מיקום התחרות בארץ נתגלעו מחלוקות רבות. המצדדים באירוח התחרות בירושלים אמרו כי זה המקום הטבעי לקיומה ולו רק עקב היותה בירת ישראל. אלה שתמכו בקיום התחרות בתל אביב אמרו כי התחרות התקיימה כבר פעמיים בבנייני האומה שבירושלים (ב-1979 וב-1999) ובכל מקרה התקנון לא מחייב קיום התחרות בעיר הבירה, וכי הגיע זמנה של "תל אביב - בירת התרבות של ישראל". טיעון נוסף נגד הבחירה בירושלים עסק באופיה הדתי ובקהילת החרדים בעיר, עובדה שלא תאפשר קיום חזרות גנרליות בעיצומה של השבת, שבה על פי התקנון חייב להתקיים מופע הגמר. גם ערים דוגמת חיפה, פתח-תקווה, ראשון לציון ואף אילת הציעו את מועמדותן לאירוח המופע.

 

מתקנון התחרות עולה כי האולם בו מתקיים המופע חייב להכיל עשרות אלפי מושבים, והמבנה חייב להיות מקורה. בישראל לא היה מקום אחד שעונה על הקריטריונים האלה, והחל סיעור מוחות לגבי קירוי גג אצטדיון טדי שבירושלים או אצטדיון רמת גן - שנפסלו על הסף עקב עלויות גבוהות. החלק העליון בשעון החול התחיל לאזול: קיום האירוויזיון בישראל הוטל בספק, ואיגוד השידור האירופי החל לבדוק אלטרנטיבות.

Dare To Dream

בסופו של דבר הוחלט על קיום האירוויזיון בתל אביב, ותאגיד השידור נטל הלוואה של עשרות מיליוני שקלים כדי לאפשר את עלות ההפקה. עיריית ת״א החליטה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית בעיר, ולהקים מעין "כפר אירוויזיון" לאירוח המופעים המקדימים לתחרות. האירוויזיון בישראל יצא לדרך תחת הסיסמה: "העזו לחלום" (Dare To Dream), כשם שברזילי הגשימה את חלומה להיות זמרת.

הלוגו הרישמי של אירוויזיון 2019 | צילום: צילום: יח''צ

מועד גמר האירוויזיון נקבע ל-18 במאי 2019, וקדמו לו כמובן שני חצאי-הגמר, ובסך הכול - שלושה מופעים בין-לאומיים שמועברים בשידור חי ליותר מ-50 מדינות ברחבי העולם ולכ-300 מיליון צופים. למופע בסדר גודל כזה נדרשת הפקה טכנית מרשימה וכמות בלתי נגמרת של ציוד: החל בעשרות מצלמות שחייבות להיות ברמה הגבוהה ביותר בעולם הטלוויזיה, אין-ספור רמקולים, מיקרופונים ומסכי led, עבור בניידות שידור ואוטובוסים וכלה בחומרי איפור ועיצוב שיער, וכן מזון ושתייה עבור חברי משלחות כל המדינות.

מנחי האירוויזיון - ארז טל, לוסי איוב, בר רפאלי ואסי עזר
מנחי האירוויזיון - ארז טל, לוסי איוב, בר רפאלי ואסי עזר | צילום: חדשות 13

את האירוע נבחרו להנחות שלוש דמויות מנוסות כל אחת בתחומה, ואחת - די חדשה. ארז טל ואסי עזר שהוכיחו את דינמיקת ״המבוגר האחראי והסייד-קיק המשעשע״ ביניהם עוד בימי הנחיית תוכנית האח הגדול, בר רפאלי שהביאה איתה את הניחוח הבין-לאומי, ולוסי איוב - מגישה חדשה בתאגיד השידור "כאן". כל הארבעה הוכיחו כי השילוב עבד בעיקר בזכות ההבנה של המנחים, לפיה שירי המדינות הם הכוכבים האמיתיים של הערב - ולא הם בעצמם.

על החלק האומנותי באירוע הופקדה נטע ברזילי כמובן - הרי בזכותה הוא הגיע לישראל, וגם זוכי עבר של התחרות, אך כוכבת ותיקה הרבה יותר הגיעה להופיע בגמר התחרות ולהעביר מסר של חופש בארץ הקודש - מדונה, בכבודה ובעצמה. גלונים של דיו כבר נשפכו בתיאור הזיופים בשירתה של מדונה, אך קול מלאכי מעולם לא היה ה"טיקט" שלה. אסור לפספס את העיקר: הבאתה של מדונה לישראל הפכה את האירוע הענק גם בלעדיה - לעצום עוד יותר ולנצפה גם בארצות הברית - שבדרך כלל נותרת מנומנמת לתחרות הזמר האירופית, במיוחד בזמנים בהם חלק מהאומנים הבין-לאומיים מוצאים תירוצים פוליטיים ואחרים שלא להופיע בארץ.

מדונה באירוויזיון 2019, ושניים מרקדניה עוטים דגלי ישראל ופלסטין
מדונה באירוויזיון 2019, ושניים מרקדניה עוטים דגלי ישראל ופלסטין | צילום: באדיבות כאן 11 ו-EBU

אולם, בחלק מהמובנים עגלת האירוויזיון נרתמה לפני הסוסים: בהפקת התחרות וכן בעיריית תל אביב ציפו לשטף תיירים שיסחף את העיר - והתבדו. מלונות העיר וכן בעלי דירות פרטיות המשכירים נכסיהם באופן קצר-מועד (air bnb) העלו את המחירים בעשרות אחוזים בחודש בו התקיים האירוויזיון, בתקווה לקצור רווח קל. על אף השמש הישראלית המלטפת, חוף הים המזמין של תל אביב והאופי החם של הישראלים - תיירות האירוויזיון הסתכמה באלפים בודדים של מבקרים, ומרבית החדרים שהוצעו - נותרו ריקים. כלכלת התיירות לא הושפעה מקיום התחרות בישראל.

אירוויזיון 2019 בישראל - הטוב ביותר בעשור

קשה למצוא מדינה אחת שלא שיבחה את ההפקה הישראלית של התחרות. לוח הזמנים תקתק, הסאונד היה מוקפד, הצילום היה מדויק וההנחיה אופיינה בחום ובהומור. כל זאת, בעשייה ובגאווה ישראלית מקורית.

דאנקן לורנס ההולנדי, זוכה אירוויזיון 2019
דאנקן לורנס ההולנדי, זוכה אירוויזיון 2019 | צילום: רויטרס

אמנם באירוויזיון 2019 ישראל דורגה רק במקום ה-23 עם שירו של קובי מרימי "home" והולנד הוכרזה כמנצחת, אך הייתה זוכה נוספת בתחרות: מדינת ישראל, על האירוח. ההפקה קצרה שבחים והדבר היה ניכר גם בצינורות התעשייה הבין-לאומיים, דרך בכירי הוליווד שידעו טקס מוזיקלי אחד או שניים בחייהם, וכמובן - במחמאות הגולשים והטוקבקים. לא לחינם נבחר המופע שאירחה ישראל ע"י מעריצי התחרות ברחבי העולם לאירוויזיון הטוב ביותר בעשור השני של המאה ה-21.